Táto investícia získala ako druhý dopravný projekt v Európe nezávislé hodnotenie kvality od technických poradcov Európskej únie JASPERS, čo výrazne urýchlilo schvaľovací proces.
Európska komisia vo štvrtok schválila financovanie projektu rozostavanej diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. Táto investícia získala ako druhý dopravný projekt v Európe nezávislé hodnotenie kvality od technických poradcov Európskej únie JASPERS, čo výrazne urýchlilo schvaľovací proces.
Diaľničný úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno bude súčasťou obchvatu Žiliny, ktorý sa napája na diaľnicu D1. „Jeho dokončenie netrpezlivo očakávajú obyvatelia mesta, ktorým ušetrí čas strávený v zápchach. Tento úsek diaľnice D3 je zároveň dôležitou súčasťou dopravného spojenia s Poľskom,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most – Híd).
Úsek D3 pri Žiline patrí k technicky najnáročnejším na Slovensku
Projekt D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno v dĺžke 4,3 kilometra sa stal druhým slovenským schváleným veľkým projektom (nad 75 mil. eur). Európska komisia ešte vlani v septembri minulého roka schválila Slovensku prvý veľký projekt, a to druhú fázu výstavby diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Obidva projekty sú súčasťou Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, ktorý je v rámci SR lídrom v kontrahovaní, ako aj čerpaní európskych fondov.
Úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno patrí medzi technicky najnáročnejšie na Slovensku. „Prakticky celá jeho trasa totiž vedie buď po mostoch alebo cez tunel. Začiatok úseku je v priamom napojení na úsek D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov. Následne premosťuje estakádou Hričovskú priehradu a vchádza do tunela Považský Chlmec,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Úsek má byť odovzdaný do užívania v októbri tohto roka. Na projekt je schválených 165 mil. eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Súčasťou úseku je vyše dvojkilometrový tunel Považský Chlmec
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) nedávno informovala, že práce na stavbe úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno pomaly finišujú. Súčasťou úseku je dvojrúrový tunel Považský Chlmec v dĺžke 2 218 metrov a estakáda v dĺžke 1,5 kilometra ponad vodnú nádrž Hričov. Estakáda stojí na 57 pilieroch, z nich 35 je vo vode. Po dobudovaní úseku D3 by mali motoristi v porovnaní s jazdou po súbežných cestách prvej triedy ušetriť tri a pol minúty.
Úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno je vo výstavbe od leta 2014 a pôvodne mal byť ukončený v júni tohto roku. Zhotoviteľ požiadal o predĺženie lehoty výstavby do septembra. Úsek stavia konzorcium stavebných spoločností EuroviaSK, a. s., Košice, Hochtief CZ, a. s., Praha a SMS, a. s., Banská Bystrica (predtým Stavby mostov Slovakia). Diaľnicu sa zaviazali postaviť za 254,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (305,88 mil. eur vrátane dane).