BRATISLAVA 18. februára 2019 (WBN/PR) – Symfonické koncerty Slovenskej filharmónie pokračujú vo štvrtok a piatok 21. a 22. februára. Sólistom večerov bude ukrajinský klavírny virtuóz Vadym Kholodenko, v ktorého interpretácii zaznie Koncert pre klavír a orchester č. 3, Sz. 119 Bélu Bartóka.
Tretí Klavírny koncert je posledné dielo Bélu Bartóka, ktoré stihol skladateľ dokončiť pred svojou smrťou v roku 1945. Vznik tejto skladby sa spája s obdobím jeho pobytu v Amerike. Skladbu skomponoval ako narodeninový darček pre manželku Dittu – klaviristku. Jeho uvedenia sa skladateľ nedožil. Na úvod programov v tomto týždni je na programe dielo Zoltána Kodálya Tance z Marosszéku. Marosszék, historický región, ktorý sa dnes nachádza v Rumunsku (Mureș) bol bohatým žriedlom inštrumentálnej tanečnej hudby. Orchestrálna verzia diela vznikla v roku 1929 vďaka povzbudeniu dirigenta A. Toscaniniho. Na záver zaznie Symfónia č. 4 A dur, op. 90 Talianska Felixa Mendelssohna Bartholdyho z roku 1832. Je výsledkom Mendelssohnovho niekoľkomesačného pobytu v Taliansku. Sám ju označil za „najveselšiu skladbu, akú som doteraz napísal… a najvyzretejšie dielo, aké som kedy vytvoril.“ Program zaznie v naštudovaní rakúskeho dirigenta Ralfa Weikerta.
VADYM KHOLODENKO
Vadym Kholodenko si rýchlo buduje povesť ako jeden z hudobne najdynamickejších a technicky najtalentovanejších mladých klaviristov. Jeho hru s Philadelphia Orchestra kritika vysoko ocenila „za jeho schopnosť rozmanitého tieňovania melódie a trblietavé pasáže“. Ako víťaz Medzinárodnej klavírnej súťaže Van Cliburn (2013) si Kholodenko podmanil publikum aj kritikov a Fort Worth Symphony Orchestra ho okamžite menoval svojím prvým partnerským umelcom na nasledujúce tri roky. Medzi jeho predchádzajúce ocenenia patrí 1. cena na Medzinárodnej Schubertovej súťaži v Dortmunde (2011), 1. cena na Sendai International Music Competition v Japonsku (2010) a Grand Prix na Medzinárodnej súťaži Marie Callasovej v Aténach.
Spolupracoval s vynikajúcimi dirigentmi vrátane Valeryho Gergieva, Leonarda Slatkina, Vladimira Fedoseyeva, Kirilla Karabitsa, Miguela Hartha-Bedoyu, Paula Daniela, Pinchasa Zukermana, Yuriho Bashmeta, Vladimira Spivakova a Kazukiho Yamadu. V roku 2013 bol rezidenčným koncertným umelcom Mariinského divadla, kde ho Valery Gergiev menoval umelcom mesiaca a nedávno ho požiadal o spoluprácu na koncertoch a nahrávkach v Paríži, Luxemburgu a Petrohrade.
V Severnej Amerike účinkoval Kholodenko s Philadelphia Orchestra, Atlanta Symphony Orchestra, Indianapolis Symphony Orchestra, Rochester Philharmonic Orchestra a San Diego Symphony Orchestra, a v poslednej sezóne absolvoval turné po Severnej Amerike so Staatskapelle Weimar pod taktovkov Kirilla Karabitsa. Hral na recitáloch naprieč Spojenými štátmi, vrátane Washingtonu, Bostonu a Hudobného festivalu v Aspene.
Jeho londýnsky debut v roku 2017 s Royal Philharmonic Orchestra vyústil do okamžitého opätovného pozvania. V Európe spolupracoval v nedávnej dobe s BBC Scottish Symphony Orchestra, Akvitánskym národným orchestrom v Bordeaux, Luxemburskou filharmóniou, Symfonickým orchestrom Malmö, Nórskym rozhlasovým orchestrom, Symfonickým orchestrom hl. mesta Prahy FOK, Symfonickým orchestrom Španielskeho rozhlasu a s Národným španielskym orchestrom. Hral na sólových recitáloch vo Francúzskom rozhlase v Paríži, v LSO St Lukeʼs v Londýne, na Lisztovej akadémii v Budapešti, v Lucerne a na festivaloch SWR Schwetzinger Festspiele a Festivale F. Chopina vo Varšave.
Ako horlivý komorný hráč účinkuje v rámci cyklu koncertov Spectrum v Berlíne a spolupracoval s umelcami ako Vadim Repin, Clara-Jumi Kang, Alena Baeva, Maxim Rysanov a Alexander Buzlov. Je pravidelným hosťom v Japonsku. Doposiaľ spolupracoval s Japonskou filharmóniou a Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra a minulé leto absolvoval turné po krajine so Symfonickým orchestrom Českého rozhlasu. Hral aj s orchestrami ako Malajská filharmónia či Sydney Symphony Orchestra a hral na recitáloch naprieč Japonskom, v Pekingu a Singapure.
Medzi vrcholy sezóny 2018/2019 patria sólové debutové recitály vo Wigmore Hall, Salle Gaveau v Paríži a vo viedenskom Konzerthause, ako aj návraty k spolupráci s Royal Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, Rochester Philharmonic, Staaskapelle Weimar a vystúpenia s Kodanskou filharmóniou, Pacific Symphony, Symfonickým orchestrom Astúrskeho kniežatstva a Filharmóniou v Osake.
Jeho nahrávka Griegovho Klavírneho koncertu a Saint-Saënsovho 2. klavírneho koncertu s Nórskym rozhlasovým orchestrom a Miguelom Harth-Bedoyom (Harmonia Mundi) získala ako „naozaj vynikajúca nahrávka“ ocenenie Gramophonu „Editor’s Choice“. Pod vedením rovnakého dirigenta a s orchestrom Fort Worth Symphony Orchestra nahral aj všetky Prokofievove klavírne koncerty (Harmonia Mundi). Jeho najnovšie CD s klavírnymi dielami A. N. Skriabina získalo ocenenie „Diapason D’Or“ v auguste 2018. Na DVD nahral spolu s Orchestrom Mariinského divadla a Valerym Gergievom Prokofievov 5. klavírny koncert (Arthaus).
Narodil sa v roku 1986 v Kyjeve na Ukrajine. Ako trinásťročný hral svoje prvé koncerty v USA, Číne, Maďarsku a Chorvátsku. V roku 2005 sa presťahoval do Moskvy, kde študoval na tamojšom Štátnom konzervatóriu pod vedením renomovanej Very Gornostayevy.