Od 1. januára 2020 sa na slovenské čerpacie stanice prestane distribuovať benzín Natural 95. Nahradí ho palivo s vyšším podielom biozložky s označením E10. Okrem toho, že tento typ benzínu sa neodporúča tankovať do viacerých áut starších ako rok 2005, teda do vozidiel s emisnou normou nižšou ako Euro 4, sa čoraz viac hovorí aj o jeho cene.
Mnohí odborníci sa však domnievajú, že vyššie náklady na výrobu biopalív, sa zákonite premietnu aj do trhovej ceny.
E10 je strašiakom pre staré autá
Benzín E10 obsahuje v 1 litri minimálne 9% bioetanolu. Teda je vo väčšej miere vyrobený z obnoviteľných zdrojov. Na základe údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), je priemerný vek áut jazdiacich po slovenských cestách 13,5 roka.
Najmä v chudobnejších regiónoch krajiny je úplne bežné, že motoristi ešte stále jazdia na autách, starších ako 20 či 25 rokov. Škoda Felícia, Škoda 105, Favorit či Daewoo Tico nie sú žiadnou raritou, skôr bežnou praxou. Hlavným dôvodom je, že si jednoducho nemôžu z finančného hľadiska dovoliť kúpu novšieho modelu.
Mohlo by vás zaujímať: Prichádza nový benzín E10. Pozrite si kompletný zoznam áut, ktoré by ho nemali tankovať
Motoristi majú na výber z troch možností. Buď investujú a kúpia si novšie vozidlo, budú tankovať palivo, ktoré nie kompatibilné so staršími modelmi a hrozí im rýchlejšie opotrebenie motora, alebo budú tankovať prémiové drahšie palivo, ktoré biozložku neobsahujú.
Aj napriek tomu, že poslanci zo Smeru, SNS, Most-Híd, ĽSNS a Sme rodina, ktorí hlasovali za prijatie smernice Rady EÚ, už na začiatku odmietli informácie o zdražovaní benzínu E10 v porovnaní s palivom Natural 95. Poslanci NR SR však o cene nerozhodujú. Konečné slovo majú totiž distribučné spoločnosti, ako je Slovnaft či OMW.
Slovnaft zdražovanie nepredpokladá
Slovnaft na chýry o zdražovaní benzínu E10 reagoval, že na cenu palív vplývajú viaceré faktory. Najmä však vývoj kótovaných cien ropy a ropných produktov na medzinárodných trhoch, vývoj kurzu USD voči euru, či výška rôznych lokálnych poplatkov.
„Podiel biozložky má na cenu vplyv iba ak by išlo o skokové navýšenie jej koncentrácie v palive. Aktuálne 95-oktánový benzín obsahuje približne 7,4% biozložky tak, ako nám ukladá legislatíva. Od nového roka sa zvýši jej obsah na 9%. Keďže ide iba o 1,6% navýšenie koncentrácie biozložky, tak nepredpokladáme vplyv na zmenu ceny benzínu,“ vysvetlil Anton Molnár, hovorca a riaditeľ komunikácie Slovnaftu.
Zároveň potvrdil, že benzín E10, v ktorom sa nachádza vyšší podiel biozložky je skutočne ekologickejším variantom paliva. „Je to dlhodobá snaha o zníženie environmentálnej záťaže spojenej s dopravou,“ konštatuje Molnár.
Molnár odporúča motoristom riadiť sa návodom alebo informácii od predajcu vozidla. „Ak zistíte, že vaše auto, respektíve technika, nie sú kompatibilné s prichádzajúcim palivom E10, odporúčame tankovať benzíny s vysokým oktánovým číslom. Toto palivo je bez priameho prídavku etanolu. Biozložka v ňom je ETBE, ktorá nemá pre staršie motory a palivovú sústavu nežiadúce účinky,“ zdôrazňuje hovorca Slovnaftu
Či si vodiči priplatia za E10, OMW neprezradí
O reakciu sme požiadali aj spoločnosť OMW. Tá sa však k prípadnému navýšeniu ceny za „zelenší“ benzín E10 odmietla vyjadriť. Ako a či vôbec sa vyššie náklady na výrobu nového paliva premietnu aj do ceny, sa tak vodiči dozvedia až po novom roku.
„V prípade starých vozidiel môže mať vyšší obsah biokomponentov negatívny vplyv na tesnenia motora. Vo všeobecnosti sa vodičom automobilov odporúča, aby skontrolovali, či je ich motor kompatibilný s palivom E10. V opačnom prípade odporúčame tankovať palivo E5, ktoré zostane k dispozícii na čerpacích staniciach OMV ako MaxxMotion 100plus,“ uviedla v stanovisku marketingová manažérka slovenskej pobočky OMW Ľubica Slabejová.
Zároveň potvrdila, že nové palivo E10 s vyššou zložkou BIO, bude mať nižšiu uhlíkovú stopu, čím sa znížia aj celkové emisie CO2.