BRATISLAVA 11. októbra (WEBNOVINY) – Bratislavská Hant aréna patrila v stredu večer džezu, funky, soulu a r’n’b. Na Pasienkoch sa totiž predstavila americká speváčka Chaka Khan, ktorá vo svojej tvorbe mieša práve tieto hudobné štýly.
Funky náladu odštartoval Martin Valihora & Funk Unit s „kingom“ Verešom
Jej premiérový koncert na Slovensku organizátori ohlasovali ako najväčšiu funkovú šou roka. Aj preto sa ešte pred ňou k slovu dostal organizátor akcie – bubeník Martin Valihora a jeho zoskupenie Funk Unit. Práve oni mali návštevníkom predviesť, ako by pravá funková pártymala vyzerať.
Vystúpenie formácie, ktorá si nezaslúžila označenie predskokani, odštartovalo pred ôsmou hodinou večer. Na pódiu sa zišla zostava skúsených muzikantov, okrem iných aj Eugen Vizváry, Michal Bugala, Štefan Bugala či Juraj Griglák. Zostavu viedol King Ivan Vereš, známy z kapely Made2Mate, ktorý okrem spievania a hrania na flautu zvládal aj komunikáciu s publikom.
Pri jednotlivých skladbách sa za mikrofónom striedali speváčky Svetlana Rymarenko, Anita Soul a Monika Bagárová, ktoré sa postarali o to, že kapelu bola radosť nielen počúvať, ale sa na ňu aj pozerať. Napriek občasným problémom pri zladení sa bolo zoskupenie Funk Unit na úvod podujatia vynikajúcou voľbou. A keď sa na pódiu začali striedať tanečníci združení okolo Lady Mel a Johnnyho Mečocha, na Pasienkoch zavládla skutočná „funky nálada“.
Obrazom: Kráľovná funku Chaka Khan roztancovala Bratislavu
Milujem vás, kričala Chaka Khan publiku
Pred deviatou hodinou večer sa ale pobrali do zákulisia, aby uvoľnili priestor pre hlavnú hviezdu večera. Chaka Khan sa na pódium dostala takmer presne o deviatej večer, teda v čase, ktorý organizátori avizovali. Do Bratislavy prišla rodáčka z Chicaga s päťčlennou kapelou a troma vokalistkami. Na úvod koncertu zaznela skladba I Feel for You, ktorá sa už koncom 70. rokov objavila na debutovom albume Princea. Známejšia je však verzia od Khan, ktorá za jej interpretáciu dostala v roku 1985 svoju piatu Grammy.
Chaka Khan – I Feel For You
Pri prvej piesni sa hviezda ešte neprejavila naplno a spevom vynikli skôr jej vokalistky. Pri nasledujúcej skladbe už využila svoj hlasový rozsah, no zvukári si s jej výškami nedokázali poradiť. Vysoké tóny Khan často doslova pílili uši a nezlepšilo sa to ani v priebehu koncertu. Najpríjemnejšie tak speváčka znela vtedy, keď až tak „netlačila na pílu“, najmä v piesňach so stredným tempom.
„Dobrý večer,“ pozdravila po pár minútach publikum v slovenčine a na chvíľku sa zastavila. „Chcela som povedať ešte niečo, ale už neviem čo,“ pokračovala. „Milujem vás,“ dostala nakoniec zo seba. Khan následne prezradila, že žila desať rokov v Nemecku a tak divákom predviedla aj niekoľko základných fráz v nemčine.
Komunikácia s publikom v podaní speváčky mala v stredu večer svoje výhody aj nevýhody. Svojím bezprostredným prejavom demonštrujúcim to, že nie je namyslenou divou, si nepochybne nejedného diváka získala, no na druhej strane mnohých stratila tým, že takmer po každej piesni mala potrebu rozprávať, čím jej vystúpenie strácalo tempo. Khan dokonca počas jednej z prestávok požiadala niekoho z publika, aby jej doniesol svietiace diabolské rohy, ktoré si potom nasadila.
Publikum na Pasienkoch si v prvej časti koncertu mohlo vychutnať napríklad funkovú pieseň Tell Me Something Good z pera legendárneho Stevieho Wondera, ktorá bola jedným z prvých hitov jej niekdajšej skupiny Rufus, alebo Papillon (aka Hot Butterfly) z jej druhej sólovky Naughty (1980). Z repertoára skupiny Rufus pochádzali aj single Please Pardon Me či Sweet Thing. Neskôr vynikla skladba My Funny Valentine zo soundtracku k filmu Až si vydýchnem (1995).
Hudobníci kráľovnej funku pripravili divákom hudobnú lahôdku
Chaka Khan si do Bratislavy priviezla skúsených inštrumentalistov, ktorí majú za sebou spolupráce s takými interpretmi ako Diana Ross, Lauryn Hill, Wayne Shorter, Destiny’s Child alebo Joe Cocker. Ich sila sa naplno prejavila pri speváčkinej prestávke, kedy sa muzikanti dostali k jamovaniu.
Melvin Davis (basgitara), Ronald Bruner, Jr. (bicie nástroje), Kamasi Washington (klávesy, dychové nástroje), Rob Bacon (gitara) a Tracy Carter (klávesy) tento priestor dokonale využili a prítomným ukázali aspoň kúsok zo svojho umenia. Pri odchode zo sály znelo z úst mnohých, najmä džezuchtivejších divákov, že táto časť sa im páčila dokonca viac ako samotný prejav Chaky Khan.
Päťdesiatdeväťročná speváčka sa na pódium po jamovaní piatich hudobníkov vrátila v nových, odvážnych šatách. Khan sa v Bratislave síce chystala nakupovať, no tieto šaty zrejme pochádzali z jej dovezenej garderóby, a asi mali dokázať, že nielen hlasovým prejavom, ale ani telom ešte hviezda nepatrí do šrotu.
Američanka svoj výkon v závere vygradovala a to isté platilo aj o publiku. To sa najviac odviazalo pri hitoch I’m Every Woman a Ain’t Nobody. V tom čase boli už schodiská v Hant aréne zaplnené tancujúcimi divákmi, väčšinou slečnami, ktoré v čase nahrávania prvej menovanej piesne zrejme ani nežili.
Chaka Khan sa s publikom v Bratislave rozlúčila už po 90 minútach. Ľudia, ktorým táto porcia nestačila, sa mohli do rána zabávať na afterpárty v klube Loft! Majitelia lístkov z koncertu na ňu mali vstup voľný.
Chaka Khan – I’m Every Woman