Približne 700 kilometrov ciest II. a III. triedy v Banskobystrickom kraji bude celkovo zrekonštruovaných do konca tohto roka.
Obnova je financovaná z vlastných zdrojov, z úverov aj z eurofondov. Na štvrtkovom brífingu v obci Hronsek to uviedol podpredseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter, podľa ktorého to je polovica investičného dlhu, ktorý kraju nechal na pleciach štát.
Historicky najväčšie investície
K takmer 600 kilometrom ciest obnovených z vlastných zdrojov pribudne ďalších viac ako 120 kilometrov úsekov, na ktoré sa kraju podarilo získať 36,4 milióna eur z európskych peňazí.
Košický kraj pokračuje v oprave ciest po zime, investuje do nich takmer dva milióny eur
Súčasné vedenie župy s masívnou obnovou cestnej siete začalo ešte v roku 2017 a za posledné roky ide o historicky najväčšie investície. Kraj pokračuje v historicky najväčšej rekonštrukcii cestnej siete na svojom území.
Do konca tohto roka tu budú môcť motoristi využívať celkovo 559,753 kilometra zrekonštruovaných ciest, do ktorých išlo z rozpočtu župy viac ako 57,4 mil. eur.
Práce budú vo všetkých okresoch
„Stavebné stroje stretnú počas sezóny obyvatelia kraja vo všetkých okresoch. Jedným z úsekov, ktorý prejde rekonštrukciou, je aj takmer štyri kilometre dlhá cesta medzi Hronsekom a Vlkanovou. V okrese Banská Bystrica zrekonštruujeme tiež napríklad takmer šesťkilometrový úsek od Sládkovičovej ulice, cez Kremničku, až po Badín, či úseky ciest v Rakytovciach, Oravciach a Hrochoti,“ uviedol vicežupan.
Uviedol tiež, že kraj bude v rekonštrukciách pokračovať tak, „aby sme do ďalších piatich rokov mohli povedať, že všetky cesty, ktoré boli v havarijnom a nevyhovujúcom stave budú rekonštruované a opravené“.
Použitá unikátna technológia
Tento rok súťaží Banskobystrický samosprávny kraj rekonštrukcie viac ako 65 kilometrov ciest v celkovej hodnote viac ako 8,5 mil. eur. Pokračovať budú tiež rekonštrukcie na cestách, pri ktorých župa zhotoviteľa vysúťažila ešte vlani, no poveternostné podmienky už nedovolili práce začať.
V tomto prípade ide o ďalších viac ako 50 kilometrov a sumu presahujúcu 5,5 mil. eur.
Práce na modernizácii trate Púchov - Žilina napredujú, najnáročnejšie úseky sú v tuneloch
Pri rekonštrukcii vybraných úsekov ciest, napríklad aj na ceste medzi Hronsekom a Vlkanovou, použije zhotoviteľ – spoločnosť Viakorp, unikátnu technológiu recyklácie za studena. Táto technológia zvýši životnosť rekonštruovaných ciest aj vďaka tomu, že odfrézujú hrubšiu časť vozovky.
Ďalšie dva projekty
Dôležitý je aj jej ekologický aspekt, lebo na stavenisko sa nedováža žiadny nový stavebný materiál, ale len spojivo, ktoré sa zamiešava do pôvodného krytu a zavalcuje.
Prešovský aj Košický región získajú moderné vlaky, Remišová schválila výzvu za 70 miliónov eur
„Treba oceniť aj to, že okrem rekonštrukcie ciest sa sústreďujeme aj na budovanie nových úsekov. V tejto chvíli sa už podávajú stavebné povolenia pre výstavbu križovatky a obchvatu Kostiviarskej v Banskej Bystrici a zároveň finišujeme aj s výkupom a majetkovoprávnym vysporiadaním pozemkov pod cestou na Pršiansku terasu. Verím, že aj v týchto dvoch projektoch sa pohneme dopredu a Banskobystričania sa majú na čo tešiť,“ dodal krajský poslanec a predseda dopravnej komisie Jakub Gajdošík.