Ministerstvo dopravy SR plánuje poskytnúť takmer 575 miliónov eur na podporu zmiernenia dôsledkov energetickej krízy (SAFE) do konca tohto roka.
Potvrdilo to pre agentúru SITA, pričom peniaze z prostriedkov Európskej únie pošle Ministerstvu hospodárstva SR v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) na refundáciu vyplatených kompenzácií zvýšených cien energií pre zraniteľné domácnosti.
Peniaze zo starých eurofondov
Stane sa tak na základe už uzavretej zmluvy oboch ministerstiev o poskytnutí nenávratného finančného príspevku zo starých eurozdrojov v dobiehajúcom programovom období 2014 až 2020.
„Peniaze boli na iniciatívu SAFE vyčlenené v rámci revízie OPII, ktorá bola v auguste 2023 schválená Európskou komisiou,“ uviedla Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy.
Čerpanie financií EÚ v uvedenom operačnom programe, ktorý riadi práve ministerstvo dopravy, sa tak zvýši.
„K 15. októbru bola miera čerpania v celom programe OPII na úrovni 77,11 % z celkového objemu zhruba 6 miliárd eur,“ priblížila Švikruhová.
Certifikované čerpanie je oneskorené
Podľa zatiaľ zverejnených údajov bolo v OPII k 30. septembru z európskych zdrojov využitých 4,6 miliardy eur, teda takmer 77 % z celkovej alokácie nad 6 miliárd eur. Zostávalo vyčerpať ešte 1,4 miliardy eur, resp. 23 % prostriedkov.
Objem zazmluvnených financií EÚ v tomto programe dosiahol skoro 6,5 miliardy eur, čo je o bezmála 8 % viac ako vyčlenená suma. Výška všetkých výziev, vrátane rezervných projektov, 10,8 miliardy eur presiahla celkovú alokáciu približne o 80 %.
Certifikované čerpanie je podľa ministerstva dopravy spravidla asi o mesiac oneskorené oproti realite na úrovni jednotlivých projektov.
„Certifikácia výdavkov, ktoré vzniknú do konca roka, bude prebiehať až do marca 2024,“ vysvetlila Švikruhová s tým, že vtedy bude definitívne jasné, či boli vyčerpané všetky zdroje.
Prijali všetky možné opatrenia
„Ministerstvo dopravy spolu so sprostredkovateľskými orgánmi prijali všetky dostupné opatrenia na zabezpečenie čerpania celej pridelenej obálky OPII a stav pravidelne monitorujeme za účelom minimalizácie rizík,“ poznamenala Švikruhová.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že urobilo všetko na zabezpečenie maximálneho možného čerpania eurozdrojov v šiestich prioritných osiach OPII zameraných špeciálne na dopravné projekty.
Výrazné zazmluvnenie nad 100 % alokácie, využitie všetkých dostupných rezervných projektov a dostupných flexibilít, ako aj vytvorenie mechanizmov na čerpanie zdrojov spojených s kompenzáciou zvýšených cien stavebných materiálov a pravidelný kontakt s prijímateľmi majú podľa rezortu minimalizovať riziká prepadnutia prostriedkov EÚ.
OPII zahŕňa spolu 15 prioritných osí, ministerstvo dopravy je riadiaci orgán celého programu, pričom priamo zodpovedá za čerpanie eurozdrojov v šiestich častiach o doprave.
Sprostredkovateľmi a zodpovednými za ďalšie časti programu sú viaceré iné ministerstvá.