BRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) – Slovenskí klienti bánk sa necítia finančne zraniteľní vďaka globálnej finančnej kríze. Ako vyplýva z prieskumu agentúry Synovate, približne iba 9 % klientov bánk v Slovenskej republike si myslí, že sú vystavení finančnému riziku, čo je štvrté najnižšie miesto po Poľsku, Českej republike a Saudskej Arábii. „Toto je v kontraste s Ruskom, kde je to 36 %, najviac v regióne. Napriek tomu, 16 % slovenských klientov bánk očakáva, že ich osobná finančná situácia sa zhorší v blízkej budúcnosti,“ uvádza sa v prieskume trhu agentúry Synovate.
Zo štúdie agentúry Synovate tiež vyplýva, že viac ako polovica Slovákov pripisuje súčasnú finančnú krízu „chamtivosti” západných bánk či finančných inštitúcií, ako aj nedostatku pravidiel a správneho vládneho monitorovania bankového odvetvia vo vyspelých krajinách. „Aj keď iba asi štvrtina Slovákov dôveruje bankám a finančných inštitúciám menej než pred globálnou krízou, iba u 45 % pretrváva pozitívny názor na miestne banky, 33 % vyjadrilo pozitívny postoj k medzinárodným bankám, 30 % bankových klientov by uvítalo, keby bankám pomohla slovenská vláda peniazmi daňových poplatníkov a 20 % klientov verí, že ich úspory už nie sú viac v banke v bezpečí,“ konštatuje štúdia.
Lojalita klientov v bankovom sektore v Slovenskej republike je podľa prieskumu najnižšia v prieskume, keď je veľmi lojálnych k svojej banke iba 18 % klientov. „Klienti Tatra Banky, ČSOB a VÚB banky sú najlojálnejší v Slovenskej republike,“ dodala agentúra Synovate. Podľa prieskumu najviac na Slovensku poznajú klienti Slovenskú Sporiteľňu ( 92,7 % klientov), pred Tatra Bankou a VÚB bankou. Prieskum tiež podľa agentúry ukázal, že Tatra Banka, VÚB banka a pár ďalších bánk na slovenskom trhu strácajú svoj trhový podiel kvôli vlastným bariéram, medzi ktorými sú najbežnejšie veľa poplatkov, vysoké úrokové sadzby pri pôžičkách, neatraktívna návratnosť vkladov, úspor, dlhé rady v bankách a nevhodná poloha pobočky.
Výsledky prieskumu tiež ukázali, že ak potrebujú slovenskí klienti bánk finančnú radu, 41 % z nich preferuje poradiť sa s členmi rodiny, kým 10 % sa obráti na priateľov a 41 % navštívi banku alebo finančného poradcu. „Pri otázke ako by investovali výhru v hodnote jeden milión eur, 34 % slovenských klientov uviedlo, že by si kúpilo dom na bývanie, alebo väčší dom. Zabezpečiť majetok pre svoje deti, bolo druhou voľbou preferovanou 12 % klientov, 13 % Slovákov zvažovalo minúť peniaze napríklad na nákup auta, tovarov, či dovolenky, kým 9 % by výhru investovalo do termínovaných vkladov alebo sporiacich účtov,“ konštatovala agentúra.
Prieskum realizovala agentúra Synovate od októbra do decembra 2009, na reprezentatívnej vzorke tisíc bankových klientov v každej z 13 krajín Rusko, Poľsko, Ukrajina, Slovenská republika, Maďarsko, Česká republika, Grécko, Srbsko, Bulharsko, Rumunsko, Turecko, Spojené arabské emiráty a Saudská Arábia.
SITA