BRATISLAVA 14. marca (WEBNOVINY) – Tlak na férovosť finančných služieb je hlavnou myšlienkou tohoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá na 15. marca. Problémy s dodržiavaním spotrebiteľských práv pri finančných službách pretrvávajú aj na Slovensku, potvrdzujú to skúsenosti Združenia slovenských spotrebiteľov. „Je veľký problém slabá finančná gramotnosť ľudí,“ myslí si výkonný riaditeľ združenia Miroslav Tulák, podľa ktorého ľudia nie sú dostatočne obozretní. Prípady spotrebiteľov, ktorých problémy sú z oblasti finančných služieb, tvorí asi 15 až 17 percent spomedzi všetkých prípadov, ktoré združenie rieši. „V niektorých regiónoch, kde je vysoký podiel nezamestnaných alebo ľudí v sociálnej sieti – tam to presahuje aj 20 percent zo všetkých spotrebiteľských problémov,“ spresnil prvý podpredseda združenia Jozef Lounek.
Najčastejšie sa stretávajú s problémovými prípadmi, ktoré pramenia zo záväzkov pri spotrebiteľských pôžičkách od niektorých nebankových subjektov. Aj keď sa už v legislatíve vytvoril okruh limitných podmienok pre poskytovanie týchto pôžičiek, tak mnohé nebankové subjekty podľa Louneka limit nedodržiavajú. Súhrn záväzkov, vyplývajúcich z pôžičky, teda poplatky a úroky, by nemal presiahnuť 40 percent požičanej hodnoty. „Rôznymi doplnkovými sankciami alebo obmedzeniami dochádza k tomu, že je tento limit prekračovaný nie o 10-20, ale niekedy až o 100 percent,“ vyhlásil Lounek.
Ako príklad uviedol prípady, keď si spotrebiteľ vezme pôžičku napríklad päťtisíc eur, ale dostane len 4 300 eur, lebo nebankový subjekt si strhne tri splátky vopred. „Už v tomto je spotrebiteľ poškodený,“ dodal. Lounek pripomína, že možnosti združenia sú obmedzené. Môžu sa oboznámiť so zmluvou a pokúsiť sa o vyčíslenie záväzkov, aby zistili, či je ich hraničná hodnota prekročená alebo či sprievodné obmedzenia porušujú podmienky. Paragrafy všeobecných podmienok pritom niekedy presahujú päť-šesť strán. „Spotrebiteľ nemá šancu v krátkom časovom slede sa podrobne oboznámiť s týmito podmienkami, často podlieha tlaku a zaviaže sa len s prísľubom, že tam nie je nič obmedzujúce pre spotrebiteľa,“ upozornil Lounek, podľa ktorého sa dôverčivý spotrebiteľ nechá nachytať. „Tam my môžeme pomôcť jedine v tom prípade, keď zmluvy prekračujú rámec zákona, to znamená, že nie sú dostatočne vyvážené a silne poškodzujú spotrebiteľa,“ konštatoval. Takých prípadov býva viac ako polovica spomedzi tých, s ktorými sa na nich spotrebitelia obrátia – často to potom končí na súde.
Lounek považuje za veľkú výhodu, že od minulého roka sa pri spotrebiteľských žalobách neplatí poplatok. Od roku 2008 už nie je možný ani zabezpečovací prevod vlastníckeho práva, čo pomohlo zlepšiť situáciu – zadlžení a neschopní splácať tak už neprichádzajú o byty a domy. Dodnes ale združenie rieši podobné prípady, ktoré sa ťahajú roky. Dnes sa stretávajú s prípadmi nebankových pôžičiek, ktorých získanie je podmienené uzavretím poistky. Ľudia ju začnú platiť, ale pôžičku napokon nedostanú.
Situácia by sa podľa spotrebiteľského združenia mohla zlepšiť rozbehnutím systému dlhového poradenstva, ktoré už funguje napríklad v Českej republike. Tam sa na ňom podieľajú banky a spotrebiteľská organizácia. „Oslovili sme u nás banky, nemali záujem,“ povedal Tulák. Podľa neho by celú ochranu spotrebiteľa nemali robiť nejakí „ochotníci“. Profesionalizácia by však potrebovala peniaze a podporu. Na podporu spotrebiteľských združení bolo v rezorte hospodárstva vyčlenených vyše 159 tisíc eur, ale pre krízu rozdelili asi 120 tisíc eur. Tento rok je podľa Tuláka avizované, že celková suma má byť 60 tisíc eur, navyše sa čaká na prípravu príslušného zákona.