BRATISLAVA 13. mája (WEBNOVINY) – Vo všetkých médiách bola spomedzi kandidujúcich strán najvýraznejšie prezentovaná od 24. apríla do 7. mája koaličná SNS. Zároveň bola s výnimkou TA3 aj najnegatívnejšie zobrazená – dôvodom bol predovšetkým volebný billboard s rasistickým zameraním. Vyplýva to z analýzy mediálnej prezentácie všetkých 18 kandidujúcich strán a hnutí, a zároveň aj niektorých iných politických subjektov (prezident SR, Vláda SR), ktorú pripravilo MEMO 98. Monitoring bol zameraný na hlavné spravodajské relácie celoplošne vysielajúcich televízií – STV, TV Markíza, TV Joj a TA3. V prípade TV Markíza bola analyzovaná prvá časť hlavnej spravodajskej relácie, teda do reklamnej prestávky. Sledovanými kritériami bol priestor, ktorý médiá venovali subjektom a kandidátom a spôsob (pozitívny/neutrálny/negatívny), akým boli subjekty a kandidáti zobrazovaní.
Vo všetkých televíziách dominovali v sledovanom období informácie o vláde. Najväčší podiel mala vláda na TV Joj (61,5%), najväčší absolútny priestor na TA3 (23 min. 25 sek.). Najmenej kritický pohľad na činnosť vlády prezentovala podľa MEMO 98 verejnoprávna STV. Médiá sa v sledovanom spravodajstve zamerali takmer výlučne na osem najsilnejších strán a menším stranám venovali minimálny priestor. Téma volieb bola v médiách, napriek relatívne pokojnej a málo dynamickej kampani, prítomná – išlo o druhú najprezentovanejšiu tému v TA3 a STV. Dominovali informácie o slovenskej pomoci Grécku.
Téma slovenskej pomoci Grécku sa stala najprezentovanejšou témou vo všetkých médiách, keď jednoznačne najviac priestoru jej venovala spravodajská TA3 – 26 min. 25 sek. Ďalšou z tém, ktoré médiá pokryli na širokom priestore, bola finalizácia PPP projektu na výstavbu diaľnice z Martina, kde vláda (predovšetkým Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR) čelilo kritike za neúmerne predraženú finálnu dohodu. Téma PPP projektov bola výrazne prítomná predovšetkým v TV Markíza, kde bola celkovo druhou najzobrazovanejšou témou. Medzi iné diskutované a mediálne pertraktované témy patrili navrhovaná zonácia Tatier, vlastenecký zákon predložený premiérom Robertom Ficom a volebný billboard SNS, ktorý vyvolal množstvo kritických ohlasov odsudzujúcich jeho rasistické zameranie.
Spomedzi 18 kandidujúcich subjektov informovali médiá o 10 z nich, i keď prinajmenšom v dvoch prípadoch to boli iba kratšie zmienky (SDĽ a KSS). V tomto smere MEMO 98 zaznamenalo v zásade porovnateľný spôsob pokrytia v troch televíziách – TV Markíza informovala o spomínaných 10 subjektoch, STV a TA3 o deviatich (s výnimkou KSS).
Médiá venovali celkovo najväčší priestor koaličnej Slovenskej národnej strane (SNS) – súhrnne 26 min. 15 sek. (15,1%), pričom informácie o SNS dominovali vo všetkých monitorovaných televíziách. TV Markíza venovala SNS najväčší priestor vzhľadom na celkový poskytnutý čas (8 min. 42 sek.), ako aj podiel z politicky relevantných informácií. Zvyšné tri televízie priniesli o SNS navzájom podobný podiel informácií – 14,0% na STV, 13,9% na TA3 a 13,4% na TV Joj.
SNS bola v TV Markíza najviac kritizovaným subjektom, predovšetkým v súvislosti so spomínaným billboardom, a tiež pre rozpor medzi predstaveným volebným programom, ktorý deklaruje boj proti korupcii, a korupčnými aférami viacerých čelných predstaviteľov SNS. V súhrne boli po SNS najprezentovanejšími subjektmi opozičná Slovenská demokratická a kresťanská únia – Demokratická strana (SDKÚ-DS), ktorej médiá venovali spoločný priestor 12 min. 59 sek. (podiel 7,5%), pričom najväčší podiel získala na TV Joj (9,2%) a vládny Smer – Sociálna demokracia (Smer-SD) s priestorom 12 min. 50 sek. (7,4%), pričom najväčší podiel získal v TA3 (11,2%). Ďalšími zobrazenými subjektmi boli SMK (v súhrne 6,6%) a KDH (v súhrne 6,4%).
O stranách jednoznačne prevládali neutrálne informácie (výlučne pri informovaní o SDĽ), pričom však o každej strane (s výnimkou SaS), odznelo viac negatívnych ako pozitívnych informácií. Najnegatívnejšie zobrazenou stranou bola v súhrne všetkých médií SNS. Druhou najkritizovanejšou stranou bol vládny Smer-SD, najmä zo strany SNS v súvislosti s verziou vlasteneckého zákona, ktorý predložil premiér Fico, v súvislosti s predraženým PPP projektom, ako aj diskutovanou trasou ropovodu cez Žitný ostrov.
V súhrne všetkých médií boli z lídrov kandidátok zaznamenaní iba ôsmi predstavitelia strán, tých ktoré majú podľa prieskumov verejnej mienky šancu dosiahnuť 5-percentný volebný prah (R. Fico, J. Slota, V. Mečiar, I. Radičová, P. Csáky, J. Figeľ, R. Sulík a B. Bugár). Najviac priestoru venovali médiá lídrovi vládnej strany Smer-SD Ficovi (23 min. 29 sek.), aj keď predovšetkým v pozícií predsedu vlády (takmer 95 %). Druhým najzobrazovanejším lídrom bol predseda SNS Ján Slota (10 min. 1 sek.) v súvislosti s vlasteneckým zákonom, kontroverzným billboardom, ako aj predstavením volebného programu, ktorý SNS zverejnila ako posledná z parlamentných strán. Obraz premiéra bol prevažne neutrálno-negatívny, o predsedovi SNS nepriniesli médiá jedinú pozitívnu správu. O všetkých ostatných lídroch spoločne odznelo v médiách súhrnne menej informácií ako o Jánovi Slotovi.
SITA