BRATISLAVA 17. mája (WEBNOVINY) – Slovenský mýtny systém je po úprave legislatívy Európskej únie pripravený na interoperabilitu. V praxi to bude znamenať prejazd všetkými mýtnymi systémami v európskej sieti s jednou palubnou jednotkou viazanou na jednu zmluvu. Ako agentúru SITA informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák, zhodli sa na tom v pondelok odborníci na medzinárodnom workshope, ktorý v Bratislave zorganizoval VÚD v spolupráci so Žilinskou univerzitou.
K plnohodnotnej interoperabilite je potrebné uzavrieť dohody medzi jednotlivými štátmi a upraviť legislatívu Európskej únie, čo je otázka najbližších rokov.„Vyriešenie otázky interoperability je pre EÚ kľúčovou úlohou,“ uviedol Palčák. Systém fungovania je obdobný ako pri mobilných operátoroch. Po technickej stránke sa v rámci roamingu možno dovolať ktorémukoľvek operátorovi v Európe, v praxi však záleží na tom, s kým má operátor uzatvorenú zmluvu.
V súčasnosti pokračuje príprava štandardov pre mýtne systémy používané v únii.„Je to zložitý proces, ale EÚ si uvedomuje, že inej cesty niet,“ povedal Pavel Přibyl z Fakulty dopravy ČVUT v Prahe.
„Slovenský systém elektronického výberu mýta je už dnes pripravený na interoperabilitu s elektronickými mýtnymi systémami v ostatných krajinách. Má všetky predpoklady na to, aby sa mohol stať lídrom v implementácii direktívy o Interoperabilite systémov elektronického výberu mýta v Európe. Slovenská OBU jednotka integruje tri kľúčové technológie: satelitnú GPS na určenie polohy, mikrovlnnú DSRC na komunikáciu na krátke vzdialenosti a GSM/GPRS na komunikáciu v rámci mobilných sietí. Práve táto kombinácia zabezpečuje potrebnú kompatibilitu do budúcnosti a podporu naplnenia ideí európskych autorít: jedna zmluva a jedna OBU jednotka,“ potvrdil to technický manažér spoločnosti International Tolling, Siemens AG Alexander Renner.
Interoperabilitu elektronických mýtnych systémov v Európe podporujú aj slovenskí dopravcovia.„Už dnes je neúnosné používať toľko palubných jednotiek nielen z praktického hľadiska, ale aj z hľadiska bezpečnosti premávky. Interoperabilita by nám značne uľahčila život, pretože pre nás to znamená mať iba jednu palubnú jednotku a jednu zmluvu pre každé vozidlo,“ povedal generálny tajomník Združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Reich.
SITA