BRATISLAVA 1. augusta (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) odovzdala v pondelok do predčasného užívania križovatku Stupava – juh na diaľnici D2. Trojkilometrový úsek cesty po viac ako dvoch rokoch stavebných prác môžu motoristi začať využívať od pondelka popoludnia. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ pri otvorení diaľničnej križovatky povedal, že jej uvedenie do užívania pomôže doprave v Záhorskej Bystrici, Stupave, Devínskej Novej Vsi, ale aj investorom, napríklad spoločnosti Volkswagen. „Ide o diaľničné križovanie D2 a D4, budúceho obchvatu hlavného mesta. V budúcnosti po ďalšej dôslednej projekčnej a investorskej príprave začneme výstavbu celého obchvatu, najskôr na východnej a južnej strane a potom na tejto strane hlavného mesta smerom na Rakúsko,“ povedal ďalej Figeľ.
Generálny riaditeľ NDS Ján Kotuľa uviedol, že prvé prípravné práce na stavbe diaľničného privádzača začali ešte v roku 2001. Stavba mala byť pôvodne dokončená v marci tohto roku, ale pre problémy napríklad s vysokou spodnou vodou sa práce oneskorili o päť mesiacov. „Dodávatelia majú povinnosť do konca roka dokončiť stavbu a odovzdať ju definitívne,“ povedal Kotuľa. „Mojím snom je, aby dnešná stavba odštartovala výstavbu D4-ky, lebo Bratislava potrebuje vybudovať obchvat,“ uviedol Kotuľa s tým, že tranzitná doprava potom obíde Bratislavu a zlepšila doprava v meste. Druhý profil odovzdanej stavby bude podľa šéfa NDS vybudovaný až počas výstavby obchvatu Bratislavy. „To je v pláne, odhadujem, o desať rokov v tejto časti Bratislavy. Skôr je z obchvatu potrebnejšia južná časť od rakúskej hranice až po D1 a Raču. To je prioritnejšie, lebo treba Prístavný most odľahčiť,“ dodal Kotuľa. Pôvodná zmluvná cena prác vo výške 20,41 mil. eur vzrástla o 2,7 mil. eur na 23,1 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zhotoviteľom stavby križovatky Stupava – juh je združenie v zložení Strabag, s.r.o. a Doprastav, a.s.
Predĺženie prác a zvýšenie ceny stavby križovatky si vynútila zmena tendrovej dokumentácie, pretože nezohľadňovala reálne vlastnosti podložia a vysokú hladinu spodnej vody. Podľa diaľničiarov za to nemôže zhotoviteľ stavby, združenie spoločností Strabag, s.r.o. a Doprastav, a.s. Na zvýšenie ceny majú vplyv aj väčšie dĺžky prekládok sietí, a to dotknutých vodovodov, ktoré boli skutočnosti inde, ako uvádzali údaje poskytnuté ich správcom. Stavbu križovatky projektovala spoločnosť Dopravoprojekt, a.s. Trasa stavby sa začína v križovatke Záhorská Bystrica, asi 700 metrov od hraníc intravilánu Stupavy a Záhorskej Bystrice. Nad cestou križuje D2, pokračuje asi 150 metrov južne od areálu jazdeckého klubu Karpatia a končí napojením na ceste druhej triedy v križovatke Devínska Nová Ves.
Prínosom stavby križovatky Stupava – juh bude podľa Dopravoprojektu rýchlejšie a bezpečnejšie dopravné spojenie Bratislavy s mestskou časťou Záhorská Bystrica, obcou Marianka, mestom Stupava.Odľahčí sa preťažená cesta prvej triedy, zefektívni sa využívanie diaľnice D2 a znížia sa negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie. „Komunikácia je v polovičnom profile výhľadovej diaľnice D4 a momentálne je kvalifikovaná ako cesta pre motorové vozidlá s rýchlosťou obmedzenou na 90 kilometrov za hodinu. Následne po plánovanom dobudovaní Ďalších úsekov smerom do Rakúskej republiky a smerom do Rače, sa tento úsek D4 v plnom profile stane súčasťou takzvaného nultého dopravného okruhu okolo hlavného mesta SR Bratislavy,“ informoval agentúru SITA generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.
Dopravoprojekt vypracoval technickú štúdiu tohto diaľničného úseku pred desiatimi rokmi. O dva roky neskôr spracoval dokumentáciu pre stavebný zámer a dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Územné rozhodnutie bolo vydané v roku 2005. Dokumentácia pre stavebné povolenie bola spracovaná v roku 2007 a na jej základe bolo v roku 2009 vydané právoplatné stavebné povolenie.