Je lekár záchranár, ktorý si v ostatných rokoch našiel cestu aj k akrobatickému lietaniu. Na verejnosti je známy nielen vďaka svojej medicínskej praxi a pôsobeniu na sociálnych sieťach, kde popularizuje urgentnú medicínu, ale čoraz častejšie aj ako akrobatický pilot, ktorý má namierené do sveta leteckých exhibícií, či v tom najsmelšom prípade do vesmíru.
„Prišla v mojom živote zmena, ktorá ma nasmerovala späť k niečomu, čo ma fascinovalo už ako dieťa. Z izby som videl na letisko Tomčany pri Martine a celé roky som sníval, že raz budem lietať,“ povedal Michal Pečík, z Instagramu známy tiež ako „flying doctor“, hosť relácie V športovom SITE.
Láska na prvý prelet
Pečík prešiel výcvikom súkromného pilota a neskôr absolvoval aj akrobatický výcvik. „Keď ma prvýkrát otočili v lietadle dole hlavou, pochopil som, že toto je to, čo chcem. Bola to láska na prvý prelet,“ priznáva. Momentálne sa pripravuje na zaradenie do súťažnej kategórie sportsman, čo je jedna zo štyroch výkonnostných kategórií športového akrobatického lietania.
„Myslím, že netúžim byť reprezentantom na vrcholovej úrovni. Oveľa viac ma láka exhibičné lietanie, airshow. Fascinuje ma spojenie človeka a stroja. Pre mňa ide až o magické prepojenie, pri ktorom môžem ukázať, čo všetko lietadlo dokáže. Zdieľať s ľuďmi svoju vášeň a krásu tohto náročného umenia.“

Kontrola tela pri extrémnom preťažení
Akrobatické lietanie nie je len o vizuálnom zážitku pre divákov, ale predovšetkým o precíznosti, disciplíne a extrémnom nasadení. „Pilot musí mať absolútny prehľad o priestore, v ktorom sa pohybuje. Lietame v „boxe“, čo je vymedzený vzdušný priestor s rozmermi kilometer krát kilometer krát kilometer. Ten však nevidíte. Všetko musíte mať v oku a v hlave,“ opisuje Pečík.
Dôležitá je nielen priestorová orientácia, ale aj schopnosť kontrolovať telo pri veľkom preťažení. „Raz som si myslel, že som odletel krásne rovno a presne – čo síce bola pravda, nebol to najhorší výkon, no neskôr mi tréner povedal, že som bol dva a pol kilometra mimo boxu. Teda na súťaži by som skončil ako posledný. Vtedy pochopíte, aké je to celé náročné, a to fyzicky, psychicky aj mentálne.“
Túži letieť do vesmíru
„Lietajúci doktor“ Pečík má ambície, ktoré siahajú ďaleko za hranice atmosféry. Plánuje sa ako jeden z uchádzačov prihlásiť do výberu Európskej vesmírnej agentúry na pozíciu astronauta. „Pre niekoho je to možno sci-fi, ale pre mňa je to logické pokračovanie mojej cesty. Celý život posúvam svoje limity, najprv v medicíne, potom vo vzduchu. Vesmír je ďalší krok,“ hovorí s odhodlaním.
Podľa neho je táto cesta výzvou nielen fyzickou, ale aj psychickou. „Práca v urgentnej medicíne, akrobatické lietanie a parašutizmus Vás učia pracovať v časovej tiesni, pod tlakom a vyžadujú nielen mentálnu, ale aj fyzickú pripravenosť. Verím, že tieto skúsenosti môžu byť užitočné aj v extrémnych podmienkach mimo Zeme. Ak teda príde možnosť, budem pripravený zúčastniť sa výberu.“
Nesúdi, ale pomáha
Rodák z Martina sa profesionálne pohybuje na hrane, nielen ako pilot, ale najmä ako lekár záchrannej služby, a to pozemnej i leteckej. „Vo vrtuľníku síce nelietam ako pilot, ale ako lekár, ktorý zasahuje v situáciách, kde niekedy rozhodujú minúty,“ hovorí. Práca v záchrannej službe si podľa neho vyžaduje schopnosť konať rýchlo, presne a bez emócií, no zároveň s hlbokým pochopením pre ľudské zlyhanie.
„Viac než polovica výjazdov je spôsobená chybami samotných ľudí, nespolupracujú, zanedbajú liečbu. Ale ja tam nie som na to, aby som ich súdil. Som tam preto, aby som im pomohol,“ vysvetľuje. Je potrebné vedieť byť asertívny. Je dôležité aby pacient pochopil, že sa do danej situácie dostal svojim zavinením, no pritom ale človek nesmie súdiť. „Miestami je to však náročné“ priznáva.
O slovenskom zdravotníctve
Pečík otvorene hovorí aj o nedostatkoch slovenského zdravotníctva. Nie však v rovine sťažovania, ale konštruktívnej kritiky. Najviac mu prekáža zastarané riadenie a neochota učiť sa zo zahraničia. Napriek všetkému však zostáva motivovaný, verí v ľudský potenciál a najmä v silu vzdelania a tréningu.
„Chyby robí každý. Samozrejme aj ja. Ale pokiaľ máte kvalitný výcvik – naučí vás, ako ich rozpoznať a napraviť ešte skôr, než majú následky. A to je dôležité. Či už ste v lietadle alebo pri pacientoch, podstatné je byť pripravený a vedieť prevziať zodpovednosť,“ dodáva. Jeho cieľom zostáva pomáhať zo zeme, zo vzduchu a byť pripravený na svoju cestu ku hviezdam.