BRATISLAVA 18. júna (WEBNOVINY) – Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR (MPSVR) pripravilo návrh novely Zákonníka práce, ktorým sa majú od začiatku budúceho roka sprísniť podmienky agentúrneho zamestnávania. Ako uviedol štátny tajomník rezortu práce a sociálnych vecí Branislav Ondruš, jednou zo zmien bude zavedenie princípu spoločnej zodpovednosti užívateľského zamestnávateľa a agentúry dočasného zamestnávania za dodržiavanie mzdových podmienok pracovníka.
Agentúrny zamestnanec musí mať totiž rovnaké mzdové podmienky ako interný zamestnanec, ak obaja vykonávajú rovnakú alebo podobnú činnosť. „Ak sa zistí, že agentúrny zamestnanec nie je rovnako odmeňovaný, tak zodpovednosť za doplatenie rozdielu bude nielen na agentúre, ale aj na užívateľskom zamestnávateľovi,“ povedal Ondruš.
Od roku 2015 sa má zaviesť prezumpcia dočasného pridelenia
Prezumpcia dočasného pridelenia má spočívať v tom, že ak výkon práce napĺňa všetky znaky agentúrneho zamestnávania, bude sa táto práca považovať za dočasné pridelenie zamestnanca užívateľskému zamestnávateľovi. Medzi tieto znaky má patriť vykonávanie práce v užívateľskej firme s jej nástrojmi, v jej priestoroch, na pokyny pracovníka užívateľskej firmy a to, že obe firmy, ktoré uzavreli obchodnú zmluvu, majú rovnaký alebo podobný predmet podnikania.
„Máme bežnú prax, že zamestnávatelia nevyužívajú služby agentúry, ale využívajú služby firmy, ktorá nemá licenciu na agentúrne služby a formálne s touto firmou uzatvárajú obchodnú zmluvu na dodávku služby,“ upozornil štátny tajomník rezortu práce. Takúto prácu potom môžu podľa Ondruša vykonávať pracovníci na základe dohôd, čo cez agentúrne zamestnávanie nie je možné.
Miesto výkonu zamestnania bude musieť byť totožné s miestom pridelenia
Ďalšia zmena podľa Ondruša spočíva v tom, že miesto výkonu zamestnania v pracovnej zmluve bude musieť byť totožné s miestom pridelenia zamestnanca. „Dnes sa nám bežne stáva, že agentúra podpíše so svojím zamestnancom dohodu, v ktorej mu dá ako miesto výkonu práce sídlo agentúry a potom miesto pridelenia je iné skutočné miesto, na ktorom človek pracuje,“ tvrdí.
Tento pracovník pritom býva v tom istom meste, kde aj pracuje a fiktívne sa mu pri každej ceste do zamestnania vykazuje pracovná cesta zo sídla agentúry do miesta pridelenia. „Týmto spôsobom dostáva časť mzdy prostredníctvom cestovných náhrad, ktoré nie sú zdaniteľným príjmom a neplatia sa z nich ani odvody,“ upozornil štátny tajomník.
Rezort práce a sociálnych vecí tiež navrhuje zakázať ďalšie dočasné prideľovanie zamestnanca počas trvania dočasného pridelenia, ako aj obmedziť maximálnu dĺžku dočasného pridelenia a počet opätovných pridelení u toho istého užívateľského zamestnávateľa.
„Stretávame sa s prípadmi, keď zamestnanec je pridelený tomu istému zamestnávateľovi na to isté pracovné miesto opakovane niekoľko rokov,“ povedal Ondruš. Ako riešenie rezort ponúka obmedzenie maximálneho obdobia dočasného pridelenia u toho istého zamestnávateľa na dvanásť, prípadne osemnásť mesiacov. Ak by to obdobie malo podľa Ondruša trvať dlhšie, zamestnávateľ bude musieť tohto zamestnanca prijať ako interného zamestanca.
Podľa Aliancie agentúr sú zmeny poslednou ranou
Navrhované zmeny sú podľa Aliancie personálnych agentúr Slovenska (APAS) poslednou ranou istoty flexibilite pracovného trhu na Slovensku. „Zmeny nielenže idú nad rámec smerníc EÚ, no sú v priamom rozpore aj s medzinárodnými záväzkami Slovenska. Časť navrhovaných úprav je podľa našej právnej analýzy dokonca protiústavná,“ uviedol prezident APAS Luboš Sirota. Ak podľa neho zmeny prejdú v navrhovanej úprave, doplatia na to nielen firmy, ale aj zamestnanci. „Približne 20 000 ľudí totiž môže práve kvôli týmto zmenám skončiť v budúcom roku na úradoch práce,“ tvrdí Sirota.
„Firmy využívajúce agentúrne zamestnávanie nám oznámili, že môžu zrušiť až do 40 % pracovných miest vytvorených pomocou agentúrneho zamestnávania. To v prepočte na celý trh tvorí spomínaných 20 000 ľudí,“ vysvetľuje Sirota. Schválením navrhovaných zmien by sa podľa neho spolu so zvýšením minimálnej mzdy eliminoval očakávaný pokles nezamestnanosti v budúcom roku.
Podľa APAS sú problematické najmä tie ustanovenia, ktoré idú priamo proti podstate agentúrneho zamestnávania ako takého. „Napríklad ministerstvo plánuje možnosť ukončiť pracovný pomer s agentúrnym zamestnancom v dobe, kedy firme skončí objednávka. Zamestnancovi bude mimo to potrebné v takom prípade vyplatiť odstupné, čo firmám výrazne zvýši náklady. Rovnaký efekt bude mať i ustanovenie, že prostredníctvom agentúry bude môcť človek v danej firme pracovať najviac 12 mesiacov,“ tvrdí APAS.