Čitateľ Banky.sk kúpil darček pre syna cez slovenský e-shop a zaplatil kartou. Hoci mal obchodník na webe dodaciu lehotu do 5 dní, tovar nedodal ani po 2 týždňoch. Pozrite si, koľko trvalo kým dostal peniaze späť.
Nedodanie tovaru obchodník odôvodňoval tým, že omylom prišiel z centrálneho skladu iný druh tovaru. Banky.sk zisťovali, či je toto dôvod na reklamáciu platby a aká je čakacia lehota na reklamovanie tovaru. Tiež nás zaujímalo, či zákazník dostane rýchlejšie peniaze späť ak za tovar platil kartou, alebo prevodom na účet obchodníka.
Meškanie riešte najprv s obchodníkom
Ak kupujúcemu nedôjde objednaný tovar na čas, v prvom rade je potrebné kontaktovať obchodníka a riešiť omeškanie s ním. Až keď ten nekomunikuje alebo nevie hodnoverne vysvetliť meškanie, môže sa človek obrátiť na svoju banku a podať reklamáciu platby. Kontaktovať môže aj Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa zameriava na ochranu spotrebiteľov.
Ak zákazník nie je ochotný dlhšie čakať na tovar, obchodník je povinný mu finančné prostriedky vrátiť do 15 dní. Ak to neurobí, môže klient podať reklamáciu v banke. „Ako podklady k reklamácii klient predloží detail objednávky alebo uvedie presný popis objednaného tovaru, doloží komunikáciu s obchodníkom (ak si písali) alebo uvedie akým spôsobom s ním komunikoval a s akým výsledkom,” vysvetľuje postup reklamácie Dominik Miša, hovorca VÚB.
Kedy prídu peniaze na kartu
Kupujúci po niekoľkých urgenciách nedodanie tovaru reklamoval a dohodol sa, že mu obchodník pošle peniaze späť na kartu. Hoci peniaze obchodník poslal v utorok, prišli na debetnú kartu kupujúceho až o týždeň v pondelok. Pritom, keď človek posiela peniaze z účtu na účet prídu o deň a v prípade okamžitej platby ihneď. Prečo to trvá na kartu takmer týždeň?
Banky tvrdia, že do procesu vrátenia peňazí vstupuje okrem obchodníka a prijímacej banky aj banka obchodníka. „Preto môže spracovanie vrátených peňazí na účet klienta presiahnuť lehotu dva až tri bankové dni,” vysvetľuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.
D. Miša pripomína, že debetné transakcie platobnou kartou ako aj návraty platieb na kartu sú štandardne spracované od 2 až do 7 dní, pretože také pravidlá majú kartové spoločnosti.
Platba prevodom z účtu na účet nie je výhodnejšia
Na základe tejto skúsenosti mal náš čitateľ pocit, že je na internete lepšie platiť za tovar prevodom na účet, keďže vrátenie peňazí je rýchlejšie ako pri karte. Nemusí to byť tak. Banky tvrdia, že nie je pravidlom, že pri platbe za tovar prevodom na účet je vrátenie peňazí rýchlejšie ako pri platbe kartou. „Výsledok reklamačného procesu závisí od viacerých faktorov. Nie je možné jednoznačne vyhodnotiť, pri ktorom spôsobe platby za tovar je chargeback rýchlejšie spracovaný,” dodáva Cesnaková.
Pri reklamácii platby kartou má banka lepšiu možnosť vyriešiť spor v prospech klienta. „Rieši to v súčinnosti s kartovou spoločnosťou, ktorej pravidlá sú záväzné pre obchodníkov aj banky,” vysvetľuje Cenaková. Väčšina používateľov platobných kariet ani nevie, že ak nastane po platbe platobnou kartou s objednaným tovarom či službou problém, existuje tu akási „garancia“ spätného zúčtovania platobnej transakcie tzv. chargeback.
Výhodou platieb za tovar prevodom z účtu na účet je rýchlosť spracovania. V eurách (SEPA platba) je to najneskôr nasledujúci pracovný deň. V prípade okamžitej platby sú peniaze pripísané na iný účet do 10 sekúnd. Rovnako môže byť výhodou, ak majú platiteľ a príjemca zriadený účet v rovnakej banke. Vtedy sú pripisované peniaze v nepretržitom režime a okamžite.
Nevýhodou pre klienta môže byť riešenie sporov a reklamácií pri prevode z účtu na účet. Proces riešenia reklamácií pri platbe prevodom nie je časovo náročný a je rýchly. Zákazník môže takmer okamžite po nedodaní tovaru podať žiadosť o vrátenie peňazí. „Lenže samotné vrátenie peňazí podlieha súhlasu príjemcu platby, ktorý môže proces vrátenia predĺžiť,” pripomína Cesnaková.
Odporúčanie
Aj keď si treba pri reklamácii (pri platbe kartou) na peniaze pár dní počkať, jednoznačne, klient je viac chránený, ako keď zaplatí za tovar prevodom z účtu. Väčšina používateľov platobných kariet ani nevie, že ak nastane po platbe platobnou kartou s objednaným tovarom problém, môžu využiť chargeback – službu vrátenia peňazí na účet. Kartová spoločnosť tak chráni spotrebiteľov aj pred nepoctivými obchodníkmi.
Pri platbách za tovar prevodom sa pri problémoch musíme spoliehať na dobrú vôľu predajcu.
Informačný servis