BANSKÁ BYSTRICA 4. augusta (WEBNOVINY) – To, že firma Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC) dosiahla v minulom roku stratu zhruba 500-tisíc eur, hodnotí predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Marian Kotleba skôr za úspech ako vinu svojich nominantov vo vedení tejto firmy.
Ako vysvetlil na dnešnej tlačovej besede, v ktorej reagoval na kritiku svojho predchodcu Vladimíra Maňku, v minulom roku sa totiž BBRSC musela vyrovnať s medziročným výpadkom príjmov a nárastom výdavkov na úrovni 6,2 milióna eur.
Maňka viní nominantov Kotlebu, že dostali cestárov do straty
Išlo o dôsledok zníženia objednávok od Slovenskej správy ciest (SSC) a začiatku splácania úverov, ktoré si BBRSC zobrala ešte za predchádzajúceho vedenia pred dvoma rokmi. „Keby sme pokračovali v tom hospodárení ako za bývalého vedenia, strata je niekoľkonásobne vyššia,“ uviedol Kotleba.
Výkony firmy BBRSC klesli medziročne o 40 percent
Generálny riaditeľ BBRSC Martin Beluský spresnil, že výkony firmy klesli vlani medziročne o 40 percent. Kým BBSK ako hlavný odberateľ si pri údržbe svojich ciest II. a III. triedy objednal viac výkonov, SSC ako druhý najväčší odberateľ znížila objednávky letnej údržby ciest I. triedy v Banskobystrickom kraji zo 7,8 milióna eur v roku 2013 na 2,8 milióna v roku 2014.
„Keď klesnú výkony o taký obrovský objem, tak logicky s takou nastavenou spoločnosťou, ktorá má prispôsobený objem zamestnancov, techniky, nastavené fixné náklady, nemôžete behom jedného roka dosiahnuť taký istý výsledok hospodárenia ako roky predtým,“ uviedol Beluský.
Firma prepúšťanie zamestnancov nechystá
Ďalším dôvodom straty je splácanie dvoch úverov spolu 6,2 milióna eur na nákup techniky, ktoré si BBRSC zobrala v auguste 2013. Splácať ich však začala až v roku 2014, pričom splátky sú 1,2 milióna eur ročne. Beluský pripomenul, že BBRSC sa podarilo len na nákupe posypovej soli ušetriť vlani 700-tisíc eur.
Kým sa totiž za predchádzajúceho vedenia nakupovala tona za 106 eur, vlani ju firma kúpila cez komoditnú burzu za 71 eur za tonu a v tomto roku za 68 eur. Za jednu zimu pritom BBRSC spotrebuje zhruba 20-tisíc ton posypovej soli. Podotkol, že štátna Národná diaľničná spoločnosť posypovú soľ kúpila za dvojnásobnú cenu než BBRSC.
BBRSC je so zhruba 500 zamestnancami najväčšou firmou BBSK. Napriek strate hospodárenia a zníženiu výkonov letnej údržby firma prepúšťanie nepripravuje, keďže sú všetci potrební pri zimnej údržbe.