BRATISLAVA 6. marca (WBN/PR) – V snahe zintenzívniť cezhraničnú spoluprácu medzi Rakúskom a Slovenskom bol na pôde Univerzity múzických umení vo Viedni vytvorený koncept Accentus Musicalis, ktorý sa zaoberá vedeckou a umeleckou kultiváciou starej hudby. Koncept prepája v oblasti vedy, vzdelania a hudobnej interpretácie Univerzitu múzických umení vo Viedni s aktivitami Vysokej školy múzických umení v Bratislave a súboru starej hudby Musica aeterna Bratislava.
Accentus Musicalis usporiadal v priebehu rokov 2010 – 2011 na rakúskej a slovenskej pôde sériu workshopov, workshopových koncertov, vedeckých aktivít a putovnú výstavu pod názvom Dva roky Accentus musicalis. Výber miest workshopových aktivít – Dolná Krupá, Eisenstadt, Zámok Schloss Hof – bol inšpiratívny svojou hudobnou históriu a významom v kontexte európskeho kultúrneho dedičstva. Projekt prospieva zlepšeniu medzinárodnej komunikácie študentov, pedagógov, vedcov a interpretov predovšetkým v rakúsko-slovenskom cezhraničnom regióne, rezonuje však aj v širšom európskom kontexte, čoho dôkazom je zastúpenie účastníkov z viac ako 15 krajín.
Accentus Musicalis pokračuje od 7. do 10. marca 2012 v Bratislave na Vysokej škole múzických umení sériou teoretických a interpretačných workshopov a koncertov.
Hneď prvý deň v dopoludňajších hodinách budú verejné prednášky medzinárodných prednášateľov (témy: Čo očakáva interpret od nového vydania starej hudby – I.Rainer, Problémy edície organových tabulatúr – L.Kačic, Kompozično-historické konštanty vokálnej hudby v období renesancie – Dominik Šedivý a Najnovšie skúsenosti spracovania notovín v notačnom programe Sibelius – Eva Ferková). Súbežne štartujú interpretačné kurzy starej hudby so zameraním na spev (Helmut Wildhaber), organ a čembalo (Ingomar Rainer), barokové husle a viola (Jocelyne Rainer-Gibert) a vedenie súboru (Peter Zajíček). Teoretické workshopy budú riešiť témy Edičné techniky starej hudby na príklade sonáty Prothimia suavissima od S.Capricorna (Herbert Seifert), Kompozičné a myšlienkové historické úvahy sakrálnej vokálnej hudby v stredoveku a renesancii (Dominik Šedivý), Analýzy starých notových materiálov obdobia baroka a klasicizmu z pohľadu interpreta (Róbert Šebesta), Digitalizácia, scanovanie a spracovanie notového materiálu v software Sibelius (Eva Ferková) a Analýza notových prameňov za 17. a 18. Storočia z hľadiska edičnej problematiky (Ladislav Kačic).
Jedinečným bude sobotné (10.3.) dopoludňajšie podujatie ACCENTUS MUSICALIS DEŤOM – workshop a koncert detí Základnej umeleckej školy Jána Albrechta a súboru starej hudby Musica aeterna pod vedením Petra Zajíčka a súboru Collegium musicum Viedeň vo Dvorane VŠMU so začiatkom o 10:00. Najskôr profesionálni hudobníci zasvätia budúcich adeptov do tajov interpretácie, nástrojov a ďalších špecifík starej hudby a na záver si spoločne zamuzicírujú na koncerte.
Úvodným koncertom workshopov (7.3.) je už tradičný koncert docentov, na ktorom sa v spoluúčinkovaní vynikajúcich súborov Musica aeterna Bratislava a Collegium Musicum Viedeň vo Dvorane VŠMU o 19:00 predstavia Helmut Wildhaber – barytón, Jocelyne Rainer-Gibert – husle, Ingomar Rainer – organ a čembalo a Peter Zajíček – husle a umelecký vedúci súboru. Zaznejú skladby H.I.F.Bibera, H.Schutza, J.H.Schmelzera, J.Pachelbella, G.F.Händla, G.Muffata a J.J.Fuxa.
Druhý koncert 9.3. vo Dvorane VŠMU o 19:00 predstaví najlepšie výsledky účastníkov workshopov spoločne v spoluúčinkovaní súboru Musica aeterna. Dramaturgia skladieb barokových majstrov bude aktuálne zostavená z diel, ktoré si vycizelovali študenti s docentmi počas workshopov.
Projekt Accentus Musicalis je dotovaný z Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013.