Spravidla platí, že oficiálne údaje automobiliek či už o spotrebe alebo dojazde elektrických áut, nie vždy korešpondujú s realitou. Dôvodom je, že testy sú robené v laboratórnych podmienkach.
Motoristickí redaktrori z britského magazínu „What Car“ otestovali rôzne modely elektrických áut, pričom sa zamerali najmä na počet najazdených kilometrov na jednu plnú batériu. Rozdiely v deklarovaných údajov od výrobcov sú v mnohých prípadoch diametrálne odlišné a vôbec nekorešpondujú s realitou.
Preteky v dojazde
V súčasnosti prebieha veľký konkurenčný boj medzi automobilkami v tom, ktoré auto zvládne prejsť viac kilometrov na jedno nabitie batérie. Exkluzívna Tesla stavia na svojom elitnom statuse, pričom tvrdí, že jej elektrické modely sú oveľa lepšie a vo vývoji oveľa ďalej, ako jej konkurenti. Čo má byť aj hlavným argumentom, prečo záujemcovia čakajú na auto aj dva roky.
Motoristický magazín sa rozhodol, že si posvieti na jednotlivé automobilky a otestuje ich vozidlá. Skutočný dojazd vozidla závisí od konfigurácie vozidla, veku, stavu batérie, štýlu jazdy či jazdných podmienok. Aby bolo testovanie spravodlivé pre všetkých, počas skúšobných jázd sa testovali nové vozidlá na identickej trase.
Drahá Tesla pohorela
Test nedopadol pre Teslu Model 3 veľmi dobre. Má výrazne menší dojazd ako je deklarovaný. Aj napriek tomu, že britská pobočka poukazuje na to, že používajú výsledky založené na nových štandardoch WLTP.
WLTP je skratka pre Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Predstavuje celosvetovo harmonizovaný testovací štandard pre ľahké úžitkové vozidlá a popisuje nové pravidlá určovania hodnôt spotreby paliva. Na základe reálnych jazdných údajov získaných z celého sveta tento postup simuluje realite blízku jazdu automobilom aj v laboratórnych podmienkach.
Automobilka uvádza, že Tesly Model 3 Standard Battery prejde na jedno nabitie 408 km, realita však ukázala, že auto zvládne prejsť iba niečo cez 290 km. Rozdiel je ešte väčší v drahšom variante modelu 3, ktorý sa predáva za takmer 55-tisíc eur.
Pri tomto variante automobilka dokonca deklaruje dojazd až 529 km. Keď ho otestovali motoristickí redaktori, prešli s ním iba 384 km, čo je takmer o 30% menej, ako sa predpokladalo.
Testovanie položilo na lopatky viaceré automobilky
Tesla samozrejme nie je jedinou spoločnosťou, ktorej výrobné údaje sa líšia od tých skutočných. Napríklad podľa údajov výrobcu môže e-Golf spoločnosti Volkswagen prejsť 300 km na jedno nabitie.
V praxi sa však preukázalo, že auto zvládne o viac ako 110 km menej. Cena vozidla sa pritom pohybuje v závislosti od výbavy od 28-tisíc eur.
Hyundai zahviezdil
Počas testovacích jázd naopak milo prekvapilo a zapôsobil model Kona Electric od Hyundai. Ten je v Európe mimoriadne populárny. Výrobcovia zaručujú prejazd 450 km na plnú batériu. Na tej istej trase, na ktorej sa testovali aj ostatné autá, prešlo najviac, až 416 km.
Čím sa najviac priblížil k deklarovaným údajom od výrobcu. Jedným z dôvodov je aj skutočnosť, že model o oveľa ľahší, ako ostatné testované vozidlá.
Pozrite si, ako ostatné modely obstáli v teste
Model auta | Počet km podľa výrobcu | Testovacie údaje |
Hyundai Kona Electric | 459 km | 416 km |
Jaguar I-Pace | 477 km | 405 km |
Kia e-Niro | 451 km | 405 km |
Tesla Model 3 | 496 km | 382,5 km |
Tesla Model X 100D | 523 km | 373 km |
Tesla Model S 75D | 414 km | 326,5 km |
Audi E-tron | 355 km | 313,5 km |
Tesla Model 3 štandard | 408 km | 291 km |
BMW i3 | 310 km | 265,5 km |
Renault Zoe | 298 km | 233 km |
e-Golf | 300 km | 188 km |