BRATISLAVA 3. mája (WBN/PR) – Vedeli ste, že môžeme stratiť 50% videnia a stále si to nevšimnúť? Zlý zrak je jednou z hlavných príčin dopravných nehôd, burcujú na poplach oční lekári. Anglicko šokuje číslami – každý tretí Brit si sadá za volant s neostrým videním. V susednom Česku spustila dopravná polícia na konci apríla akciu na kontrolu kvality videnia šoférov. Koľko nehôd spôsobuje nekorigované videnie na slovenských cestách a diaľniciach?
Myslíte si, že vás sa tento problém netýka? Očného lekára ste navštívili síce pred rokmi, za volantom však vidíte výborne? Oftalológovia a dopravní experti vás bleskovo vyvedú z omylu. Pri príležitosti Európskeho dňa bezpečnosti na cestách (European Road Safety Day), ktorý si Európska únia pripomenie 6. mája 2013 už po piaty krát, upozorňujú na dôležitosť bezchybného zraku u šoférov.
„Ľudia si často nahovárajú, že ich zrak je bezchybný. Mnohí môžu mať až o 50% zhoršené videnie a stále si myslia, že vidia výborne. Väčšina očných diagnóz nemá v počiatočnom štádiu žiadne príznaky. Stav zhoršeného videnia prichádza obyčajne nepozorovane a pomaly. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si uvedomí, až keď je neskoro,” upozorňuje lekárka a chirurgička Očnej kliniky NeoVízia, MUDr. Adriana Smorádková. K jej tvrdeniam sa v týchto dňoch pridávajú aj českí oční lekári. Spolu s Ministerstvom dopravy ČR dvíhajú varovný prst nad šoférmi, ktorí ambulanciu očného lekára navštívili naposledy pri vybavovaní vodičského preukazu.
Zlý zrak za volantom = šoférovať opitý
České ministerstvo dopravy so zástupcami dovozcov automobilov, agentúrou Besip a Českou úniou optometristov spustili na konci apríla 2013 projekt s názvom ´Bezpečne za volantom – starostlivosť o zrak´. Až do júna 2013 budú policajné hliadky na osemnástich stanoviskách merať vodičom zrak. Tých s nedostatočne skorigovaným videním pošlú na vyšetrenie k očnému lekárovi. Česká polícia chce iniciatívou získať prehľad o stave zraku českých šoférov. Uvedomuje si, že veľkú časť dopravných nehôd spôsobuje práve zhoršený zrak. Prezidentka Združenia optometristov ČR Ivana Urválková prirovnala zrakovú chybu za volantom k stavu po použití návykových látok. „Keď človek zle vidí za volantom, je to akoby do auta sadol opitý alebo pod vplyvom drog.“ Iniciatívu českého ministerstva dopravy podporujú aj slovenskí cestní a oční experti. „Aj u nás by bola jednoznačným prínosom. Každý šofér by mal podstupovať pravidelné očné kontroly. Od bezchybného zraku závisí, či vodič správne a rýchlo vyhodnotí situáciu a zareaguje včas. Každý šofér reaguje podľa toho, ako vidí. Ak na ceste prekážku jednoducho nezbadá, nemá dôvod, aby na ňu reagoval,“ vysvetľuje znalec odboru cestnej dopravy Ing. Ján Borlok.
Jedenásť miliónov Američanov šoféruje so zlým videním
Oční odborníci, dopravné zväzy a poisťovne v zahraničí bijú na poplach. Podľa šéfa amerického zväzu optikov Vision Council, Eda Greena, viac ako 11 miliónov všetkých Američanov brázdi cesty amerického kontinentu s nedostatočne skorigovaným videním. Briti sú na tom podobne. Najrôznejšie prieskumy odhadujú, že zhruba každý tretí britský šofér môže mať problémy so zrakom a jazdiť s nedostatočne upraveným videním. Konzervatívna Veľká Británia nepodceňuje ani pravidelné kontroly. V roku 2011 prišlo o vodičský preukaz kvôli slabému zraku viac ako 6.000 tamojších šoférov. Nevhodne skorigované „britské oči“ spôsobujú ročne 2.900 úmrtí a škody za viac ako 33 miliónov britských libier.
Test vo Veľkej Británii, ktorý iniciovala poisťovňa RSA, priniesol závažné zistenia. Šoféri s nedostatočne skorigovaným videním vybočujú z jazdného pruhu o 62% častejšie ako vodiči s bezchybným videním. Niektorým robí problém identifikovanie ešpézetiek iných vozidiel. Stačí, ak pri rýchlosti 50 km/ hod zafixujú zrak na značku auta pred sebou o sekundu dlhšie, pri neočakávanej situácii na ceste prejdú kvôli tomu bez povšimnutia o trinásť metrov viac.
Keď ide o sekundy …
„Sekunda je z pohľadu vodiča veľmi dlhý čas. Počas nej sa toho môže veľa stať. Šofér sa musí počas nej pozerať, vyhodnotiť situáciu a zareagovať. Pri rýchlosti 60 km/ hod prejde za sekundu 16.6 m. Pri deväťdesiatkilometrovej rýchlosti až 25 metrov,“ upresňuje znalec cestnej dopravy. Ľahko si predstavíte, čo všetko môže spôsobiť jedno sekundové zdržanie…
Čísla o počte dopravných nehôd spôsobených zhoršeným videním na Slovensku chýbajú. Očnú prehliadku síce absolvujete pri vydaní vodičského preukazu, očného lekára však od vtedy teoreticky nemusíte zo zákona ďalších pár desaťročí navštíviť. Zákon si opäť všíma ´bežných ´ šoférov až po 65. roku života. Seniori od tohto veku podstupujú očné prehliadky každé dva roky povinne.
Rizikoví šoféri: seniori vs. juniori
„S pribúdajúcim vekom strácame schopnosť sústrediť sa, vnímať pohybujúce sa objekty, rozlišovať detaily za šera, zníženej viditeľnosti aj jasného svetla. Ťažšie znášame osvetlenie z reflektorov protiidúcich vozidiel. Starší šoféri trpia častejšie diagnózou sivého a zeleného zákalu či vekom podmienenou degeneráciou makuly, čo negatívne ovplyvňuje ich riadiace schopnosti. Stav zhoršeného videnia prichádza často nepozorovane a pomaly. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si nemusí vôbec uvedomiť. K oslabeným reflexom sa pripoja problémy so sluchom a to už je nebezpečný stav,” vystríha očná lekárka a chirurgička MUDr. Adriana Smorádková.
V bezpečí nie sú ani mladí šoféri. „Na rozdiel od seniorov bývajú nedisciplinovaní. Možnosť dioptrickej chyby častejšie podceňujú a zľahčujú. Nahovárajú si, že vidia skvele, realita je však odlišná. Mnohí pacienti si myslia, že majú bezchybný zrak, na vyšetrení im však nameriame dioptrie do blízka, do diaľky či astigmatizmus. Kombinácia rýchlosti a zlého zraku, je životu nebezpečná,” dodáva očná expertka. V rámci každoročnej prevencie myslite aj na pravidelné očné prehliadky, vyzývajú oftalmológovia. K oftalmológovi by ste mali zájsť ideálne každý rok, minimálne však rak za dva roky.