Národná rada SR v utorok nehlasovala v druhom čítaní o návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Na návrh podpredsedu parlamentu Bélu Bugára hlasovanie presunuli na nasledujúcu schôdzu z dôvodu viacerých pozmeňujúcich návrhov.
BRATISLAVA 6. februára (SITA) – Národná rada SR v utorok nehlasovala o návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v druhom čítaní. Na návrh podpredsedu parlamentu Bélu Bugára hlasovanie presunuli na nasledujúcu schôdzu z dôvodu viacerých pozmeňujúcich návrhov predložených v rozprave v piatok minulého týždňa.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravilo úplne nový zákon najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom. Návrh zahŕňa liberalizáciu trhu staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly. Súčasný zákon z roku 2004 bol novelizovaný devätnásťkrát.
Komplexné riešenie podmienok prevádzky vozidiel
Cieľom návrhu zákona je podľa ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka komplexne riešiť problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie, s prihliadnutím na poznatky a skúsenosti nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona.
„Navrhovaným zákonom sa upravuje agenda v súvislosti s cestnými vozidlami ako schvaľovanie, prevádzka, kontroly technického stavu, ale aj doklady vozidiel technickej služby na úseku prevádzky vozidiel v pôsobnosti orgánov verejnej správy a zodpovednosti za porušenie povinnosti,“ povedal Érsek v piatok 2. februára pri odôvodňovaní návrhu zákona s tým, že ten počíta s vydaním jedenástich vykonávacích vyhlášok.
Minister je za liberalizáciu technickej a emisnej kontroly
Érsek po rozprave povedal, že je za liberalizáciu trhu technickej a emisnej kontroly. „Tento zákon je tvrdší pre otváranie STK. Trh ukáže, každý si zváži, či otvorí STK. Nie je to malá investícia,“ povedal minister dopravy s tým, že čas ukáže, či treba túto oblasť úplne liberalizovať, alebo súčasný stav bude stačiť. Érsek upozornil, že ak by zákon nebol schválený a nebude účinný do mája, Európska komisia začne konanie voči SR.
Nové európske smernice v tejto oblasti nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty EÚ boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr do 20. mája 2018. Návrh zákona má navrhovanú účinnosť pre jednotlivé časti 1. marca a 20. mája 2018, vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc EÚ, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.
Pôvodnú novelu stiahol a predložil návrh nového zákona
Minister dopravy vlani 28. novembra stiahol z parlamentu pôvodný návrh novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá mala liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly, ako aj zmierniť pokuty.
Na predchádzajúcom zasadnutí parlamentu v októbri o uvedenej novele nehlasovali a návrh preložili na ďalšiu schôdzu. Parlament v novembri zároveň posunul do druhého čítania návrh nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.