BRATISLAVA 25. apríla (WEBNOVINY) – Podiel domácich potravinárskych výrobkov na pultoch predajní sa aj napriek deklaráciám obchodných reťazcov nezvyšuje.
Vyplýva to z prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK), ktorý uskutočnila začiatkom apríla tohto roku v obchodných reťazcoch Lidl, Kaufland, Billa, Hypernova, Coop Jednota Slovensko, CBA a Tesco.
Najvýraznejšie zastúpenie slovenských potravín zistila SPPK v predajniach Coop Jednota Slovensko a CBA. Naopak, najmenej výrobkov domáceho pôvodu našla komora na pultoch reťazca Lidl. Najčastejšie možno na pultoch predajní podľa prieskumu komory nájsť domáce mlieko, čerstvý chlieb a pečivo, vajcia a minerálne vody. Medziročne sa však podiel týchto výrobkov znížil o 5 %, keď sa vyšplhal iba na 40 %.
Oveľa horšie sú na tom podľa riaditeľky odboru potravinárstva a obchodu komory Táni Belovej výrobky s vyššou pridanou hodnotou ako konzervované potraviny, prípadne spracované ovocie a zelenina.
„Priam katastrofálne sú možnosti kúpy u nás dopestovaného čerstvého ovocia a zeleniny, kde v obchodných reťazcoch s vyše 80-percentným zastúpením jednoznačne dominuje zahraničný tovar„, upozornila Belová.
Mnohí výrobcovia ovocia a zeleniny podľa jej slov nedokážu akceptovať stupňujúci sa tlak obchodu na cenové i ostatné dodávateľské podmienky a pre svoju produkciu sú nútení hľadať iné formy odbytu.
Podľa podpredsedu SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušana Janíčka je nevyhnutné zvyšovať podiel domácich výrobkov na trhu, ktorý už v súčasnosti klesol hlboko pod 50-percentnú hranicu. Pripomenul pritom, že po vlaňajšom zrušení zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch začali predajcovia opäť stupňovať tlak na odberateľov. Minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek už pritom avizoval, že uvažuje o opätovnom prijatí tohto zákona.