Lítium-iónové batérie sú najbežnejším typom batérií v súčasných elektrických vozidlách. Tieto batérie majú vysokú energetickú hustotu, hmotnosť a dlhú životnosť. Považujú sa za ekologickú alternatívu k tradičným batériám.
Spoločnosť Li-Cycle so sídlom v Toronte vyvinula dvojstupňovú technológiu, ktorá rozkladá batérie a šrot na inertné materiály a potom ich lúhuje pomocou hydrometalurgického procesu, aby sa získali jednotlivé suroviny, ktoré sa predávajú späť do výrobného dodávateľského reťazca. Spoločnosť Redwood Materials používa hydrometalurgiu na rozklad batérií, no vyrába anódovú medenú fóliu a katódové aktívne materiály na výrobu nových batérií pre elektromobily. Keďže surovín ešte nie je dostatok, nikel a lítium v katódových produktoch budú tvoriť len asi 30 % z recyklovaných zdrojov, zvyšok bude pochádzať z novo vyťažených kovov.
Spoločnosť Ascend Elements so sídlom vo Westborough v štáte Massachusetts využíva technológiu hydrometalurgie na extrakciu katódového aktívneho materiálu väčšinou zo šrotu na výrobu batérií, ale aj použitých lítium-iónových batérií.
Spojené štáty americké pokračujú v budovaní dodávateľského reťazca obnoviteľnej energie v hodnote niekoľkých miliárd dolárov okolo solárnej, veternej energie a elektromobilov. Súčasné vytvorenie obehového hospodárstva na obnovu, recykláciu a opätovné použitie komponentov na konci životnosti z týchto odvetví je nevyhnutný na boj so zmenou klímy.
Energetickú revolúciu brzdí najmä tento veľký problém, tvrdia vedci
Potreba recyklácie bude rásť
Suroviny na výrobu batérií, ako sú lítium, kobalt, nikel a mangán, sú dostupné v obmedzenej miere a ich najväčšie zdroje sa nachádzajú väčšinou v krajinách, ktoré nie sú v Európe. Zväčša ide o územia, kde je nestabilná politická situácia. Preto recyklácia batérií môže znížiť riziko dodávok a pomôcť minimalizovať energetickú náročnosť vo výrobnom reťazci.
Výskumy v posledných rokoch odhalili, že lítium sa v zaujímavých množstvách vyskytuje aj v slovenskej soľanke. Nevie sa však, aká je jeho koncentrácia a ťažba tohto vzácneho kovu je zatiaľ otázna.
Aký je objem odpadu iónových batérií?
Presný objem odpadu lítium-iónových batérií sa ťažko stanovuje, pretože závisí od rôznych faktorov, ako je množstvo a typ použitých batérií, spotreby elektronických zariadení a úrovne recyklácie v jednotlivých regiónoch. Avšak je známe, že objem odpadu z lítium-iónových batérií rastie vzhľadom na ich rozšírenosť a popularitu.
Podľa odhadov Svetovej banky a Medzinárodnej agentúry pre obnoviteľné zdroje (IRENA) sa očakáva, že do roku 2030 sa objem odpadu z lítium-iónových batérií môže zvýšiť až NA/ O 2 milióny ton ročne. Tento rast je spôsobený zvýšenou spotrebou elektroniky, elektromobilov a skladovacích systémov na energiu, ktoré využívajú lítium-iónové batérie.
Zvýšenie objemu odpadu lítium-iónových batérií zdôrazňuje potrebu správneho nakladania s týmito batériami po ich konci životnosti. Recyklácia je dôležitá nielen z hľadiska environmentálnej udržateľnosti, ale aj pre získavanie cenných materiálov a znižovanie potreby ťažby nových surovín.
Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Asekol.