Ľubica Mildeová, 25-ročná finalistka súťaže Brillance Fashion Talent už odmalička vedela, že ju raz bude živiť kreatívne zamestnanie. Z Fakulty architektúry, kde sa venovala dizajnu, jej kroky viedli na bratislavskú VŠVU, kam ju prilákala najmä voľnosť tvorby a dávka vtipu vo výsledných produktoch. Rodáčka z Banskej Bystrice síce v zahraničí neštudovala, no jej práce stihli obletieť svet. Mladá dizajnérka vystavovala svoj nábytok na súťaži Only for women 2011 v Taliansku, prezentovala stolovanie pre kaviarne na Design Weeku v Miláne a tento rok jej módna kolekcia zvíťazila v európskom kole súťaže Young Creative Chevrolet 2011. Všestranne nadaná študentka dáva vo svojej tvorbe prednosť „nadčasovej extravagancii“ a najviac ju dokáže zrelaxovať pohľad na žiarivú nočnú oblohu, ktorá ju inšpirovala aj pri kolekcii „Shine“. Sympatická Slovenka stíha popri štúdiu pracovať aj na voľnej nohe a aj napriek tomu, že získať zákazníkov, ktorí sú otvorení kreatívnym riešeniam a pri ktorých môže upustiť od pravidiel katalógových foriem, je ťažké, Ľubica sa nesťažuje. Vďaka úspechu na súťaži si sladký „la dolce vita“ bude užívať i naďalej – súčasťou výhry YCC je i pracovná stáž v módnom biznise, na ktorú sa už teraz teší.
Vo svojej kolekcii si reagovala na dobu plnú bulváru a prehnaného sledovania života mediálne známych osobností. Ruku na srdce – čítaš bulvár?
Nečítam, ak sa teda neráta občasné nahliadnutie do magazínov, ktoré náhodou nájdem na návšteve u rodiny asi trikrát do roka. Príde mi to všetko celkom smiešne a zbytočné.
V kolekcii sleduješ premenu „obyčajného človeka“ na hviezdu. Mala si šancu sledovať takýto „prerod“ v priamom prenose? Predsa len, pohybuješ sa na VŠVU i Fakulte architektúry, ktoré sú liahňou talentov…
Ťažko povedať. Ak mám byt úprimná, pre mňa človek-hviezda reprezentuje úplne iné kvality resp. vlastnosti ako mnohé z mediálne známych „hviezd a hviezdičiek“. Keďže mám pár výnimočných priateľov, som šťastná, že stále sledujem práve ich prerod, tvorivý a osobnostný rozvoj. Myslím, že oprávnene je možné čakať a tešiť sa, keď v budúcnosti zažiaria. Tento pocit je samozrejme vynikajúci a je pre mňa veľkou inšpiráciou i motiváciou.
Zúčastňuješ sa súťaže, ktorá má potenciál vystreliť ťa na hviezdne nebo – si na to pripravená? Čo ťa viedlo k tomu, aby si sa prihlásila do súťaže?
Ako študentku produkt dizajnu ma veľmi zaujímal názor odborníkov na moje skice, koncepty ohľadne módneho a odevného dizajnu. Musím sa však priznať, že ma presvedčila kamarátka Vanda. Keďže sa Brillance Fashion Talent každoročne zúčastňujú vynikajúci módni návrhári zo Slovenska a Česka, spočiatku som dlhšie váhala.
Vo svojej tvorbe využívaš i reálne fotografie nočnej oblohy. Koľko nocí si prebdela s hlavou vyvrátenou k oblohe?
Každý sa potrebuje na chvíľku zastaviť. Najmä po pracovnom dni, keď sa finišuje dôležitý projekt a človek je v intenzívnom strese, milujem ticho a sledovanie nočnej oblohy, u nás doma na okraji Banskej Bystrice, keď si neskoro v noci vyjdem na balkón zapáliť cigaretu. Čo sa týka pôvodného konceptu, navrhovala som použiť tlačené fotografie priamo na látke šiat v súťažnej kolekcii. Bohužiaľ však kvôli komplikovanému procesu tlače a obmedzeniam pri výbere vhodnej textílie som musela túto myšlienku nateraz opustiť a vymyslieť náhradné riešenie.
Ako a kedy prišlo u teba k rozhodnutiu študovať dizajn? Aké boli tvoje detské a neskôr študentské začiatky?
Od začiatku základnej školy som navštevovala ZUŠ, odbor výtvarná výchova, kde som ukončila druhý cyklus. Odmalička som stále kreslila a na gymnáziu som si začala uvedomovať, že pre budúcnosť potrebujem kreatívne zamestnanie. Začala som štúdiom architektúry, no práve vtedy mi dizajnérske “remeslo“ prišlo slobodnejšie a zmenila som odbor na priemyselný dizajn.
Čo robí študent dizajnu počas štúdia?
Rozširuje si vedomosti, tvorivé zručnosti a kreativitu, takisto sa snaží pochopiť zásady marketingu a celkovej prezentácie svojho projektu. Týkajú sa toho ale i mnohé obmedzenia pri práci, ktoré vyplývajú z vlastností použitých materiálov, predpokladanej ceny výsledného produktu a cieľovej skupiny užívateľov. Inak by sa dalo povedať s nadnesením, že študent tiež pomaly prichádza o ilúzie o svojej vysnívanej práci:)
Takže si o ne postupne prichádzala aj ty? Tento rok si prešla z Fakulty architektúry do ateliéru produktového dizajnu na VŠVU – prečo táto zmena?
Prace študentov ateliéru prof. Buriana mi prídu nadčasové, vtipné, a hlavne ma už niekoľko rokov zaujíma konceptuálna tvorba v dizajne. Myšlienka, že komerčne orientovaná funkcia dizajnu je prevrátená naruby, a častokrát produkt samotný konzum kritizuje, ma strašne baví. Tvorba celého ateliéru je veľmi voľná, mám pocit, že dizajn je tu vnímaný oveľa viac umelecky ako na Fakulte architektúry.
V zahraničí si síce neštudovala, tvoje práce však stihli cestovať po svete. Tento rok si sa zúčastnila dizajnovej súťaže „Only for Women“ na Medzinárodnom veľtrhu nábytku v Miláne. O akú súťaž išlo? S čím si súťažila ty?
Only for Women, medzinárodná súťaž organizovaná talianskou nábytkovou spoločnosťou Area Declic, bola určená práve pre ženy – dizajnérky alebo študentky priemyselného dizajnu. Zadaním súťaže bolo navrhnúť sedenie do spoločenských priestorov s ohľadom na zjednodušenie výrobného procesu a ekologické aspekty. Ja som navrhla pri tejto príležitosti stoličky a stoly v dvoch variantoch z jedného kovového plátu, čím som sa pokúsila eliminovať náklady pri výrobe, prípadne i transporte produktov.
Uplynulý rok si sa zúčastnila aj Design Weeku v Miláne. Čo stojí za názvom HI-MACS?
Tejto výstavy sa zúčastnil môj model stoličiek a stola spolu s prácami ďalších študentov z odboru priemyselného dizajnu FA STU. V ateliéri p. Doc. Paliatku sme počas zimného semestra pracovali na zadaní pre firmy Polytrade CE a Kodreta, návrhu stolovania pre kaviarne a reštauračné zariadenia. Keďže prvá z menovaných firiem je výhradným distribútorom LG HI-MACS-u, všetky projekty boli navrhnuté s využitím tohto materiálu.
Je Taliansko tvojou srdcovou záležitosťou? Ak áno, prečo?
Áno, určite. No nespája sa to prvotne s dizajnom, hoci samozrejme k tomu talianskemu mám veľký rešpekt. Nesmierne sa mi páči celá krajina, architektúra, milujem dobré espresso, slniečko, more a samozrejme taliansku kuchyňu. V kombinácii s medzinárodným Bienále architektúry a umenia, ktoré sa koná na jeseň v Benátkach, je to nádhera.
Ocenenia za tvoju prácu sa ti nevyhýbajú – si víťazkou európskeho kola súťaže aplikovaných umení Young Creative Chevrolet 2011. S čím si súťažila tentokrát? Ako si na súťaž spomínaš? Mala si silnú konkurenciu?
Pri príležitosti YCC som prvýkrát opustila priemyselný dizajn a pracovala som na návrhu šiat pre automobilku Chevrolet, ktoré oslavujú tohtoročné sté výročie založenia firmy. Európskeho kola tejto súťaže sa zúčastnilo približne 15 výhercov národných kôl z takmer všetkých európskych krajín, v prevažnej miere sa jednalo o študentov odevného alebo textilného dizajnu. Práve tento týždeň som sa vrátila z Frankfurtu, kde som mala možnosť zúčastniť sa na medzinárodnom autosalóne, kde boli šaty prezentované a nasledujúci týždeň je naplánovaný galavečer odovzdávania cien YCC 2011 v Londýne, takže veci sa dejú a ja sa stále môžem tešiť z možností, ktoré mi táto súťaž otvorila.
Budúci týždeň si teda prevezmeš cenu v Londýne a priletíš rovno na finále Brillance Fashion Talent – tomu sa hovorí úspešný rok. Čím to podľa teba je, že veci sa zrazu hýbu?
Myslím si, že je to zvláštna zhoda priaznivých udalostí naraz a takisto zhodnotenie môjho úsilia, ktoré som štyri roky vynakladala pri mojich prácach v škole či na vlastných projektoch. Už počas štúdia na FA STU sme sa v ateliéri p. Doc. Paliatku často venovali projektom pre automobilky, kde som sa vždy snažila pracovať na lifestylových módnych doplnkoch. Možnost zúčastniť sa súťaže pre Chevrolet bola ďalším stupňom mojej cesty priemyselného dizajnu cez transport až k móde, ku ktorej som vždy inklinovala.
Pracovala si ako interiérový dizajnér v tvojej rodnej Banskej Bystrici. Je toto práca, ktorej by si sa chcela venovať i v budúcnosti?
Nie som si istá. Naneštastie, s jednou – dvoma výnimkami som musela každý pracne vytvorený projekt postupne transformovať do obyčajnej katalógovej verzie nábytkových zostáv. Mnoho ľudí na Slovensku ma stále strach vyskúšať nové veci, čo môže byť pre dizajnéra dosť frustrujúce.
Môžeš sa realizovať aj doma? Ako vyzerá izba/byt dizajnérky?
Snažím sa. Je to však celkom ťažké, mám preplnenú izbu všetkým možným materiálom od starých svetrov, vintage topánok, kopcov papierov, farieb, korálikov až po králičie pletivo a plasty:) Takisto mam v izbe figurínu aj krajčírsku pannu, niekedy som rada keď sa tam vôbec zmestím.
Väčšinou pracuješ s nábytkom, čo ťa priviedlo k móde? Čo pre teba fashion design znamená?
K móde ma pravdepodobne priviedla jej výrazne estetická a pre mňa teda výtvarná stránka. Možno ma tak baví práve preto, že by mohla byť svojim spôsobom pre ľudí úplne zanedbateľná, no zároveň je nesmierne silná.
Ak by si mala zvoliť medzi extravaganciou a nadčasovosťou (či už pri móde alebo nábytku) – čomu by si dala prednosť? Prečo?
Nadčasová extravagancia – určite:) Závisí to samozrejme individuálne od každého projektu. Zaujímajú ma obe, dôležité je vhodne ich využiť, pripadne sa pokúsiť i skombinovať pri konkrétnom zadaní.
Popri štúdiu pracuješ na voľnej nohe. Je ťažké získať si zákazníkov? Ako sa zväčša ľudia dopracujú k tvojej tvorbe? Sú ľudia otvorení tvorbe mladých dizajnérov?
Áno aj nie. Na túto otázku neviem jednoznačne odpovedať, keďže mám rôzne skúsenosti. Skôr by som povedala, že je ťažké získať si zákazníka, ktorý ma podobne zmýšľanie ako dizajnér alebo je otvorený kreatívnym riešeniam.
Vďaka YCC si vyhrala aj pracovnú stáž – už vieš kde konkrétne ju budeš realizovať a v čom bude spočívať tvoja práca?
Zatiaľ si nie som istá. Všetky podrobnosti by som sa mala dozvedieť až priamo počas odovzdávania cien európskeho kola súťaže. Predošlí víťazi absolvovali stáž v módnych firmách napr. v Londýne a podobne.
Termín na odovzdanie hotovej kolekcie, ktorú predvedieš na BFT 2011 sa už blíži. Ako to vyzerá „v dielni“ Ľubici Mildeovej?
Je tu neporiadok a v ovzduší je cítiť veľa stresu.
Čo ťa najviac inšpiruje, kde hľadáš nové nápady?
Inšpiruje ma, pravdupovediac, všetko. Od vizuálnych záležitostí ako je architektúra, pripadne voľné umenie cez literatúru, filmy, hudbu, po rôzne životné obdobia a nálady ako aj moje, aj ľudí mne blízkych.
Máš nejaký ideál krásy? Niekoho, koho štýl, charizmu a krásu obdivuješ?
Vo svete módy je pre mňa najkrajšou ikonou slovenská modelka Kamila Filipčíková a osobnosťou z návrhárskeho sveta je určite Martin Margiela.
Prečo práve oni dvaja? Čo ťa na nich zaujalo?
V mojom voľnom čase častokrát sledujem módne prehliadky známych dizajnérov a mám veľmi rada kvalitné fashion editoriály. Ako osoba, ktorá má k móde veľmi blízko, si všímam všetky možné estetické a vizuálne zaujímavé podnety, modelky nevynímajúc. Kombinácia vhodného make-upu, účesu spolu s kvalitným outfitom na krásnej netuctovej modelke je pre mňa teda vrcholom estetického zážitku. Kamila je podľa mňa ojedinelým zjavom na móle, pôsobí veľmi žensky, jemne, pre mňa priam nadpozemsky. Má obrovskú charizmu. Zaujala ma napríklad na módnej prehliadke pre značku Rodarte a všimla som si ju v mnohých módnych časopisoch ako Vogue a Elle. Až omnoho neskôr som zistila, že je Slovenka.
Martin Margiela je avantgardný belgický návrhár, ktorý vedie popri svojej hlavnej, veľmi elegantnej a prísnej línii aj projekt Artisanal. Tu sa veľmi pohráva s recyklovaním a využívaním už existujúcich modelov, respektíve objektov a premieňa ich na nové, podľa mňa veľmi invenčné návrhy ako večerné šaty z prsteňov alebo bunda vytvorená z častí futbalovej lopty.
Čo robíš, keď ti veci nevychádzajú podľa tvojich predstáv?
Snažím sa na chvíľu venovať inej činnosti, vypnúť, alebo spím:)
Aké sú tvoje plány do budúcnosti?
Pokračovať v magisterskom štúdiu na VŠVU a pokiaľ by to šlo, stále sa pokúšať realizovať aj moje módne návrhy, aspoň vo voľnom čase. Tiež som zvedavá, čo prinesie pracovná stáž, ktorá by mala byt ocenením pre víťaza YCC v oblasti módneho priemyslu, na ktorú sa veľmi teším.
Tvojich 5 vychytávok, ktoré by si nevymenila za nič na svete?
Káva a cigarety, spánok, fixky so štetcovým hrotom, tablet.
Tvorbu Ľubice Mildeovej uvidíte aj na slávnostnom finále Brillance Fashion Talent 2011 už 29. septembra v bratislavskom Auparku. Za svoje favoritky môžete hlasovať tu.
Zhovárala sa Zuzana Zimmermannová