Jediným majiteľom Interblue bol Čech Marek Pleyer

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Garáž
Foto: Ilustračné foto SITA/AP

BRATISLAVA 24. marca (WEBNOVINY) – Jediným majiteľom spoločnosti Interblue Group, ktorá od slovenského ministerstva životného prostredia kúpila emisie, bol Čech žijúci v Amerike Marek Pleyer. Novinárom to dnes povedal niekdajší projektový manažér Interblue Group Washington a Interblue Group Europe Rastislav Bilas, ktorý pre firmu pracoval od 2. septembra 2008 do 14. januára 2010. Pleyer je podľa neho majetný človek, obchodník, niečo ako investičný bankár, ktorý spravuje peniaze bohatým ľuďom, napríklad elitným športovcom.

Interblue od ministerstva životného prostredia kúpila koncom roka 2008 15 miliónov ton emisií za 5,05 eura za tonu, zároveň sa zaviazala Slovensku zaplatiť ďalšie jedno euro za tonu, ak peniaze z emisií použije v súlade so zelenými projektmi. Podľa medializovaných informácií okolité krajiny, ktoré predávali emisie priamo štátom a nie sprostredkovateľom predali kvóty dvojnásobne drahšie.

Tridsaťšesťročný podnikateľ z Prešova odmietol akékoľvek porušenie zákona a machinácie pri kúpe emisií, vylúčil tunelovanie spoločnosti, každé euro a každá finančná transakcia je podľa neho evidovaná cez banky a doložená zmluvami. Projektový manažér zároveň poprel akékoľvek prepojenia na slovenskú politickú scénu. Priznal však, že si tyká s lídrom SNS Jánom Slotom, poznajú sa asi od roku 1992 “cez motorky”. O emisnom biznise sa Bilas so Slotom rozprával až po tom, ako podpísali zmluvu, dovtedy nie. “Mal nejaké exaktné otázky kto, čo, prečo, načo, začo,” vysvetlil. “Vedel, že s tým mám niečo do činenia, lebo mu to povedal Chrbet,” dodal.

Zároveň povedal, že sa od detstva kamaráti s vedúcim služobného úradu ministerstva obrany Miroslavom Simom. Sim nastúpil na ministerstvo po zmene vlád v roku 2006 a podľa medializovaných informácií je považovaný za človeka blízkeho ministrovi vnútra Robertovi Kaliňákovi. Bilas vylúčil, že by s ním riešil obchod s emisiami, Kaliňáka ani ministra financií Jána Počiatka podľa vlastných slov nepozná a nekomunikuje s nimi.

Ako projektový manažér pracoval pre Interblue aj Norbert Havalec, uviedol Bilas. Rovnako ako on za prácu pre firmu dostal odmenu 500 tisíc eur. Havalec pritom minulý rok v rozhovore pre Hospodárske noviny vylúčil, že by mal niečo spoločné s Interblue group. Havalec vtedy priznal, že ako externý poradca vypracoval analýzu emisného trhu a radil ministrovi Izákovi i jeho nástupníkovi Chrbetovi, nepracoval však na samotnej transakcii predaja emisií. Obrat Havalcových firiem sa pohybuje v miliónoch eur, netají sa tým, že sa pozná s koaličnými i opozičnými politikmi, vrátane Slotu.

Slovensko a rezort životného prostredia podľa Bilasa nevedeli emisie predať priamo štátom pre absolútnu neschopnosť a nepripravenosť zelených projektov. “Stav je veľmi jednoduchý. Firma Interblue našla Slovenskú republiku reprezentovanú ministerstvom životného prostredia ako absolútne nepripravenú, naivnú ako malé decko idúce zo školy, ktorému vezmú tašku. To sú fakty. To, čom som tam zažil, ak by som niekomu rozprával, by mi neuveril,” poznamenal. Interblue podľa jeho slov predala slovenské emisie do Japonska za “tesne” viac ako osem eur.

Bývalý reprezentant spoločnosti vylúčil, že by sa schovávali pred zástupcami ministerstva životného prostredia. Potvrdil, že minulý rok boli pripravení bezodplatne odstúpiť od zmluvy so Slovenskom, vrátiť emisie štátu, štát by vrátil peniaze Interblue bez akýchkoľvek sankcií. Na ministerstve životného prostredia bol Bilas osobne asi 40 krát a zúčastnil sa aj na rokovaniach s exministrom Jánom Chrbetom o návrhu na bezodplatné zrušenie zmluvy a de facto celého obchodu. „Dopoludnia sme o tom rokovali, poobede už nebol ministrom,“ vraví exmanažér Interblue. Ani raz z desiatok stretnutí s ministerskými úradníkmi sa ho nikto nespýtal, kto je majiteľom spoločnosti.

S nápadom na emisný obchod podľa Bilasa prišiel majiteľ Interblue Marek Pleyer, ktorý ho následne oslovil, či by na ňom nespolupracoval. Bývalú konateľku firmy Janu Lütken opísal Bilas ako profesionálku zastupujúcu offshoreové spoločnosti, spravuje takto asi šesťsto firiem a kauza Interblue jej vraj zničila kariéru.

Novým vlastníkom Interblue by mal podľa Bilasa byť Čech Milan Růžička, ktorý spoločnosť kúpil od Pleyera. Bilas presťahovanie Interblue z Ameriky do Švajčiarska odôvodnil problémami, ktoré v USA nastali po tom, ako obchod začala preverovať polícia. Tlaky na firmu od bánk po ostatné inštitúcie označil za tak veľké, že znemožňovali fungovanie spoločnosti, preto ju preregistrovali do Švajčiarska. Švajčiarsko, ktoré preveruje prevody peňazí spoločnosti, chce Bilas ako osoba žalovať. Vylučuje akékoľvek podozrenia z prania špinavých peňazí. Seba exmanažér Interblue označil za úspešného človeka, ktorý roky pracuje na projektoch renomovaných firiem či vlád. Teraz pôsobí pre indonézskeho sultána. Ako jeden z mála sa nebojí zákona o preukazovaní pôvodu majetku, jeho firmy odviedli na daniach pre Slovensko viac ako sto miliónov korún. Zdôraznil, že jeho spoločnosti nikdy nerealizovali štátne zákazky.

Predaj emisií firme Interblue dlhodobo obhajoval premiér Robert Fico. “Žiadna iná krajina neurobila takýto predaj a nezískala zdroje,” povedal koncom apríla. Neskôr, keď s návrhom na zrušenie zmluvy prišiel bývalý minister Ján Chrbet, Fico ho preto odvolal z funkcie. „Neodvolávam tohto ministra preto, že by sa jasne preukázalo, že zmluva je dobrá alebo zlá. Odvolávam ho preto, lebo politicky zlyhal.“ Opozíciu a médiá predseda vlády obviňoval, že chcú poškodiť vládu a občanov. „Celý prípad uzatvárame bez ďalších vysvetľovaní a bez akýchkoľvek ďalších komentárov. Táto vec pre nás prestane existovať, pokiaľ neprinesiete dôkazy, že sme predávali nevýhodne,” hovoril premiér v máji. „Skončilo sa to len pri krivom obvinení vlády, nič ste nepotvrdili. Opozícia a médiá podnikli na vládu obludný útok,“ vyjadril sa.

Podľa správy rezortu životného prostredia z decembra 2009 je zmluva s Interblue jednostranne nevýhodná pre Slovensko. Proces výberu zmluvnej strany, rokovania s potenciálnymi partnermi a so spoločnosťou Interblue Group nebol profesionálne zvládnutý, čo mohlo poškodiť medzinárodný kredit Slovenskej republiky v tejto oblasti. Prípadom sa zaoberá polícia, možné škody vyčíslila na 66 miliónov eur. Exmanažér Interblue súhlasí s nekompetentnosťou rezortu, čo dokazuje aj skutočnosť, že zmluva o predaji so SR má cca 11 strán, kým zmluvy Interblue s kupujúcimi majú okolo sto strán a sú detailne špecifikované. Považuje za smiešne hovoriť o potenciálnych škodách vo výške 66 miliónov eur, lebo na biznise sa podľa neho mohla zúčastniť ktorákoľvek svetová firma.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján ChrbetRastislav BilasRobert Fico
Firmy a inštitúcie Interblue Group