BRATISLAVA 24. novembra (WEBNOVINY) – Tender Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. na overovanie platieb palivovými kartami za mýto je podľa KDH predražený a „nesie všetky znaky korupcie“. Ako v pondelok informoval podpredseda KDH Pavol Zajac, na konci vlastníckej štruktúry za spoločnosťou Paywell, a. s. ktorá zákazku získala, je schránková firma EVOCK Limited so sídlom v cyperskej Nikózii.
Tá podľa neho sídli v tej istej budove, na tom istom poschodí a v kancelárii ako viaceré firmy zo skupiny J&T. Firma Paywell bola navyše založená vlani 30. októbra, necelý mesiac po vyhlásení tendra a deň pred termínom prihlášky do súťaže.
Minister dopravy Ján Počiatek a generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš by mali sporný tender vysvetliť na mimoriadnom zasadnutí parlamentného hospodárskeho výboru. Predseda tohto výboru a podpredseda KDH Ján Hudacký ho chce zvolať ešte tento týždeň. Náhradnou možnosťou je podľa neho poslanecký prieskum v NDS.
„Chcem, aby zodpovední vysvetlili tento extrémne predražený tender a pristúpili ku krokom, ktoré ušetria našim občanom desiatky miliónov eur,“ uviedol Hudacký. „Ak toto vysvetlenie nebude postačovať, určite zvoláme poslanecký prieskum v NDS, kde si budeme chcieť pozrieť konkrétne materiály,“ dodal.
Hudacký podľa Fúrika porovnáva neporovnateľné
KDH podľa diaľničiarov porovnáva neporovnateľné. „Na rozdiel od klasickej služby zúčtovania kreditných kariet je nevyhnutným predpokladom na poskytovanie tejto služby vybudovanie komplexného autonómneho systému autorizačných terminálov, zúčtovacieho centra, softvérovej výbavy,“ zareagoval na opozičné výhrady hovorca NDS Michal Fúrik.
Poukázal tiež na nevyhnutnosť prevzatia všetkých rizík a záruk vrátane rozsiahleho poistenia za škody, ako aj zabezpečenia dostupnosti služby. „Ide o uzavretú platobnú schému,“ dodal Fúrik. Výsledkom podľa diaľničiarov transparentného verejného obstarávania je zmluva s lepšími podmienkami oproti doteraz platnej zmluve a definitívne zastavenie konania Európskej komisie.
Firma Paywell mala podľa zmluvy s NDS dostávať za overovanie platieb mýta palivovými kartami 6,75 percenta z každej transakcie vrátane dane z pridanej hodnoty. „Je zaujímavé, že 19. novembra bol podpísaný dodatok, ktorý znižuje platbu zo 6,75 na 6,15 percenta. Aj znížená sadzba znamená predpokladanú sumu platby od NDS pre Paywell viac ako 10 miliónov eur ročne,“ povedal Zajac.
Upozornil pritom, že autorizované centrá, ktoré vykonávajú takéto operácie pre banky a kontrolujú bankové transakcie, si účtujú poplatok od 0,5 do 1,5 percenta. Celkový rozdiel je podľa neho viac ako 100 miliónov eur.
Zajac spochybnil požadované kritéria firmy
„Minister Ján Počiatek za prvej vlády Roberta Fica už raz dostal žltú kartu len za návštevu jachty J&T. Toto je na druhú žltú kartu, po ktorej aj vo futbale nasleduje červená,“ odvetil Zajac na otázku, či je to dôvod na odvolanie ministra dopravy.
Zajac spochybnil, či táto nová firma splnila požadované technické, odborné, finančné a ekonomické podmienky v súťažných podkladoch. „Tvrdíme, že 130 miliónov eur zo Slovenska sa v najbližších trinástich rokoch stratí na účtoch cyperských schránkových firiem,“ povedal Zajac. Akcionárom Paywellu je alternatívny poštový operátor Cromwell, a. s., jeho akcionárom je SVK Distribution, a. s. a tá je dcérou spomínanej firmy EVOCK Limited.
Na adrese Akropoleos, 59-61 Savvides Building v Nikózii, v kancelárii 102 na 1. poschodí okrem EVOCK Limited sú podľa KDH zaregistrované napríklad aj firmy Chandrepal Property Ltd. (majiteľ Tatry moutain resorts, a.s.), Ahimsa Development Ltd. (akcionár 1. garantovanej) či Nasud Properties Ltd. (akcionár KPRHT 7, s.r.o.) a ďalšie.
Podľa Fúrika je plnenie kritérií skrz inú osobu bežnou praxou
NDS skúmala vlastnícke pomery uchádzačov v súťaži a podľa nej nevyplynuli žiadne rozpory so zákonom o verejnom obstarávaní. „Vlastníkom spoločnosti Paywell je spoločnosť Cromwell, ktorá je najväčším súkromným operátorom v oblasti poštových služieb na slovenskom trhu s ročným obratom rádovo v desiatkach miliónov eur,“ pripomenul Fúrik.
Za účelom zvýšenia konkurencie vo verejných súťažiach je podľa neho bežnou praxou splnenie kritérií účasti aj prostredníctvom inej osoby. „Uvedené využil aj víťazný uchádzač,“ dodal.
Skupina Cromwell popiera status schránkovej firmy
Cromwell tvrdí, že cez svoju dcérsku firmu Paywell je pripravený a plne kompetentný zabezpečiť overovanie platieb mýta cez palivové karty. „Mali sme záujem vstúpiť do platobných systémov, ktoré sú logickým pokračovaním biznisu, v ktorom podnikáme. Preto som rád, že sa nám podarilo uspieť v tendri Národnej diaľničnej spoločnosti,“ povedal predseda predstavenstva a majiteľ spoločnosti Cromwell Petr Sucharda (vedie aj SVK Distribution).
Skupina Cromwell pôsobí na česko-slovenskom trhu niekoľko rokov a poskytuje služby v oblasti tlače, direct marketingu, doručovacích a kuriérskych služieb. Spoločnosť Cromwell ďalej uviedla, že nie je žiadnou schránkovou firmou, zamestnáva vyše 550 ľudí a v roku 2013 dosiahla obrat takmer 50 miliónov eur.
Paywell obhajuje dátum vzniku firmy
NDS vyhlásila spomínanú súťaž vlani 2. októbra a zdôvodnila to splnením podmienok vznesených Európskou komisiou. Termín podania žiadostí o účasť v súťaži bol 31. októbra. „Nie je pravdou, ako tvrdili zástupcovia KDH, že víťazom tendra je spoločnosť, ktorá vznikla deň pred podávaním ponúk. Termín na predkladanie ponúk bol do 22. septembra 2014. Ponuky sa vyhodnocovali 1. októbra 2014,“ priblížil Fúrik.
Paywell vznikol 30. októbra 2013. Jediným kritériom vyhodnotenia bola cena, resp. výška percenta odmeny za službu. Do súťaže sa podľa NDS prihlásili štyri firmy a na jej priebeh neboli uplatnené žiadne námietky.
Paywell v tendri spomedzi dvoch predložených ponúk navrhol podľa diaľničiarov najnižšiu sadzbu odplaty zo spracovania autorizovaných transakcií. Počas trvania zmluvy s NDS, podpísanej 10. novembra a účinnej od 12. novembra 2014 do 31. decembra 2022, celková konečná hodnota zákazky podľa diaľničiarov nepresiahne pôvodnú predpokladanú cenu vrátane štyroch opcií 135,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.
Predmetom opcií v objeme 60 miliónov eur je predlženie platnosti zmluvy o päť rokov a rozšírenie obsahu zmluvy o tri služby. Uchádzači mohli navrhnúť sadzbu maximálne sedem percent, inak by ich NDS mohla vylúčiť. Tender bol jednou z dvoch podmienok stiahnutia výhrad Európskej komisie k tendru na elektronický výber mýta. Platby mýta palivovými kartami od roku 2010 overovala firma Fleetpay mimo tendra na výber mýta.