BRATISLAVA 20. júna (WebNoviny.sk) – Na projekt výstavby diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec je vyčlenených takmer 87,5 mil. eur z finančného Nástroja na prepojenie Európy (CEF). Výstavba diaľnice na Kysuciach tak bude spolufinancovaná z peňazí Európskej únie.
„Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulc zverejnila zoznam úspešných projektov podaných v rámci druhej výzvy CEF. Medzi úspešnými kandidátmi je projekt Národnej diaľničnej spoločnosti D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, pre ktorý bol vyčlenený grant vo výške 87 432 297 eur,“ informovala v pondelok hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Ostatná časť bude spolufinancovaná z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, predpokladaná výška prostriedkov z Kohézneho fondu je takmer 92 mil. eur.
Diaľnicu D3 na Kysuciach dokončia najskôr v roku 2023
V užšej súťaži na stavbu D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec v dĺžke 5,7 kilometra diaľničiari momentálne vyhodnocujú tri cenové ponuky otvorené 17. mája. „Nezávislá komisia v súčasnosti vyhodnocuje predložené cenové ponuky. Najnižšia ponuka na výstavbu predmetného úseku je nad predpokladanou hodnotou zákazky, sústredíme sa preto prioritne na to, aby bolo s peniazmi nakladané hospodárne a efektívne. Po vyhodnotení cenových ponúk vyzve Národná diaľničná spoločnosť úspešného uchádzača na poskytnutie riadnej súčinnosti potrebnej na uzatvorenie zmluvy,“ uviedla Michalová.
Najnižšiu cenu na stavbu kysuckej diaľnice navrhli spoločnosti Strabag, Porr a Hochtief, a to 239,11 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena bola o 40 mil. eur nižšia, na úrovni 199,12 mil. eur. Združenie firiem M-Silnice, M-Silnice SK, Hastra, IMB Podbeskidzie navrhlo cenu 242,15 mil. eur a spoločnosti Metrostav, Doprastav, Eurovia CS, Eurovia SK 249,35 mil. eur bez dane.
Najnižšia predložená cena predstavuje v prepočte 42 mil. eur na jeden kilometer. „To významne prevyšuje úroveň, za akú sa v iných krajinách stavajú náročné tunelové úseky diaľnic. Dokonca aj na Slovensku sa cena na enormných vyše 40 mil. eur/km vyšvihla iba jediný raz – na extrémnom úseku, ktorého polovicu tvorí tunel a zvyšok estakáda ponad vodnú nádrž. Napríklad, tender na ťažký úsek D1 s tunelom Višňové priniesol v roku 2012 ponuky v rozpätí od 25 mil. do 35 mil. eur na kilometer,“ upozornil analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy Ineko Ján Kovalčík.
Trasa úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec začína pravým jazdným pásom napojením na predchádzajúci úsek pred križovatkou Čadca (Bukov). Časť ľavého je v prevádzke. Pokračuje v súbehu so železničnou traťou, estakádou ponad miestnu časť Podzávoz a končí pred križovatkou nasledujúceho už rozostavaného úseku D3 Svrčinovec – Skalité.