BRATISLAVA 29. novembra (WEBNOVINY) – Po bývalom vedení rezortu financií zostalo na ministerstve množstvo plytvania a rozhadzovania.
Tvrdí to minister financií Ivan Mikloš, podľa ktorého sa novému vedeniu už podarilo rokovaním s dodávateľmi a rušením nevýhodných zmlúv ušetriť milióny eur.
Vyše 10 mil. eur predstavujú úspory na rušení alebo úpravách zmlúv k informačným systémom, ďalšie tisíce úspor vyplývajú z rušenia niektorých konzultačných zmlúv, právnych služieb a podobne. Ako povedal Mikloš na pondelňajšej tlačovej konferencii, celková úspora len v tomto roku v jeho rezorte tak predstavuje vyše 12 mil. eur.
Okrem toho ľudia na ministerstve pod Miklošovym vedením objavujú stále nové predražené zákazky z minulosti. Ako príklad minister uviedol rekonštrukciu miestnosti pre tlačové konferencie, ktorá stála zhruba ako „stavba rodinného domu“. Bývalé vedenie rezortu na ňu vynaložilo vyše 200 tis. eur. „Pre ilustráciu, momentálne sedím na stoličke za vyše 50 tis. korún,“ konštatoval Mikloš. Ďalšími príkladmi predražených zákaziek je napríklad vytvorenie portálu fininfo.sk za 166,6 tis. eur, pričom odborníci podľa Mikloša tvrdia, že podobný projekt sa dá urobiť za 3 tis. eur. „Fininfo.sk bol predražený doslova šialeným spôsobom,“ dodal minister.
Na úrade bude o 52 ľudí menej
Perličkou je podľa Mikloša napríklad obstarávanie kávových lyžičiek. Ministerstvo za Počiatkovho vedenia za jednu zaplatilo 1,8 eur, pričom podľa Mikloša sa predávajú po 50 centov. Vyše trojnásobne predražené mali byť aj opravy automobilov, či rôzne školenia. „Páni Počiatek a Kažimír tu pôsobili, ako keď dvoch capov pustíte do záhrady,“ konštatoval Mikloš.
Podobné zákazky podľa Mikloša vyvolávajú silné podozrenia z klientelizmu a ministerstvo podáva trestné oznámenia všade tam, kde to je možné. Zároveň pod gesciou rezortu spravodlivosti vláda pripravuje novelu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá by mala nehospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami minimalizovať.
Rezort financií plánuje šetriť aj v budúcom roku. Na úrade totiž bude pracovať o 52 osôb menej. Navyše sa rokovaniami s dodávateľmi podarilo novému vedeniu dosiahnuť úspory nákladov na prevádzku informačných systémov o 3 mil. eur ročne.