BRATISLAVA 2. novembra (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) zaviedla desiatky opatrení, aby pri bezplatnej preprave študentov a dôchodcov vo vlakoch od 17. novembra nevznikli problémy.
Počet bezplatných miest bude obmedzený
Ako agentúru SITA informovala riaditeľka tlačového odboru spoločnosti Jana Morháčová, firma zvyšuje kapacitu personálu aj vlakov a od začiatku tohto týždňa trvá registrácia a vydávanie preukazov cez pokladne na bezplatnú prepravu. Počet miest pre neplatiacich cestujúcich v rýchlikoch bude obmedzený a lístok s nulovou hodnotou bude platiť pre určitý spoj.
V diaľkových vlakoch, teda rýchlikoch, bude určitá časť kapacity rezervovaná pre platiacich cestujúcich, avšak nie priamo na miesto. „Cestovanie vlakom pre cieľové skupiny od 26 do 62 rokov, mimo dôchodcov všetkých typov, je naďalej cenovo a časovo atraktívna alternatívna verzia dopravy,“ tvrdí Morháčová.
Štátny vlakový osobný dopravca v snahe udržať si platiacich cestujúcich pripravuje pre nich novinky. Predstaviť ich chce na rozhraní novembra a decembra, teda predtým, ako nový cestovný poriadok 2014/2015 začne platiť 14. decembra.
Posilnia hliadky Železničnej polície
Železničiari nechcú brať platiacim cestujúcim výhodu, že lístok v čase platnosti nie je viazaný na konkrétny vlak. „Cestujúci si môže dobrovoľne vybrať ktorýkoľvek spoj alebo dokonca kombináciu spojov v čase platnosti lístka,“ upozornila Morháčová. V tom podľa nej spočíva flexibilita a univerzálnosť lístka na vlak na rozdiel od autobusov a lietadiel. Kapacita vlaku je väčšia ako je počet miesteniek.
ZSSK v súvislosti s bezplatnou prepravou nepredpokladá nárast záujmu bezdomovcov. „Bezplatné cestovanie je spojené s určitými administratívnymi opatreniami a získavaním lístka s nulovou hodnotou na konkrétnu trasu, čo zvyčajne táto skupina obyvateľstva nie je schopná manažovať,“ uviedla Morháčová. „Pripravujeme posilnenie hliadok Železničnej polície,“ uzavrela.
Bezplatnú prepravu nezvládnu, myslí si odborníčka
Odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková si myslí, že štátny prepravca nezvládne situáciu s bezplatnou prepravou vo vlakoch. Bude sa podľa nej síce snažiť pridať vozne, ale objednávka na viac vlakov platí až od 14. decembra, teda od účinnosti nového cestovného poriadku.
„Určite prijme aj opatrenia na zlepšenie obehu vozňov, ale nebude to stačiť. Preto si prenajíma staré vozne v zahraničí a zrejme bude musieť vytiahnuť aj svoje nepoužívané vozne, na ktoré však bude musieť najprv zabezpečiť povinné revízie. To stojí ďalšie peniaze,“ uviedla nedávno pre agentúru SITA Mertinková. „Tieto vozne bude ZSSK potrebovať aj neskôr pri zostavovaní väčšieho počtu vlakov objednaných štátom,“ dodala.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jedným z troch nástupníckych podnikov bývalých jednotných železníc popri správcovi železničnej infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky a nákladnom dopravcovi Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. ZSSK má základné imanie vo výške 212,44 mil. eur, jej jediným akcionárom je SR prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.