BRATISLAVA 12. apríla (WebNoviny.sk) – Trend bez-obalového nakupovania ste si museli už určite všimnúť. Avšak, ak ste sa niekedy pokúsili o bez-obalový nákup v bežných obchodoch či supermarketoch, pravdepodobne ste neuspeli. Časť produktov sa ale dá nakúpiť aj bez obalu a dokonca vám do vlastného pohára dajú nápoj v Starbuckse či McDonalde.
Ekologické zmeny robia viaceré firmy samé od seba či na podnet zákazníkov a tie ostatné donúti zákon. Na Slovensku bude od 1. januára 2021 platiť definitívny zákaz uvádzať na trh vybrané jednorazové plastové výrobky. Rovnaké opatrenie avizovala aj Európska Únia s účinnosťou o pol roka neskôr. Minister životného prostredia László Sólymos spresnil, že zákaz sa bude platiť na plastové taniere, príbory, miešadlá na nápoje, slamky, paličky od balónov, vatové tyčinky do uší, nádoby na potraviny vyrobené z expandovaného polystyrénu, nápojové obaly a poháre z expandovaného polystyrénu.
Oslovili sme najväčších hráčov na trhu a mnohí prekvapili snahou o ekologické opatrenia či víziami do blízkej budúcnosti.
KAVIARNE A FASTFOODY
Sieť kaviarní Starbucks v minulom roku vydala globálny záväzok prestať s používaním plastových slamiek do roku 2020. Pre zákazníkov sú podľa vyjadrenia firmy dostupné len na vyžiadanie. „Pracujeme na tom, aby sme v dohľadnej budúcnosti uviedli v našich kaviarňach plne recyklovateľné jednorazové poháre. V súčasnosti je značka Starbucks súčasťou projektu Nextgen Cup Challenge – otvorenej globálnej výzvy, ktorej cieľom je vytvoriť riešenie plne recyklovateľného a/alebo kompostovateľného pohára“, informoval PR špecialista spoločnosti Filip Púchovský.
Dodal, že čoraz viac zákazníkov využíva možnosť nechať si pripraviť nápoj do vlastného pohára alebo tumblera. „Týmto zákazníkom ponúkame zľavu 0,30 eur na každý nápoj, ktorý si nechajú pripraviť do vlastnej nádoby. Rovnako ponúkame v našich kaviarňach široké portfólio dizajnových pohárov, tumblerov a fliaš. Jednorazové príbory sme nahradili nerezovými a plastové miešadlá drevenými,“ hovorí Púchovský.
Podľa vyjadrení riaditeľky oddelenia PR a komunikácie pre Českú republiku a Slovensko Zuzany Svobodovej spoločnosť McDonald´s dodržiava ciele, ktoré stanovila Európska únia v rámci obehového hospodárstva. „Do roku 2025 plánujeme 100 % našich obalov posielať na ďalšie spracovanie a pre ich výrobu používať len recyklované alebo plne certifikované materiály. Do roku 2030 si dávame za cieľ znížiť emisie skleníkových plynov, či v rámci prevádzky našich reštaurácií alebo pri doprave surovín, a to na úroveň roka 2015, o 36 %,“ uvádza Svobodová.
McDonald´s má v rôznych fázach rozpracovaných niekoľko projektov. „V Českej republike a na Slovensku sme sa rozhodli prispieť k obmedzeniu produkcie plastov prechodom z jednorazových plastových pohárov na papierové, pri džúsoch a šejkoch. Z ďalších rozbehnutých projektov spomeniem papierové slamky, ktoré budeme testovať vo vybraných českých reštauráciách, kompostovateľné druhy obalov na naše burgre, či plne recyklovateľné kelímky v rámci projektu NextGen Cup Consortium. Testujeme tiež kelímky na McFlurry bez plastového viečka a tvrdenej plastovej lyžičky,“ hovorí Svobodová.
Jednorázové poháre z prevádzok McDonald´s sa v súčasnosti spaľujú v spaľovniach s produkciou energie alebo sa spracujú na TAP (tuhé alternatívne palivo), ktoré sa pridáva k tuhému palivu v elektrárňach alebo cementárňach. Aj keď sa papierová časť pohára dá od plastovej fólie oddeliť odmočením, kvôli pretlaku iných druhov papiera, ktoré sú určené na druhotné spracovanie, nemajú papierne o poťahovaný papier záujem.
V kaviarenskej časti McCafé majú zákazníci možnosť nechať si pripraviť nápoj do vlastného pohára.
Spoločnosť Dallmayr prevádzkujúca automaty na kávu a čaj uviedla, že „sa touto problematikou zaoberá a postupne zavádza výmenu plastových pohárikov za papierové poháriky.“
FIRMY ZÁVISLÉ OD FLIAŠ
Spoločnosť Coca Cola podporuje plánované zavedenie zálohovania PET fliaš, tetrapaky a plechovky.
„V rámci našej iniciatívy World Without Waste sme sa zaviazali, že do roku 2030 celosvetovo pomôžeme vyzbierať a zrecyklovať ekvivalent 100% objemu plastov, ktoré dodáme na trh. Našou ambíciou je teda 100% recyklácie. Zároveň sa snažíme prichádzať na trh s čo najekologickejšími plastovými fľašami. Naše fľaše a viečka postupne odľahčujeme. Zároveň už 10 rokov pridávame do našich plastových fliaš podiel rPET (recyklovaného plastu),“ hovorí Kateřina Kozlová z oddelenia vonkajších vzťahov spoločnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko. V súčasnosti tvorí podiel rPET v obsahu fliaš sýených nápojov 30% a v plastových fľašiach vody značky Romerquelle je to 45%. Podiely rPET plánuje firma postupne zvyšovať.
Čapovaný predaj nápojov spoločnosti Coca Cola je možný len v prípade okamžitej konzumácie. Pri dlhšie trvajúcom uskladnení vo vlastnej fľaši spotrebiteľa by si produkt nemusel udržať svoje špecifické vlastnosti ako napríklad objem CO2.
OBCHODNÉ REŤAZCE A ICH EKOLOGICKÉ VÍZIE
Reťazec Tesco už má plán na čistejšiu prevádzku. „Začiatkom roka sa Tesco zaviazalo znižovať množstvo plastového odpadu v rámci úzkej spolupráce s našimi dodávateľmi, s ktorými už pracujeme na zmene dizajnu obalov a odstránení všetkých ťažko recyklovateľných materiálov z produktov našich vlastných značiek. Dosiahnuť by sme to chceli do roku 2020. Bude to znamenať pozitívny krok na ceste za 100 % recyklovateľnými alebo znovu-použiteľnými obalmi našej vlastnej značky, a to do roku 2025. Našim konečným cieľom bude dosiahnutie nulového odpadu, aby žiadny odpad z našich prevádzok neskončil na skládkach. Uzatvorenie recyklačnej slučky však nedokážeme zabezpečiť sami, preto chceme vytvárať koalície s inými partnermi, aby sme dokázali maximalizovať zhodnotenie, recykláciu a opätovnému použitie plastových obalových materiálov,“ uviedla pre Webnoviny.sk PR manažérka Lucia Poláčeková.
Coop Jednota bez-obalový predaj aktuálne neplánuje kvôli prekážkam spojenými s hygienou, ako aj kapacitným možnostiam rôznych formátov predajní. „COOP Jednota už dlhodobo presadzuje environmentálnu politiku. Klasické plastové igelitky sme vyradili z predaja a nahradili ich rozložiteľnými už pred 10 rokmi, a už niekoľko rokov ponúkame spotrebiteľom aj nákupné tašky z bio bavlny, juty či recyklovaných PET fliaš. Postupne vyraďujeme slamky aj plastový riad a nahrádzame ich produktmi vyrobenými z cukrovej trstiny, plastové tyčinky do uší vymieňame za bambusové,“ priblížil Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko. Jednou z noviniek sú aj v prirodzene rozložiteľné vrecká do koša. Maloobchodná sieť svojimi opatreniami ročne ušetrí životnému prostrediu 40 ton plastu.
Aj spotrebitelia začínajú byť čoraz viac ekologicky orientovaní. Lellák však upozornil, že slovenský zákazník je stále citlivý na cenu a nie je jednoduché úplne zmeniť jeho nákupné správanie.
Lidl a Carefour sa na našu výzvu k tejto téme nevyjadrili.
ČO HOVORIA HYGIENICKÉ NORMY A ZÁKON?
„Podľa súčasne platnej legislatívy pre hygienu a bezpečnosť potravín ako nebalené potraviny sa môžu umiestňovať na trh v súčasnosti pekárske výrobky, ovocie a zelenina, orechy, s tým , že predajca zabezpečuje pre kupujúceho vhodný obalový materiál a je povinný zabezpečiť hygienický predaj nebalených pekárskych výrobkov,“ uvádza Úrad verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR).
Ako ďalej vysvetľuje ÚVZ SR, „do vlastných nádob prinesených zákazníkom nie je možné predávať jogurty, mäso, nátierky a podobné potraviny, nakoľko ide o epidemiologicky rizikové potraviny. Pri nedodržaní mikrobiologických požiadaviek a hygienických požiadaviek obalov, môže dôjsť k rýchlemu pomnoženiu mikroorganizmov v takýchto potravinách vzhľadom na ich vhodné prostredie a spôsobiť ochorenie u ľudí,“. Potraviny sa majú umiestňovať na trh balené najmä z dôvodu zabránenia akejkoľvek kontaminácie pri preprave, manipulácii, vystavovaní a predaji potravín.
K problematike prevádzkovania tzv. bezobalových obchodov v SR sa na ÚVZ SR uskutočnilo dňa 19.3.2019 pracovné stretnutie so zástupcami UVZ SR, ŠVPS SR a MŽP SR, v zázname z ktorého boli uložené úlohy, ktoré sú momentálne v štádiu riešenia.