BRATISLAVA 8. augusta (WEBNOVINY) – Vedenie mesta Bratislavy už po tretíkrát diskutovalo s obyvateľmi o električkovej trati pri Chorvátskom ramene v bratislavskej Petržalke, ktorá je súčasťou druhej etapy Nosného dopravného systému mestskej hromadnej dopravy.
K zadaniu urbanisticko-architektonickej súťaže od poslednej verejnej diskusie koncom júna, keď zadanie predstavili verejnosti, dostalo mesto 23 pripomienok.
O pripomienkach k zadaniu urbanisticko-architektonickej súťaže k električke cez Petržalku mesto s obyvateľmi diskutovalo v stredu podvečer.
Pripomienky boli rozsiahle a inšpiratívne
Do pripomienkovania sa zapojila mestská časť Petržalka, vyjadril sa i konzultant Európskej únie Jaspers, iniciátori petície Chceme pri Chorvátskom ramene park a cyklotrasy, nie štvorprúdovú cestu. Svoje podnety poslalo mestu šesť občianskych združení, štyri občianske iniciatívy, k zadaniu sa vyjadrila i spoločnosť Petržalka City, ktorá v mestskej časti stavia byty a 13 fyzických osôb, informovala na verejnej diskusii hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad.
Podľa nej boli pripomienky rozsiahle a inšpiratívne. Ako však doplnil bratislavský primátor Milan Ftáčnik, mnohé podnety boli tak konkrétne, že ich v tejto fáze mesto nemôže zapracovať a dajú sa použiť až v ďalších etapách projektu.
Zadanie urbanisticko-architektonickej súťaže mesto verejnosti predstavilo 24. júna a do 15. júla ho mohli ľudia pripomienkovať. Do stanoveného termínu mesto dostalo 19 mailových podnetov, z toho boli štyri zaslané aj listom. Po 15. júli mestu prišli ešte ďalšie tri mailové podnety a jeden list. Ako informovala Ingrid Konrad, pre dovolenkové obdobie akceptovali i oneskorené pripomienky.
Verejnosť najčastejšie pripomienkovala širšie súvislosti dopravnej koncepcie, typ a technické parametre koľajovej dopravy, posielali tiež podnety k otázkam celkového systému MHD v Petržalke, ale i v celom meste. Svoje podnety tiež posielali k problematike dopravnej obsluhy pri Chorvátskom ramene, mestu tiež prišli požiadavky na cyklistickú dopravu či vytvorenie mestského parku.
Pripomienkujúcich zaujímala aj miera zastavania územia pri Chorvátskom jazere či súlad s platným územným plánom mesta. Mali špecifické ekologické požiadavky či procedurálne a formálne otázky o príprave urbanistickej štúdie.
V anonymnej urbanisticko-architektonickej súťaži, ktorú chce mesto vyhlásiť koncom augusta alebo začiatkom septembra, plánujú nájsť spracovateľa urbanistickej štúdie. Najlepší návrh bude vyberať porota, zložená z odborníkov.
V projekte nezaváži cena
Podľa Ingrid Konrad by v porote mali sedieť i zahraniční odborníci. Ako dodala architektka mesta, spracovateľa bude porota vyberať na základe nápadu a nového pohľadu na územie, v tomto prípade nezaváži cena. „Aj preto bolo zadanie k súťaži, ktoré mohli obyvatelia pripomienkovať, všeobecné,“ vysvetlila v diskusii.
V mnohých podnetoch totiž pripomienkujúci mestu vyčítali nekonkrétne podmienky súťaže.
„Uchádzači sa majú aktívne zaoberať vygenerovaním súvislého verejného priestoru, podľa možnosti bezbariérového pre peších a cyklistov, kde sa budú striedať prírodné a urbánne priestory,“ vysvetlila zámer urbanisticko-architektonickej súťaže architektka mesta. Hodnotenie súťažnej poroty i výsledkov mesto po jej ukončení zverejní a s verejnosťou bude opäť diskutovať o zadaní urbanistickej štúdie.
Náklady na urbanisticko-architektonickú súťaž na riešenie centrálnej časti Petržalky, pri Chorvátskom ramene, bude mesto hradiť z vlastných prostriedkov. „Proces obstarávania hradíme my, prostriedky sme na to nemali, ale intenzívne ich hľadáme, aby sme nemuseli meniť rozpočet,“ uviedla architektka mesta Ingrid Konrad. Ako dodala, náklady na urbanistickú štúdiu už bude hradiť Európska únia. Mesto sa totiž pri budovaní električkovej trate z Bosákovej na Janíkov dvor chce uchádzať o peniaze z Operačného programu Doprava.