Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia podporuje zavedenie Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) na Slovensku.
Dopravcom však odporúča, aby do nového systému ešte neprechádzali, kým sa nesplnia prísľuby štátu o tom, že sa s nimi podeli o úsporu z prevádzky európskeho mýta.
Sadzby mýta sú rovnaké
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začiatkom mesiaca informovala, že Slovensko sa do EETS zapojí v piatok 15. marca.
„Zvýšená konkurencia medzi prevádzkovateľmi a nižšie náklady pre štát sú určite krok správnym smerom,“ informoval vo štvrtok na sociálnej sieti prezident združenia Pavol Piešťanský.
Europarlament prijme opatrenia na zníženie emisií automobilov, prísnejšie limity čakajú autobusy
ČESMAD Slovakia upozornil, že dopravcovia síce nebudú musieť mať v každej krajine inú mýtnu jednotku a vyúčtovanie mýta im príde na jednej faktúre, no okrem tohoto lepšieho komfortu na vybranom mýte neušetria ani cent.
Sadzby mýta sú totiž rovnaké pri národnom aj európskych poskytovateľoch výberu mýta.
Profitovať bude iba štát
Zo zavedenia európskeho mýta bude podľa združenia finančne profitovať ako jediný štát.
Ide pritom o desiatky miliónov eur ročne, o ktoré bude prevádzka EETS lacnejšia oproti súčasnému domácemu mýtnemu systému so spoločnosťou SkyToll.
Vodiči si budú musieť počkať na jednodňovú diaľničnú známku, ministerstvo odložilo jej zavedenie
„Je fér, aby sa štát s dopravcami o túto úsporu podelil. Toto sme mali dohodnuté s viacerými predchádzajúcimi ministrami dopravy, ale dodnes sa to neudialo. Štát by mal získanú úsporu reflektovať napríklad v nižšej dani z motorových vozidiel,“ uviedol Pavol Piešťanský s tým, že na ťahu je teda v tejto chvíli štát.
„Vyzývame dopravcov, aby do systému EETS ešte neprechádzali, kým sa uvedené prísľuby nestanú realitou,“ dodal prezident ČESMAD Slovakia.
Štyria poskytovatelia
NDS už podpísala zmluvy so štvoricou medzinárodných poskytovateľov služby európskeho mýta.
V súčasnosti sú na Slovensku akreditovaní taliansky Telepass, nemecký Toll4Europe, českí Eurowag a ITIS Holding.
V zdĺhavom mýtnom tendri padlo rozhodnutie o nových námietkach, týkali sa vyhodnotenia ponúk
Spoločnosti prešli všetkými fázami akreditácie a počas posledných mesiacov testovali funkčnosť svojich systémov priamo na slovenských diaľniciach a cestách.
Od 15. marca majú začať poskytovať svoje služby domácim aj medzinárodným dopravcom na Slovensku.
Konkurencia a vyšší komfort
Diaľničiari tvrdia, že systém EETS prinesie na slovenské diaľnice a rýchlostné cesty konkurenciu vo výbere mýta, liberalizuje trh a dopravcom zaistí vyšší komfort.
„Samotná výška mýta je stanovená zákonom a pre dopravcov ostáva nemenná. Prevádzkovatelia však budú prirodzene súperiť o zákazníkov, či už v ponuke benefitov alebo cien v rámci komplexných ponúk,“ priblížil riaditeľ úseku spoplatnenia a IT v NDS Peter Braška.
ČESMAD Slovakia kritizuje Eurokomisiu, nepáči sa mu utajenie návrhu na predĺženie dohody s Ukrajinou
„Tento vývoj vidíme v krajinách, ktoré sa do Európskej služby elektronického výberu mýta už zapojili,“ podotkol.
Podľa neho hneď prvý benefit predstavuje fakt, že dopravcom odpadne povinnosť vymieňať si palubné jednotky na hraniciach, ak budú prechádzať krajinami v portfóliu ich poskytovateľa.