BRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) – Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej na tlačovej besede v utorok uviedol, že ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pod vedením ministra Jána Počiatka za dva roky nesplnilo, resp. neplní väčšinu sľubovaných termínov vo výstavbe diaľnic, ani v ďalších oblastiach.
Termín výstavby D1 sa naťahuje
Bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu a exposlanec parlamentu za SDKÚ-DS označil za dve najväčšie výhrady neustále odkladanie predloženia návrhu nového stavebného zákona do vlády a NR SR a predlžovanie termínu prepojenia Bratislavy a Košíc po diaľnici D1.
Zámer ministerstva dopravy, že v terajšom volebnom období do roku 2016 sa rozostavia okolo 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, považuje riaditeľ IDH za pravdepodobne nesplniteľný. „Do dnešného dňa bolo rozostavaných 46,52 kilometra v plnom profile (dva pruhy v oboch smeroch) a 28,36 kilometra v polprofile,“ uviedol Matej.
Spolu sa tak za dva roky začali práce na stavbe takmer 75 kilometrov diaľnic a rýchlociest. Čas podľa neho ukáže, či za zostávajúce dva roky do konca funkčného obdobia vlády bude rozostavaných ďalších 235 kilometrov.
Diaľnica spojí Bratislavu s Košicami najskôr v roku 2020, tvrdí Matej
Riaditeľ IDH kritizoval pozastavenie prípravy a projektových prác pre stavbu druhého profilu na D1 Beharovce – Široké a tým aj druhej rúry tunela Branisko na tomto úseku.
„Ako dôvod bolo uvedené, že intenzita dopravy v tomto tuneli je nízka. Je to veľmi zlé rozhodnutie a v pláne výstavby nadradenej infraštruktúry treba jednoznačne počítať aj s dvojprofilom na tomto úseku, lebo tam vznikne lievik,“ dodal Matej.
Pri súčasnom tempe výstavby môže byť podľa neho hlavná diaľnica medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku dokončená najskôr v roku 2020 alebo 2021. Tvrdí, že ročne je potrebné vyhlasovať osem až desať tendrov na výstavbu diaľničných úsekov v objeme 1,2 miliardy eur.
Zo sľubovaných 80 kilometrov diaľnic nerozostavali ani polovicu
Matej pripomenul sľub Počiatka rozostavať v roku 2013 vyše 80 kilometrov diaľnic, v skutočnosti bolo podľa neho rozostavaných 38,7 kilometra. Za nereálny označil aj cieľ investovať do dopravnej infraštruktúry za štyri roky súčasnej vlády spolu vyše osem miliárd eur.
Ministerstvo dopravy podľa Mateja doteraz nepredstavilo verejnosti sľubovanú Stratégiu rozvoja verejnej osobnej dopravy v SR, hoci tak malo urobiť už vlani. Riaditeľ IDH ocenil, že bývalých päť regulačných úradov v ministerstve dopravy sa podľa plánu od začiatku tohto roka zlúčilo do dvoch inštitúcií. Za správne považuje aj rozhodnutie ministerstva dopravy o tom, že obchvat Bratislavy na D4 a úseky R7 sa budú stavať spolu cez PPP projekt.
Ministerstvo dopravy označilo prvé dva roky od apríla 2012 za mimoriadne náročné. „Kým prvý rok bol v znamení konsolidácie po predchádzajúcom vedení, ten uplynulý už bolo vidieť výsledky našej tvrdej práce. Len v minulom roku sa nám podarilo rozostavať takmer šesťdesiat kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých reálna vysúťažená hodnota presahuje 1,2 miliardy eur,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Spolu s peniazmi na modernizáciu ciest I. triedy a železničných tratí ide o sumu vyše dva miliardy eur.
Problémom je podľa ministerstva vznik neočakávanej geologickej udalosti na kľúčovom úseku D1 Turany – Hubová. Od vyriešenia tejto situácie závisí budúca trasa tohto úseku, ale aj dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami. Na vyhodnocovanie tendrov malo vplyv aj potvrdenie rozhodnutia Protimonopolného úradu SR o karteli šiestich stavebných firiem z roku 2005. „Aj kvôli tomuto rozhodnutiu sa napríklad ešte stále nestavia toľko očakávaný diaľničný tunel Višňové pri Žiline,“ dodal Kóňa.
V prípade úseku R2 Pstruša – Kriváň sa za dva roky podarilo vydať stavebné povolenie, začať a vyhodnotiť súťaž a ešte aj odštartovať výstavbu. Vlani a v tomto roku začali, prípadne ešte začnú práce aj na stavbe úsekov D3 Svrčinovec – Skalité, D1 Hubová – Ivachnová, D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a R2 Ruskovce – Pravotice. „Z pohľadu ministerstva je dôležité, že zmluvy na tieto úseky už boli podpísané, a tým pádom začala plynúť lehota dokedy má byť diaľnica definitívne dostavaná. Na stavbách, ktoré boli súťažené takzvaným žltým FIDIC-om treba najprv doprojektovať jednotlivé stavebné objekty,“ dodal Kóňa.
Po nástupe Počiatka na post ministra dopravy v roku 2012 začala aj stavba druhého úseku D1 Jánovce – Jablonov a obchvatu Žiaru nad Hronom.