Schválenie Koncepcie štátnej bytovej politiky do roku 2020 je podľa Anny Krajčiovej prvým krokom k rozvíjaniu nájomného bývania na Slovensku. Krajčiová je viceprezidentkou Združenie bytového hospodárstva, ktoré je najväčším združením zaoberajúcim sa bytovou politikou.
Čo prináša táto koncepcia?
Koncepcia definuje základné smerovanie štátnej bytovej politiky a nástroje na dosiahnutie stanovených cieľov. Je dobré, že koncepcia dáva veľký dôraz na nutnosť rozšírenia nájomného bývania, ktoré v súčasnosti výrazne zaostáva za vlastníckym bývaním. V porovnaní s krajinami západnej Európy je nájomné bývanie u nás len veľmi málo rozvinuté. Nájomné bývanie je cesta ako dosiahnuť cenovo dostupné bývanie pre mladé rodiny.
Aký dopad bude mať koncepcia na dostupnosť bývania?
Práve prijatie a rozvíjanie takejto formy bytovej politiky zo strany štátu, finančná a legislatívna podpora výstavby nájomných bytov budú mať veľmi pozitívny dopad na dostupnosť bývania. Štát musí svojou aktívnou politikou riešiť tento dlhodobý problém, ktorý bol doteraz opomínaný.
Ako hodnotí proces prípravy koncepcie ZBHS?
Združenie bytového hospodárstva (ZBHS) hodnotí celý proces prípravy tejto koncepcie pozitívne. Oceňujeme, že medzi prioritné úlohy v koncepcii bývania patrí aj novelizácia zákona o vlastníctve bytov. Tento zákon má viac ako 20 rokov a nezodpovedá súčasným podmienkam. Najmä nedávna novelizácia z roku 2014 spôsobila neprehľadnosť, skomplikovala výkon správy bytových domov a rovnako rozhodovanie vlastníkov bytov o svojom majetku.
Rieši táto koncepcia aj existujúce bytové domy?
Áno a to práve z pohľadu predĺženia životnosti bytových domov, ochrane životného prostredia, zlepšeniu podmienok bývania a v neposlednom rade zníženiu nákladov na bývanie. Pre ľudí má táto priorita z koncepcie bývania zásadný význam, lebo znižovanie spotreby energie pocítia pozitívne aj vo svojich peňaženkách. Sme preto radi, že sa jej venuje náležitá pozornosť.
„Zámerom štátnej bytovej politiky je nielen zachovať existujúci systém ekonomických nástrojov, ale aj prostredníctvom nových opatrení a nástrojov stimulovať rozvoj bývania a zvýšiť dostupnosť bývania,“ uvádza sa v koncepcii. Cieľom je najmä zachovanie podielu financií vyčleňovaných zo štátneho rozpočtu na rozvoj bývania a dynamiky obnovy bytového fondu, ako aj vyššia motivácia rozvoja súkromného nájomného sektora zavedením nových finančných nástrojov, zavedenie samostatného príspevku na bývanie a rozvoj neziskového sektora.
Pomoc štátu je podľa materiálu nevyhnutná pri rozvoji súkromného nájomného sektora zavedením efektívnych nástrojov prednostne v daňovej oblasti využívaných vo vyspelých európskych krajinách. Po zavedení opatrení v tejto oblasti a nevyhnutnej zmeny legislatívy by sa odhadovaný podiel súkromného nájomného bývania na celkovom počte bytov mohol pohybovať od 5 do 10 %. „Pôsobenie týchto opatrení by prinieslo nielen efekt zvýšeného tlaku na znižovanie cien nájmu bytu, ale zároveň by vytvorilo atraktívnejšie vnímanie nájomného bývania v porovnaní s vlastníckym, čím by sa výrazne zvýšil tlak na kvalitu a úroveň poskytovaných služieb v súvislosti s prenájmom bytov,“ vyplýva z koncepcie.
Sektor sociálneho bývania by z hľadiska užívateľov s nižšími príjmami mal fungovať na princípe neziskovosti, resp. prísne regulovaného zisku, čím sa zabezpečí jeho cenová dostupnosť. Nájomné v tomto sektore by podľa dokumentu preto malo pokrývať iba nevyhnutné náklady spojené s obstaraním, správou a prevádzkou nájomných bytov pri rešpektovaní princípu čo najnižšej obstarávacej ceny. Výhody regulovaného nájomného by mali využívať len jedinci spĺňajúci kritériá pre poskytnutie takéhoto typu bývania.
Potrebné je definovať flexibilnejší model stanovovania ceny nájmu v sociálnych bytoch postavených s účasťou verejných prostriedkov. „Model by mal zohľadňovať nielen príjmovú situáciu jednotlivých domácností, ale zároveň umožniť aj ročné zvyšovanie maximálnej ceny nájmu bytu o koeficient inflácie,“ uvádza sa v koncepcii. Cieľom takejto úpravy je umožniť využívanie výhod sociálneho bývania iba tým, ktorých príjmové možnosti neumožňujú obstarať si vlastné primerané bývanie. Výstavbu sociálnych nájomných bytov s primeraným štandardom a regulovanou cenou nájmu budú naďalej zabezpečovať najmä obce. Je však potrebné vytvárať podmienky, aby sa do tejto výstavby mohli v širšej miere zapojiť nielen subjekty súkromného sektora, ale aj cirkvi a tretí sektor.