- aktualizované 27. júna 13:58
Poslanci bratislavského mestského zastupiteľstva vo štvrtok jednomyseľne schválili návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktoré stanovuje nové pravidlá parkovania v hlavnom meste.
Nová parkovacia politika stanovuje predovšetkým poplatky za autá a parkovanie v Bratislave, zavedenie parkovacích kariet a rezidentských zón v jednotlivých mestských častiach. Nové pravidlá parkovania začnú platiť od januára roku 2021.
Poplatky pre majiteľov áut s trvalým pobytom
Najviac sa diskutovalo o stanovení poplatkov pre majiteľov áut s trvalým pobytom v Bratislave. Na vytýčených problémových miestach s parkovaním sa vytvoria rezidentské zóny. V nich zaparkujú obyvatelia len s rezidentskou kartou. Tá sa vzťahuje na auto a trvalý pobyt.
Rezidentská karta pre prvé auto v domácnosti bude stáť 39 eur, pre druhé auto 150 eur a tretie 500 eur za rok. Táto karta zabezpečí rezidentom parkovanie v ich rezidentskej zóne.
Cieľom novej parkovacej politiky v Bratislave je znížiť množstvo áut a riešiť problémové parkovacie oblasti
Oproti predchádzajúcej verzii VZN je možnosť zakúpiť si okrem ročnej rezidentskej karty aj polročné a trojmesačné karty na druhé a tretie auto rezidentov a aj týždenné a mesačné abonentské karty pre firmy.
Za 39 eur získa rezident možnosť parkovať vo vlastnej zóne a 100 hodín parkovania ročne pre svoje návštevy. Za ďalších 10 eur za rok môže získať rezident dvojhodinový benefit denne na parkovanie v iných rezidentských zónach s výnimkou mestskej časti Staré Mesto.
Každý majiteľ parkovacej karty si môže kúpiť toto dvojhodinové parkovanie aj za druhé a tretie auto v domácnosti. V prípade, že daný byt nemá vydanú žiadnu rezidentskú kartu, môže bezplatne využiť pre návštevy 150 hodín parkovania ročne.
Zľavy pre elektrické vozidlá
Výška poplatku za dočasné parkovanie v spoplatnených zónach je stanovená od 50 centov do dve eurá. Najvyšší poplatok, dve eurá, by mali vodiči zaplatiť v zónach v Starom Meste. Vodiči si kúpia parkovací lístok cez SMS alebo v automate.
Stanovenie zón majú v kompetencii mestské časti. Do schváleného VZN zapracovali aj pripomienku, ktorá stanovuje zľavu vo výške 90 percent pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím za dočasné parkovanie. Zľavu poskytnú taktiež pre elektrické vozidlá, s výnimkou hybridných elektrických vozidiel, a to 50 percent z príslušnej výšky poplatku.
Všeobecne záväzné nariadenie upravuje aj rozdelenie výnosov z parkovania medzi mestom a mestskými časťami. Prihliada na to, že niektoré mestské časti, ako napríklad Petržalka alebo Dúbravka, sú prevažne rezidentské zóny, ale napríklad Staré Mesto je prevažne návštevnícka zóna.
Deľba výnosov je nastavená ako 50 percent pre mesto a 50 pre mestské časti z rezidentských kariet a v pomere 85:15 za dočasné parkovanie. Staré Mesto má samostatný pomer delenia výnosov, a to v pôvodnom uvádzanom pomere 70 percent pre mesto a 30 pre mestskú časť z rezidentských kariet a rovnako aj z dočasného parkovania.
Chcú zlepšiť aj mestskú hromadnú dopravu
„Som veľmi rád, že po dlhých rokoch a viacerých neúspešných pokusoch o reguláciu parkovania sa nám dnes podarilo túto nesmierne potrebnú, ale zároveň aj veľmi nepopulárnu tému schváliť. Je to pre nás obrovský záväzok, aby sme v zostávajúcom čase do spustenia parkovacej politiky urobili maximum pre to, aby sa s naším návrhom aj dnes kritická časť verejnosti stotožnila. Dnešné hlasovanie je významným krokom k lepšej doprave a kvalitnejšiemu verejnému priestoru v našom meste,“ uviedol primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Do spustenia chce mesto budovať parkovacie miesta v rezidentských zónach, záchytné parkoviská a zlepšiť mestskú hromadnú dopravu (MHD).
Magistrát pripravuje projekty na 22 kilometrov nových buspruhov, 39 križovatiek s prioritou MHD, osem expresných liniek MHD, štyri expresné linky regionálnej dopravy a tiež nákup 80 nových kĺbových autobusov MHD.