BRATISLAVA 13. októbra (WEBNOVINY) – Rektori súhlasili a dohodli sa, že z predmetov, z ktorých sa robí externá maturita, nebudú musieť uchádzači o vysokoškolské štúdium robiť prijímacie skúšky. Povedal to dnes na brífingu počas konferencie Vývoj a perspektívy maturitnej skúšky v Slovenskej republike minister školstva Ján Mikolaj. „Už sa to deje a prísľub je, že sa už ani nebude. Samozrejme nechávame na vysoké školy, aby sa rozhodli, ako prijímacie konania budú vyzerať, ale tlačíme na to, aby sa nerobili prijímačky,“ tvrdí Mikolaj. Vzápätí však dodal, že „máme veľa vysokých škôl, ktoré nerobia vôbec prijímačky. Podľa môjho názoru je to chyba, pretože máme najvyššiu neúspešnosť štúdia na vysokých školách po prvom ročníku, na niektorých smeroch je to viac ako 35 až 40 percent. To svedčí o tom, že v prvých ročníkoch je to preplnené,“ vyhlásil minister.
Reforma maturít je na 90 percent hotová, informoval Mikolaj. Ako tvrdí minister, počet škôl, na ktorých sa externe maturuje on-line, by mal geometricky rásť. „Už máme viac ako 800 študentov, ktorí robia externú maturitu on-line,“ informoval. „Zlikvidovali sme všetky úrovne a máme iba jednu, aby sme vedeli porovnávať, v cudzích jazykoch máme úrovne A1 a A2. Myslím si, že vo výučbe cudzích jazykov by sme mali byť prísnejší a neprispôsobovať sa slabším školám, aj keď budú výsledky slabšie,“ dodal Mikolaj, ktorý by rád videl aj jedinú úroveň skúšky z cudzích jazykov. „Cieľom reformy je, aby každý maturant mal znalosti cudzieho jazyka na úrovni štátnej skúšky,“ tvrdí.
„Máme výsledky, kde sa ukazuje, že nie je dobrá znalosť slovenského jazyka, ale na prekvapenie aj niektorých jazykov národnostných menšín,“ informoval Mikolaj. „Gymnáziá sú na tom zhruba o 25 percent lepšie ako sú stredné odborné školy, najmä pokiaľ ide o vyučovanie cudzích jazykov, ale aj slovenského jazyka a literatúry,“ dodal.
Ako tvrdí minister, externá maturita poskytuje dôveryhodné a korektné údaje, na základe ktorých je možné zistiť, aká je úroveň kvality, ako stúpa alebo klesá, či porovnať jednotlivé druhy a typy škôl. „Cieľom bolo ukázať skutočné výsledky, aké sú, aby boli podklady a východiská, aby odborníci výučbu vedeli nastaviť po novom,“ tvrdí Mikolaj. „Je málo individuálneho prístupu, žiaci málo presadzujú svoje vlastné názory, je stále dosť memorovania. Je však na predmetových komisiách a jednotlivých učiteľoch ako v rámci štátnych aj školských vzdelávacích programov budú ďalej učiť,“ uzavrel.
SITA