Viac ako polovicu škôd na majetku spôsobuje voda. Pozrite si, čo treba spraviť, aby ste minimalizovali škody a ako treba postupovať v prípade poistnej udalosti.
V nasledujúcich dňoch zasiahnu Slovensko intenzívne zrážky, ktoré môžu skomplikovať život mnohým obyvateľom. Podľa aktuálne dostupných informácií zo Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) vydali meteorológovia výstrahu 1. a 2. stupňa pred dažďom.
Poisťovňa Generali ľuďom odporúča, aby nepodceňovali varovania a včas reagovali na blížiace sa nepriaznivé počasie. Týmto spôsobom môžu predísť potenciálnym škodám. „Ak bývate v záplavovej oblasti, odporúčame umiestniť okolo dverí vrecia s pieskom. Tento jednoduchý krok môže výrazne pomôcť pri silných dažďoch. Nezabudnite tiež na svoje cennosti a elektroniku, ktoré máte v záhradných domčekoch, suterénoch alebo pivniciach. Všetko premiestnite do takej výšky, kde sa už voda nedostane,“ radí Jozef Hrdý, riaditeľ likvidácie poisťovne Generali. Ak vysoká hladina vody už ohrozuje majetok, vodné čerpadlo môže byť neoceniteľným pomocníkom.
Ďalším jednoduchým opatrením je zatvorenie všetkých okien. Nenechávajte okná otvorené ani na vetračku, dážd v kombinácií s vetrom sa vie dostať dnu a namokne vám dlážka i nábytok. Voda v interiéri môže spôsobiť aj elektrický skrat.
Čo je však najdôležitejšie, ak váš dom zasiahne povodeň, na prvom mieste chráňte svoj život, až potom všetko ostatné.
Čo robiť pri poistnej udalosti
Ak zistíte, že na vašom majetku došlo k škode, odporúčame túto škodu čím skôr nahlásiť poisťovni. Ak je z hygienických alebo bezpečnostných dôvodov potrebné začať s odstraňovaním škôd, vzniknuté škody si podrobne nafoťte. Poisťovni postačia aj fotky odfotené na telefón. Ak je to možné, je dôležité zabrániť aj ďalšiemu rozšíreniu alebo zväčšeniu vzniknutej škody. Odpracte veci, ktoré môžu podliehať ďalšej skaze. Likvidačný proces dokáže urýchliť presný zoznam poškodených vecí, ktorý poisťovňa odporúča klientom vždy spísať.
Ako nahlásiť poistnú udalosť
- Pri akejkoľvek škode na majetku odporúčame čo najskôr kontaktovať poisťovňu a škodu nahlásiť, buď online cez webstránku poisťovne, online cez klientskú zónu, telefonicky alebo cez svojho obchodníka
- Vždy odporúčame poškodenia aj nafotiť a fotodokumentáciu priložiť k hláseniu škody
- Po nahlásení škody je potrebné počkať na obhliadkového pracovníka z poisťovne, ktorý zistí rozsah škôd a zdokumentuje poškodenia, až potom je možné začať s odstraňovaním následkov škôd a opravou majetku
- V prípade, že je potrebné zamedziť vzniku ešte väčšej škody, napríklad ak víchrica strhne strechu a hrozí, že blížiaci sa dážď spôsobí ďalšie škody, alebo je potrebné odstrániť následky škody z hygienických dôvodov, vtedy je možné začať s odstraňovaním následkov škôd a opravou aj bez kontaktu s poisťovňou
- Po doložení všetkých potrebných dokumentov (faktúry a bločky za opravu) poisťovňa vyplatí poistné plnenie do niekoľkých dní
V prípade potreby môže poškodený požiadať aj o vyplatenie zálohy na opravu
Allianz poisťovňa
Allianz je na zvýšený počet hlásení o škodách spôsobených práve dažďom a následnými povodňami a záplavami pripravená kapacitne, aj technicky. „V lokalitách, kde bude najviac škôd, budú s obhliadkami opäť pomáhať aj kolegovia z iných častí Slovenska, aby mali klienti čo najrýchlejšie vyriešenú nahlásenú škodu. Menšie škody riešime bez obhliadky – po nahlásení a zaslaní fotodokumentácie škody posielame klientom automaticky poistné plnenie na účet. Pri väčších či komplikovanejších škodách urobíme najskôr obhliadku a zdokumentovanie škody. V prípade potreby môžeme klientom poskytnúť zálohu na opravu poškodení,“ vysvetľuje hovorkyňa Allianz Lucia Strnad Muthová.
Škody spôsobené povodňami, záplavami, či atmosférickými zrážkami sú kryté už v základnom balíku majetkového poistenia Môj domov. Škody spôsobené živlom na motorových vozidlách kryje havarijné poistenie, takisto v rámci základného balíka poistenia.
UNIQA
Ak Vám zatopilo dom, pivnicu, či garáž, vykonajte všetky opatrenia, aby ste zamedzili zväčšeniu rozsahu škody. Zničené veci však odporúčame až do vykonania obhliadky nevyhadzovať. „K vybaveniu škodovej udalosti je potrebný súpis poškodených vecí s udaním rozsahu poškodenia a je vhodné urobiť si aj vlastnú fotodokumentáciu,“ hovorí riaditeľ oddelenia likvidácie škôd UNIQA Daniel Červenka. Pomôcť môžu aj asistenčné služby k poistke domu či domácnosti. Asistenčnú službu môžete využiť v prípade nápravy havarijného stavu, ktorý spôsobila záplava – pomôže s elektrinou, odvezie zariadenie domácnosti, ktorému hrozí poškodenie vodou a v prípade núdze zabezpečí aj náhradné ubytovanie.
„Ak došlo k poškodeniu motorového vozidla v dôsledku živelnej udalosti, odporúčame všetko zdokumentovať fotografiami či videom a počkať na obhliadku poisťovne, ktorá zistí rozsah škôd. V prípade, že je vozidlo nepojazdné, cez asistenčnú službu si dohodnite odtiahnutie vozidla do servisu, ktorý vykoná jeho diagnostiku,“ informuje Daniel Červenka.
Správa o škode by mala obsahovať zoznam poškodeného majetku a jeho hodnoty. Pripravte si číslo poistnej zmluvy alebo osobné údaje, podľa ktorých je možné zmluvu vyhľadať (rodné číslo, adresa), kontaktné údaje osoby (ideálne mobil), ktorá bude prítomná na mieste škody. Takisto číslo účtu, na ktorý má UNIQA poistnú udalosť zaslať.
Po nahlásení poistnej udalosti je klient kontaktovaný likvidátorom telefonicky alebo písomne. V závislosti od druhu a rozsahu poškodenia sa zabezpečí buď kontrola škody na mieste, alebo klient dostane list so žiadosťou o dokumenty. Po predložení všetkých potrebných dokumentov likvidátor UNIQA posúdi nárok na poistné plnenie a vyčísli škodu. O ukončení procesu likvidácie poistnej udalosti je klient informovaný listom.
Generali
Klienti poisťovne Generali majú niekoľko možností, ako nahlásiť poistné udalosti. Odporúčame tak urobiť ihneď cez online formulár na webstránke poisťovne alebo prostredníctvom klientskej zóny, kde je možné priamo nahrať aj fotografie škôd. Nahlásiť škody je možné aj telefonicky na telefónnom čísle 02/38 11 11 17, e-mailom alebo osobne na pobočke. Od klienta bude poisťovňa potrebovať číslo poistnej zmluvy, krátky opis škody a telefónne číslo, na ktorom ho môže v prípade potreby kontaktovať.
Poisťovňa Generali vytvorila pre klientov vylepšenú verziu hlásenia poistných udalostí v rámci poistenia majetku. V prvom kroku systém identifikuje klienta pomocou správnej kombinácie, ktorá sa skladá z rodného a telefónneho čísla alebo e-mailu. Po verifikácii sa klientove osobné údaje automaticky vyplnia do online formulára. V ďalšom kroku, tak môže prejsť rovno do časti, kde upresní príčinu vzniku škody a určí predbežnú sumu poškodenia. Vďaka modernej digitalizácii sa tak celkový čas nahlasovania skrátil na necelé tri minúty. Po odoslaní hlásenia dostane klient na e-mail sumarizáciu hlásenia spoločne s vygenerovaným registračným číslom. Na telefónne číslo mu bude zároveň odoslaná automatická SMS správa s odkazom, na ktorý môže po rozkliknutí dodatočne doplniť potrebnú fotodokumentáciu. Zjednoduší tým ďalší proces likvidácie, pretože poisťovňa získa ucelenejší obraz o vzniknutej škode.
Zdroj: Generali, Allianz, Uniqa
Informačný servis