- aktualizované 18. decembra 16:19
Strana Za ľudí exprezidenta Andreja Kisku ukrýva volebnú reklamu v agentúre. Na svojom Facebooku o tom informuje mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS).
Strana Za ľudí podľa zistení mimovládky minula za ostatný mesiac viac ako päťtisíc eur na reklamu na Facebooku či cez Google, ale na ich účte nie je ani jediný takýto výdavok.
Transparency vraj téme nerozumie
Kiskova strana reaguje, že TIS zrejme nechápe, ako funguje marketing a reklama. Žiaden výdavok za online na transparentnom účte podľa Za ľudí nemajú preto, že ešte nič od dňa vyhlásenia volieb za online nezaplatili.
„Po našich otázkach nám strana vysvetlila, že tieto výdavky sú vraj skryté v novembrovej položke za 63-tisíc eur ´Nákup mediálneho priestoru – Outdoor´. Navyše tej transakcii chýba meno príjemcu,“ priblížila mimovládka. Podľa strany má ísť o agentúru ZenithMedia, ktorá im okrem online reklamy kupuje aj bilbordy.
Richterovo ministerstvo podľa Transparency zneužilo štátne peniaze na pomoc Smeru v kampani
„Do agentúry tak už k dnešnému (streda, 18. december 2019, pozn. red.) dňu natieklo 365-tisíc eur. Podobne ako pri Smere či Moste-Híd, je využívanie agentúr vo veľkom síce legálnym krokom, ale aj spôsobom, ktorý znemožňuje verejnú kontrolu výdavkov. Volebný tím nám síce prisľúbil, že výdavky bude popisovať presnejšie, ale vyčísliť doterajšie výdavky v kategóriách odmietol,“ objasnila TIS.
Splatnosť faktúr je koncom decembra
Ako ďalej uvádza mimovládka, na rozdiel od Smeru strana Za ľudí aspoň transparentne popisuje položky na printovú inzerciu či na volebné akcie v teréne. „Kontrola predvolebnej kampane Kiskovej strany je o to dôležitejšia, že by mala byť celkovo druhá najväčšia s odhadovanými výdavkami na úrovni 1,7 milióna eur. Je to odhad samotnej strany,“ uviedla TIS.
Strana Za ľudí v reakcii uviedla, že nemá žiaden výdavok za online na transparentnom účte preto, že ešte nič od dňa vyhlásenia volieb za online nezaplatila. „Splatnosť faktúr je koncom decembra, preto nerozumieme poznámke, že strana niečo skrýva. Túto službu si strana objednáva u mediálnej spoločnosti rovnako ako bilboardy, teda neplatí priamo majiteľom každého jedného bilbordu, ale spoločnosti, ktorá sa na to špecializuje. Na 99 percent to tak robia úplne všetky politické strany,“ uvádza sa v reakcii strany.
Rovnako za online strana podľa vyjadrenia neplatí priamo rôznym médiám alebo Facebooku, ale nakupuje tento priestor cez jednu z najväčších mediálnych spoločností na Slovensku – Zenith. „Odhadom strana zaplatí za online koncom decembra 10 000 eur, úplne presné faktúry budú na transparentnom účte, rovnako ako všetky náklady na kampaň. Strana Za ľudí oceňuje prácu Transparency International Slovensko, ale v tomto prípade ide zrejme o nepochopenie, ako funguje marketing a reklama,“ dodala strana.
Smer vidí obídenie zákona
Bývalý prezident čelil kritike vládneho Smeru, že kampaň spustil ešte pred oficiálnou registráciou svojej politickej strany pomocou občianskeho združenia. Smer v tom vidí obídenie volebného zákona.
„Podľa nášho názoru však Kiska zákon neporušil. Hoci kontroverzne, vždy doteraz sa imidžové kampane brali ako aktivita mimo užšie definovanej volebnej kampane,“ zdôraznila mimovládka.
Dodala, že strana Za ľudí im navyše potvrdila, že tú letnú propagáciu za 734-tisíc eur strana zaplatila občianskemu združeniu Za ľudí a tým pádom si to budú rátať do celkového limitu na voľby. „Férová súťaž pri zachovaní výdavkových limitov tak bude zachovaná,“ uzavrela TIS.