BRATISLAVA 4. júla (WEBNOVINY) – Rozvojový program priorít verejných prác na roky 2012 až 2014, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, zahŕňa 109 zámerov projektov v celkovej predpokladanej cene 11,268 mld. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Realizácia jednotlivých verejných prác, zaradených do programu, je plánovaná v rokoch 2012 až 2020. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predkladá uvedený materiál na najbližšie rokovanie vlády. V programe sú len plánované verejné práce v pôsobnosti rezortov dopravy, životného prostredia, kultúry a zdravotníctva, ako aj Nitrianskeho samosprávneho kraja. Návrhy ďalších piatich predkladateľov podľa ministerstva dopravy nespĺňajú požiadavky zákona o verejných prácach a preto ich do programu nezaradilo.
Z prostriedkov Európskej únie by malo byť financovaných 56 verejných prác, z toho cez Operačný program Životné prostredie 26, Operačný program Doprava 17 a Regionálny operačný program 13 projektov. Najviac verejných prác v programe na nasledujúce tri roky je v rezorte dopravy, a to 60 za 10,376 mld. eur. Ministerstvo životného prostredia plánuje 25 projektov verejných prác v predbežnej hodnote 700,756 mil. eur, Nitriansky kraj plánuje v uvedenom období 16 verejných prác za 124,522 mil. eur. Ministerstvo kultúry má v programe sedem verejných prác v hodnote 50,232 mil. eur a ministerstvo zdravotníctva jeden projekt za 16,252 mil. eur.
Predkladatelia sú povinní zabezpečiť stavebný zámer na každú verejnú prácu s navrhovanou cenou vyššou ako 1 327 760 eur. Ak predpokladaná cena verejnej práce presahuje 6 638 780 eur, predkladatelia musia požiadať ministerstvo o vykonanie štátnej expertízy. „Disciplína predkladateľov v oblasti technickej prípravy verejných prác sa zlepšuje, ale ešte nedosahuje požadovanú úroveň. Negatívnou skúsenosťou je hlavne predkladanie dokumentácií od samosprávnych krajov, ktoré nespĺňajú náležitosti stavebného zámeru stanovené zákonom o verejných prácach a vyhláškou,“ tvrdí rezort ministerstvo dopravy. Nedostatočná technická príprava verejných prác podľa neho vytvára predpoklady pre ich predražovanie a neefektívne využívanie verejných financií. Rezort dopravy považuje za negatívne aj to, že stavebníci začnú realizovať verejnú prácu i bez vykonania zodpovedajúcej technickej prípravy. Predkladatelia by preto mali zlepšiť prípravu prác, disciplínu a zabrániť čerpaniu verejných zdrojov na nepripravené verejné práce.
Realizácia rozvojových programov priorít verejných prác nie je vyhodnocovaná, keďže rezort dopravy nemá zákonný prostriedok na získavanie takýchto informácií. Na skvalitnenie prípravy verejných prác pritom chýba najmä spätná väzba o ich realizácii. Ministerstvo dopravy preto navrhuje vláde uznesením uložiť predkladateľom verejných prác, aby spracovali správu o ich realizácii od roku 2008. „Takto získané údaje budú východiskovým podkladom pre prípadnú revíziu zákona o verejných prácach,“ predpokladá rezort dopravy.