BRATISLAVA 9. mája (WEBNOVINY) – Dvadsaťsedemročná módna blogerka Joanna Hanson de Moura z brazílskeho mesta Bahia sa rozhodla vydržať 365 dní bez nakupovania oblečenia. Na svojom blogu s názvom Um Ano Sem Zara (Rok bez Zary) chce podľa vlastných slov ženám pomôcť vystačiť si s vlastnými skriňami.
Ako vysvetlila pre webovú stránku Folha.com, názov jej blogu sa nevzťahuje na obchody značky Zara, je to iba metonymia. Táto značka totiž podľa nej reprezentuje všetky predajne oblečenia s veľkým vplyvom medzi mladými ženami. „Je to jeden z tých obchodov, v ktorých nakupujete bez premýšľania. Idete sa prejsť, zbadáte, že dostali niečo nové, a kým sa spamätáte, už nesiete blúzku do kasy,” povedala Joanna s tým, že práve toto je nebezpečné pre peňaženky.
Foto: umanosemzara.blogspot.com
Foto: umanosemzara.blogspot.com
Foto: umanosemzara.blogspot.com
Foto: umanosemzara.blogspot.com
Foto: umanosemzara.blogspot.com
Nápad vytvoriť blog prišiel, keď sa jej život práve kvôli nakupovaniu dostal do slepej uličky. Hrozilo jej vysťahovanie z prenajatého bytu v São Paule, účet mala v mínuse a tak sa zamestnankyňa reklamnej agentúry rozhodla otvoriť skriňu s oblečením a skryť kreditnú kartu. „Veľa som míňala na oblečenie a skriňu som mala plnú vecí, ktoré som nikdy nepoužila; rozhodla som sa, že práve toto bol prvý krok ku zmene,“ prezradila Joanna, ktorej snaha zmeniť vlastný život sa premenila na blog Um Ano Sem Zara. „Jeden rok bez nakupovania,“ napísala v prvom príspevku. Toto rozhodnutie sa týka aj doplnkov, topánok a kabeliek. „Jedinou výnimkou je make-up. Predstavte si, že by mi po polroku skončil korektor. Bez neho nemôžem byť!“ skonštatovala.
Každodennou misiou Jojo, ako sa podpisuje pod svoje blogy, je zostaviť look, odfotiť ho, s čím jej pomáha priateľ, a zverejniť na blogu. „Najťažšie je neopakovať oblečenie. Raz k tomu dôjde, no snažím sa tomu vyhýbať, aby bol blog pestrý a priniesol každý deň niečo nové,“ prezradila.
Blog denne zaznamená 12-tisíc návštev a inšpiruje mladých v celej Brazílii. Na každý jej príspevok príde v priemere 50 komentárov, v ktorých jej vyjadrujú svoju podporu, dávajú návrhy i gratulujú. „Viacero dievčat mi napísalo, že sa tiež snažia ušetriť. Veľmi im držím palce. Väčšina z nich si však dáva krátkodobejšie ciele, ako nenakupovať mesiac či tri. To je tiež dobré. Každý by mal ísť svojím tempom,“ myslí si Joanna.
Jej cieľom je podeliť sa prostredníctvom blogu o svoje skúsenosti a zároveň si precvičiť svoje schopnosti ako fashionistka – ukázať konzumným ženám, že je možné žiť s ich vlastnými skriňami. „Zabite Becky Bloom, ktorú máte vo svojom vnútri!“ vyzvala svoje čitateľky a čitateľov na blogu v prvý deň – 3. marca 2011 s odkazom na hlavnú postavu úspešnej knižnej série Závislá od nákupov britskej autorky Sophie Kinsella, známej aj z filmovej adaptácie s názvom Spoveď nákupnej maniačky (2009) s Islou Fisher v hlavnej úlohe.
Svojim skeptickým priateľom na začiatku svojho predsavzatia odkázala: „Viem. Bude to náročné. Budem mať krízy. A budem sa triasť a slintať, keď pôjdem okolo výkladu, ale verte mi.“ Zatiaľ sa jej to darí a svoje účty už dokázala dostať z mínusu. „Teraz začínam šetriť,“ skonštatovala po 65 dňoch nakupovacej diéty. Zatiaľ však nemá predstavu, čo bude robiť, keď sa rok skončí. „Dúfam, že sa dovtedy stanem vyrovnanejším človekom a nebudem hneď bežať do obchodu,“ zažartovala.
V nedeľu Joanna prežila už šesťdesiaty siedmy deň bez toho, aby si kúpila nový kus oblečenia. Deň matiek oslávila špeciálnym lookom, ktorým vzdala hold svojej mame a opatrovateľke. „Dnešný look je inšpirovaný týmito ženami, ktoré pomohli vytvarovať osobnosť, ktorou som sa stala,“ napísala.