BRATISLAVA 3. decembra (WEBNOVINY) – Šestnásti učitelia z celého Slovenska si prevzali ceny za využívanie moderných technológií vo vyučovaní spolu s atraktívnou finančnou odmenou. Autori najlepších prác v každej kategórii získali pre seba 1 400 eur za prvé miesto, 900 eur za druhé miesto a 550 eur za tretie miesto.
Prví z každej kategórie získali aj 1 400 eur pre svoju školu. Prihlásené práce zaradili do virtuálnej knižnice prác na webstránke súťaže, odkiaľ sa nimi môžu inšpirovať aj ďalší učitelia. Po tomto ročníku súťaže knižnica narástla na viac ako 800 prác. Agentúru SITA o tom informovala Dominika Péterová zo Slovak Telekom.
V kategórii Materské školy a prvý stupeň základných škôl zvíťazila Ildikó Keresztesi, ktorá vymyslela pre deti na Základnej škole s materskou školou s vyučovacím jazykom maďarským vo Vlčanoch triednu módnu šou, pri ktorej sa žiaci naučili samostatne narábať s digitálnym fotoaparátom, kamerou a fotografickým softvérom. Na hodine angličtiny zasa využila ako motiváciu videonahrávku, kde si deti mohli v počítači pozrieť i vypočuť sami seba pri rozhovoroch. Najlepší sa dostali na virtuálnu nástenku.
Slnko v sieti
Miloš Bélik zo Základnej školy Lachova 1 v Bratislave využíva niekoľko voľne dostupných výučbových softvérov na výrobu kvízov, hier či interaktívnych výučbových listov. Plánuje spustiť diaľkové exkurzie, ktorých cieľom je využitie informačných technológií na výrobu vlastných študijných materiálov. Žiaci spoznajú krásy svojho kraja a zozbierané poznatky poskytnú spolužiakom aj žiakom spriatelených škôl cez videokonferenciu či prostredníctvom vlastných pracovných listov, videí a ďalších informácií sprístupnených na internete. Na škole vzniklo aj školské fórum, ktoré je prístupné pre žiakov, ale aj pre učiteľov napríklad na zadávanie domácej úlohy. Bélik získal cenu za druhý stupeň základných škôl.
Za stredné školy vyhrali Zuzana Dzurišinová a Iveta Štefančínová z Gymnázia J. A. Raymana v Prešove. Fyzikárka a chemikárka spojili environmentálnu výchovu a potrebu využívania informačných technológií s bežným vyučovaním. Vznikla internetová stránka s odkazom na projekt Slnko v sieti, kde sú uverejňované niektoré výstupy žiakov. Medzi jednu z úloh patrila napríklad aj výroba reklamnej kampane pre enviroprojekt, na ktorom žiaci pracovali.
Rozprávkové šlabikáre
V kategórii Špeciálne školy si cenu odniesla Lucia Kortmanová zo Základnej školy R. Dilonga v Trstenej. Projekt Zakliate kráľovstvo kráľa Dobroslava, inšpirovaný rozprávkou, realizovala v nultom ročníku na základnej škole, ktorú navštevovali žiaci s rôznymi poruchami správania a učenia sa. Postava kráľa Dobroslava a rozprávkové bytosti naučili žiakov všetky tlačené písmená abecedy a pomohli im zostaviť Rozprávkové šlabikáre, ktoré v závere projektu pokrstili. Úlohy a aktivity v projekte naučili žiakov jednoducho a hravo pracovať s dostupnými informačnými technológiami a edukačnými programami.
Tento ročník súťaže mal niekoľko noviniek. Okrem možnosti pripojiť k práci aj video, ktorú využila tretina prihlásených učiteľov, či osobných obhajob prác, sa spustila aj kampaň na upriamenie pozornosti na potrebu zapájania moderných technológií do vyučovacieho procesu. Najproduktívnejší kraj bol Žilinský, medzi predmetmi, z ktorých prišli práce, boli regionálna, hudobná, dramatická, sexuálna a živočíšna výroba, projektovanie záhrad, chov koní a jazdectvo.
Od septembra prihlasovali učitelia materských, základných, stredných a špeciálnych škôl projekty, ako vyučovať pomocou info-komunikačných technológií do piateho ročníka súťaže Cena Slovak Telekom. O zaujímavé finančné výhry bojovalo 161 prihlásených projektov, 121 autorov sa zapojilo do súťaže po prvý raz. Hodnotil sa rozsah využitia informačných technológií, atraktívnosť pre žiakov, praktickosť i nadčasovosť použitých nástrojov a metód. V komisii sa stretlo 12 členov akademickej obce, ktorí prvýkrát tento rok hodnotili finalistov aj podľa osobných prezentácií ich projektov, po ktorých dostali učitelia priestor aj na diskusiu a výmenu skúseností.
„Nezabúdame, že aj vďaka týmto šikovným a obetavým pedagógom si deti môžu v dospelosti splniť svoje sny o vzdelaní a vytúženom povolaní. Najdôležitejšie pre deti je, aby ich učivo bavilo a mali chuť vzdelávať sa. Informačno-komunikačné technológie sú tým pravým nástrojom, ako udržať pozornosť žiakov a zároveň ich pripraviť plnohodnotne do pracovného života, a to najmä v čase, keď už vyrastajú v prirodzenom prostredí dostupnosti moderných technológií,“ tvrdí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Slovak Telekomu Miroslav Majoroš.