BRATISLAVA 8. novembra (WEBNOVINY) –
Škody sú obrovské
Škodu približne dva milióny eur predpokladá po tragickej nehode pri výstavbe mosta pri Kurimanoch poisťovňa Kooperativa, ako generálny poisťovateľ stavby diaľničného úseku D1 Jablonov – Jánovce.
Ako agentúru SITA informovala vedúca oddelenia marketingu Kooperativa poisťovňa Vienna Insurance Group Erika Barkolová, z odhadovanej dvojmiliónovej škody „sú predpokladané náklady na poistné plnenia z poistenia majetku a strojov 1,3 milióna eur a predbežné náklady na poistné plnenia za škody na zdraví 650-tisíc eur“.
Definitívnu výšku škody poisťovňa určí po odprataní trosiek na mieste nešťastia.
„Musím si počkať na výsledky vyšetrovania, aby bolo možné povedať, či pochybil aj niekto iný ako zhotoviteľ a podľa toho bude možné vyvodiť zodpovednosť,“ uviedol v stredu pre agentúru SITA Počiatek.
Odpovedal tak na otázku, či uvažuje o odstúpení, resp. či odstúpi alebo odvolá šéfa diaľničiarov, ak sa preukáže, že NDS pochybila pri výkone stavebného dozoru na stavbe diaľničného mostu, keď pri betonáži zlyhala podperná konštrukcia. „Na základe zmluvy, ktorú NDS podpísala so zhotoviteľom stavby, je celá zodpovednosť na strane zhotoviteľa,“ pripomenul Počiatek.
Západný úsek diaľnice Jánovce – Jablonov v dĺžke deväť kilometrov stavia združenie v zložení Váhostav SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 mil. eur.
Obrazom: V Kurimanoch sa zrútil most, zasypal robotníkov
Hľadá sa vinník
Bögl a Krýsl má ako jeden z generálnych dodávateľov na starosti aj výstavbu mosta, kde sa zrútila podperná konštrukcia. Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos, spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpernej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. v Poprade.
Ministerstvo dopravy sa nevyjadrilo k tomu, či mohla podperná konštrukcia vôbec zlyhať, keby stavebný dozor, ktorý vykonáva NDS ako investor, spravil všetko čo mal pred a počas betonáže rozostaveného mostu.
„Odpoveď na túto otázku je predmetom vyšetrovania a v tejto chvíli ju nemôžeme komentovať,“ informoval rezortný hovorca Martin Kóňa.
Podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) informácie, ktoré sa postupne zverejňujú, a s ktorými sa na nich obracajú kompetentní ľudia, ukazujú výrazné zlyhanie dozoru.
„Dozor môže kedykoľvek stavbu zastaviť, ak zistí porušenie bezpečnostných kritérií. NDS tak neurobila a celú výstavbu za už známych okolností realizovala,“ vyhlásil pre agentúru SITA predseda KDH Ján Figeľ.
Otázka odstúpenia Počiatka, alebo odvolania šéfa diaľničiarov je podľa neho určite aktuálna, ak sa potvrdí zlyhanie NDS ako stavebného dozoru. Ministerstvo dopravy je jediným akcionárom diaľničnej spoločnosti.
NDS už dostala od zhotoviteľa stavby prvého úseku diaľnice Jánovce – Jablonov technologický postup na odstránenie následkov havárie na moste.
Práce sú zastavené, prebieha kontrola aj iných mostov
„Ten teraz musia posúdiť príslušné úrady, hlavne vyšetrovateľ a technici, a potom sa bude môcť začať odstraňovať suť,“ uviedol Kóňa. Práce na stavbe spomínaného úseku D1 sú momentálne zastavené a ministerstvo chce počkať na výsledky vyšetrovania nešťastia, preto zatiaľ nevie, kedy by mohla byť výstavba obnovená.
„Zmluvným partnerom NDS sú členovia Združenia Jánovce – Jablonov, spoločnosti Váhostav SK a Bögl a Krýsl. V zmysle zmluvy je zodpovednosť členov združenia vo vzťahu k NDS spoločná a nerozdielna,“ dodal Kóňa.
Video: Príčinou nehody bolo zlyhanie podpornej konštrukcie mosta
Stavba uvedenej diaľnice pri Levoči je realizovaná v režime červeného FIDIC-u, keď projekt dala vypracovať NDS a zhotoviteľ podľa neho stavia. „Potreba akejkoľvek zmeny vyplynie z výsledkov vyšetrovania,“ uzavrel hovorca.
Od začiatku tohto týždňa trvá aj kontrola na 28 rozostavaných mostoch na stavbe D1 Dubná Skala – Turany, ktorú zabezpečuje Váhostav, aj na 15 rozostavaných mostoch na stavbe D1 Fričovce – Svinia, ktorú realizujú spoločnosti Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o.