Nadšenci elektromobility, samosprávy, ale aj ekologickí aktivisti sa v prvej polovici septembra potešili, keď parlament schválil novelu zákona č. 71/2013 Z. z., ktorú predložilo Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) o poskytovaní dotácií pri kúpe elektrického alebo plug-in hybridného vozidla.
Návrh je zároveň plnením záväzkov Slovenska voči EÚ o budovaní infraštruktúry pre alternatívne palivá a energetickej efektívnosti.
Predpokladá sa, že spustením v poradí už II. výzvy, sa počet elektrických vozidiel jazdiacich po slovenských cestách rapídne zvýši.
Na základe údajov z mája tohto roka bolo na Slovensku zaregistrovaných celkom 1570 vozidiel na čisto elektrický pohon a približne 1000 hybridných a plug-in hybridných áut.
Kto môže dotáciu využiť?
Novela zákona je pre MH SR iba rámcom, ktorého sa môže pridržiavať pri nastavení pravidiel používaných v praxi.
Podrobnosti o pravidlách získania dotácie sú zatiaľ neznáme. Ministerstvo ich zverejní až začiatkom decembra, kedy sa výzva spustí.
O dotáciu na vozidlo môže požiadať nie len fyzická, ale aj právnická osoba. Takýmto spôsobom chce rezort do výzvy zapojiť široké spektrum subjektov.
Okrem bežných občanov, sa tak o dotáciu budú môcť uchádzať aj podnikatelia, mestá, obce či samosprávy.
Aká bude realita?
Hoci novela zákona platí už od tohto mesiaca, s kúpou nového auta sa zatiaľ neponáhľajte. Počkajte si na konkrétnu podobu výzvy.
Rezort ju plánuje zverejniť začiatkom decembra. Aj napriek tomu, že výzva je pripravená, musia ju ešte schváliť príslušné úrady.
„Ministerstvo hospodárstva chce dostať na cesty čo najviac ekologických vozidiel, a preto pripravuje ďalšiu vlnu podpory elektromobilov. Údaje ako preplatenie 35% z ceny za vyradenie 15 rokov starého vozidla a podobne, sú súčasťou novely zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti MH SR, ktorú nedávno schválila Národná rada SR. Opakovane zdôrazňujeme, že táto legislatíva stanovuje všeobecné rámce podpory, na ich základe bude môcť rezort hospodárstva vyhlásiť konkrétnu výzvu,“ odpovedal rezort na otázku, prečo tieto podmienky nebudú súčasťou II. výzvy, aj napriek tomu, že sa nachádzajú v novele zákona.
Dotácie iba pre osobné vozidlá
Rezort vo výzve definoval, na ktoré autá budú môcť žiadatelia o dotáciu požiadať. Z 5-miliónového balíka peňazí, je dotácia určená iba na kúpu vozidiel kategórie M1, teda osobné autá a N1, teda úžitkové vozidlá.
„Náš cieľ je jasný – na cesty chceme dostať čo najviac ekologických vozidiel. S takouto podporou sa elektrické vozidlá stanú cenovo dostupnejšie,“ zdôraznil Žiga.
Vo výzve je stanovený aj horný strop ceny vozidla. Ten nemôže prekročiť 50-tisícovú hranicu obstarávacej ceny auta. Dnes nie je jasné, či je táto suma bude vrátane DPH alebo nie.
Ide však už o čiastku, za ktorú sa dá kúpiť ekologické vozidlo nižšej a strednej triedy. Luxusné vozidlá si budú musieť motoristi uhradiť v plnej výške sami.
„MH SR sa maximálne snaží motivovať vodičov k prechodu na ekologické autá viacerými pripravovanými benefitmi. V prvom rade je to výška príspevku na kúpu batériového elektromobilu (8 000 eur) a plug-in (5 000 eur). Ďalej sú to farebne odlíšiteľné ŠPZ pre elektromobily, vstup do nízkoemisných zón či možnosť jazdy vo vyhradených jazdných pruhoch, nižší poplatok pri prihlasovaní vozidla, zrýchlené odpisy elektromobilov a ďalšie,“ konštatuje rezort.
Príspevok až s odstupom času
Ak ste rátali s tým, že pri kúpe či už elektromobilu alebo plug-in hybridu nebudete potrebovať celú sumu, ale iba značnú časť odpočítanú od dotácie, mýlili ste sa.
Za vozidlo budete musieť zaplatiť plnú obstarávaciu cenu. Až následne, keď sa stanete jeho oficiálnym majiteľom, môžete požiadať ministerstvo o príspevok na jeho kúpu.
K žiadosti o dotáciu nebude nutné doložiť všetky doklady od vozidla. Osvedčenie o evidencii a čestné vyhlásenie žiadateľa o nečerpaní iných dotácií budete musieť predložiť až po schválení žiadosti.
Po tom, ako spoločnosť poverená MH SR žiadosť schváli a žiadateľ zdokladuje aj ostatné potvrdenia, budú mu na účet pripísané finančné prostriedky, na ktoré má nárok v rámci podpory elektromobility na Slovensku.
O krok bližšie k elektromobilite
Až prax ukáže, ako to bude celé fungovať. Nateraz je jasné iba to, že najvyššia možná hranica ceny nového ekologického vozidla, určená na 50 000 eur, by mohla zodpovedať realite. Ceny elektromobilov v poslednom období klesajú aj vďaka zlacňovaniu batérií a nárastu konkurencie v segmente.
„Takmer všetky významné automobilky už majú alebo v krátkom čase predstavia modely s čisto elektrickým pohonom. Z globálneho hľadiska sme už v súčasnosti svedkami rapídneho znižovania cien batérií, čo výrazne ovplyvňuje aj vývoj a posilňovanie trhového segmentu produktov na uskladňovanie elektrickej energie,“ vysvetľuje Michal Kolimár, riaditeľ Strediska distribúcie energií v spoločnosti PPA Power DS.
„Trend je nezastaviteľný. Ak sa nenájdu nejaké zásadné negatíva používaných batérií vo vzťahu k ochrane životného prostredia, tak diskusia môže byť len o tom, ako rýchlo sa bude elektromobilita rozvíjať a koľko elektrických áut bude na cestách jazdiť o päť či desať rokov,“ konštatuje riaditeľ.
Zároveň sa domnieva, že ak by sa štátna dotácia na podporu elektromobility využila iba na autá s elektrickým pohonom, v priebehu roka by na našich cestách pribudlo presne 625 elektromobilov.