Rok 2021 zatiaľ predstavuje pre globálnu logistiku záťažovú skúšku nevídaných rozmerov. V období, kedy sa začala svetová ekonomika opäť stavať na nohy, sa logistické spoločnosti dostali pod nápor dopytu spotrebiteľov po rôznych tovaroch. Nedostatok kontajnerov a prepravných kapacít však umocnili problémy so zablokovaným Suezským prieplavom, ktorý stál globálny obchod približne 54 miliárd dolárov.
Problémy v logistike však Suezskou krízou neskončili, do problémov sa dostal aj nákladný prístav na juhu Číny- Jen-tchien, ktorý je štvrtý najväčší prístav na svete. Ten bol mimo prevádzky v dôsledku karantény až mesiac, čo bude mať podľa expertov vážnejšie dôsledky pre globálne reťazce ako uviaznutá loď v Suezskom prieplave.
Čo majú spoločné prístavy v Číne s našou ekonomikou?
Vysvetľovať prepojenosť globálnej ekonomiky a dodávateľských reťazcov v 21. storočí nemá zmysel. Čína je jednoducho výrobný, ale i dopravný hegemón, ktorý keď zastaví výrobu, alebo dopravu, tak má kapacitu spomaliť až na minimum celé segmenty svetovej ekonomiky.
Kým dopyt na trhu po výrobkoch či sekundárnych komoditách ako polovodiče, spracovaná meď alebo oceľ sa dnes šplhá na maximá, tak nedostatky pociťujú nie len výrobcovia áut či elektroniky, ale dokonca stavbári, ktorí bojujú s astronomickými sumami za stavebné materiály.
Do toho sa pridávajú problémy s logistikou, ktorá slovami expertov z Dun & Bradstreet zažíva absolútny chaos po mesačnom lockdowne v Jen-tchiene. Napríklad k prvému Júlu sa podľa Drewry Shipping Consultants Ltd zvýšila cena z 8,399 dolárov za prepravu kontajnera až štvornásobne a oproti prvému májovému týždňu až o 53,5%.
Avšak ceny kontajnerov dnes ťažko odhadujú aj experti, keďže dopravcovia hovoria o ponukovej vojne, kde sa spoločnosti predbiehajú v sumách, ktoré sú ochotné zaplatiť za prepravu jedného kontajnera a najnižšie čiastky sa pohybujú okolo 40-tisíc dolárov za prepravu jedného kontajnera.
Kto všetko je postihnutý krízou?
Okrem amerických spoločností ako Tesla, Wallmart alebo Amazon na dôsledky krízy doplatia aj Európania, najmä obchodníci prepravujúci tovar cez Holandsko, Veľkú Britániu, Španielsko a Nemecko. Prístavy v týchto krajinách sa zdajú byť najviac zasiahnuté logistickou krízou.
Podľa Dun & Bradstreet sa už dnes šplhajú nahor ceny cez menej skladné tovary dovážané z Číny, ako napríklad fúriky či miešačky. Tieto tovary zaberajú v kontajneroch príliš veľa miesta, a preto sa ich dovoz začína predražovať.
Situácia je momentálne patová, a tak sa na ňu ťažko dá pripraviť bez zamedzenia strát. Svet je natoľko závislý na zásobovacích reťazcoch, že tieto ťažkosti sa často nedajú riešiť len jednoduchou zmenou dodávateľa.
Z krátkodobého hľadiska preto pomôže snáď len predzásobiť sa problematickými materiálmi alebo nakúpiť sloty na lodiach vopred. No ani tieto opatrenia obchodníkom negarantujú plynulú dopravu či jej výpadok v dôsledku nečakaného lockdownu v nejakom z prístavov.
Autor je hlavným analytikom Rady slovenských exportérov