LONDÝN 23. júla (WEBNOVINY) – Nálada spotrebiteľov na svete sa v druhom štvrťroku 2013 zlepšila, keďže obyvatelia mnohých krajín vrátane USA, Japonska a Číny svoje vyhliadky v oblasti práce, osobných financií a želaných výdavkov vidia optimistickejšie než predtým.
Slovensko patrí ku krajinám, ktoré budúcnosť vidia najpesimistickejšie. Vyplýva to z v utorok zverejnenej správy výskumnej agentúry Nielsen.
Globálny index spotrebiteľskej dôvery spoločnosti Nielsen v druhom kvartáli narástol o 1 bod na 94, pričom v prvom štvrťroku narástol o 2 body.
„Keď sa spotrebitelia cítia bohatší a majú viac istoty, že získajú, alebo si udržia prácu, sú prirodzene optimistickejší,“ komentoval výsledky Venktatesh Bala, hlavný ekonóm spoločnosti The Cambridge Group, ktorá patrí do skupiny Nielsen. Hodnota indexu pod 100 však stále naznačuje, že spotrebitelia sú vo všeobecnosti viac pesimistickí.
Najpozitívnejšie svoju budúcnosť vidia ľudia v Indonézii, na Filipínach a v Indii. O svetlých vyhliadkach hovorili aj spotrebitelia v USA, kde sa znižuje nezamestnanosť a stúpajú ceny nehnuteľností, a v Japonsku, kde nálada spotrebiteľov stúpa spolu s výsledkami agresívnej stimulačnej politiky premiéra Abeho.
Pozíciu najpesimistickejšej krajiny si vydobylo Portugalsko, pričom údaje do výskumu sa zbierali ešte pred vypuknutím politickej krízy v krajine. Škrty v národných rozpočtoch, zvyšovanie daní a vysoká nezamestnanosť zaťažujú mnoho európskych domácností, dôvera spotrebiteľov preto klesla na 14 z 29 trhov v Európe. Slováci sa spolu s Rumunmi zaradili na 9. miesto medzi národmi, ktoré vidia svoju budúcnosť najviac negatívne. Prieskum spoločnosť Nielsen vykonala v čase od 13. do 31. mája 2013 na vzorke viac ako 29 tis. respondentov na 58 trhoch.