BRATISLAVA 25. septembra (WebNoviny.sk) – Hendikepovaní budú môcť po zavedení tretej etapy integrovnaej dopravy jazdiť v bratislavskej mestskej hromadnej doprave (MHD) s 90 percentnou zľavou. Táto výhoda však bude platiť iba na predplatné cestovné lístky (električenky) a len pre držiteľov preukazu ťažko zdravotne postihnutého (ŤZP a ŤZP-S) s trvalým pobytom v Bratislave.
Na jednorazové cestovné lístky bude platiť 50 percentá zľava, tak ako je schválené v celej sieti integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji. Zhodli sa na tom vo štvrtok bratislavskí mestskí poslanci.
Hendikepovaní po zavedení tretej etapy Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) predsa len nebudú cestovať v bratislavskej MHD úplne zadarmo, ako to je doteraz, no z ceny lístka zaplatia len desať percent. Od novembra totiž začne platiť jednotná tarifa pre všetkých dopravcov zapojených do IDS BK, podľa ktorej majú hendikepovaní nárok na polovičnú zľavu z cestovného.
Hendikepovaní Bratislavčan zaplatí za ročnú električenku do 27 eur
Hlavné mesto však svojim hendikepovaným občanom poskytne na cestovanie v MHD na území Bratislavy z tejto zľavy ešte dodatočnú 80 percentnú úľavu, v súčte ide o 90 percentnú zľavu z cestovného. Hendikepovaní Bratislavčan tak napríklad za ročnú električenku zaplatí 26,42 eura. V prípade ponechania len polovičnej zľavy by ho vyšla na 132 eur.
Na to, aby extra zľavu na predplatných lístkoch mohli hendikepovaní Bratislavčania využívať, musia si vybaviť bezkontaktnú čipovú kartu. O jej vystavenie môžu požiadať na predajnom mieste ktoréhokoľvek zapojeného dopravcu, nárok na extra zľavu preukážu pri jej vybavovaní.
Náklady súvisiace so zavedením a poskytnutím extra zľavy bude znášať hlavné mesto Bratislava, ktoré bude jednotlivým predajcom rozdiel refundovať. Radnicu to bude ročne stáť približne 1,8 milióna eur. Prispieť musia aj samotní hendikepovaní, ktorí si zaplatia 10 percent z bežnej ceny električenky.
O zľavy neprídu ani darcovia krvi
„Vzhľadom k tomu, že extra zľava nebude poskytovaná na konkrétny počet realizovaných ciest, ale prostredníctvom predplatného cestovného lístka s rôznou časovou platnosťou, návrh počíta s miernou participáciou na financovaní nákladov na dopravu aj držiteľmi preukazov ŤZP/ŤZP-S,“ vysvetľuje bratislavská radnica. Podľa mesta totiž majú niektorí ľudia takú vysokú mieru postihnutia, že služby verejnej dopravy využívať nemôžu. „Ak sa však ponúkne vybavenie bezplatného cestovného dokladu, existuje možnosť, že si takýto PCL obstarajú aj osoby, ktoré ho v konečnom dôsledku nevyužijú. Finančnou participáciou občana teda sledujeme cieľ, aby si PCL s extra zľavou zaobstaral ten držiteľ preukazu ŤZP/ŤZP-S, ktorý využíva služby verejnej dopravy,“ objasňuje vedenie Bratislavy s tým, že takto zabránia neekonomickému vynakladaniu verejných zdrojov a neoprávnenému preplateniu prepravy dopravcom, ktorí prepravu v skutočnosti nerealizovali.
O zľavy neprídu ani darcovia krvi. Na 90-percentnú úľavu z cestovného v bratislavskej MHD však budú mať nárok iba darcovia, ktorí sú držitelia diamantovej Jánskeho plakety. Na to, aby takéto ocenenie získali potrebuje darkyňa – žena 60 odberov krvi a darca – muž 80 odberov. Mesto vypočítalo, že darcov s diamantovou plaketou je v Bratislave 205. Poskytnutie tejto zľavy bude radnicu stáť pri darcoch krvi 48-tisíc eur ročne, čo je podľa primátora Iva Nesrovnala pre mesto ‚stráviteľné‘. S extra zľavou sa budú môcť v bratislavskej MHD voziť aj účastníci protifašistického a protikomunistického odboja.
Vlna kritiky proti zrušeniu zliav sa dvihla v lete po tom, čo bratislavskí mestskí poslanci v júni schválili zavedenie tretej etapy IDS BK. Následne tak urobili aj poslanci zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja. Na zrušenie zliav upozornil exprimátor Bratislavy Milan Ftáčnik na svojom blogu. Súčasnému primátorovi Ivovi Nesrovnalovi vyčítal, že sa „nepostavil proti tichému zrušeniu zliav pre zdravotne postihnutých, pre odbojárov, pre darcov krvi, …“ a tiež, že na to neupozornil poslancov. Pritom bezplatné cestovanie v MHD pre vybrané skupiny obyvateľov schválilo ešte bývalé mestské zastupiteľstvo pod vedením vtedajšieho primátora Milana Ftáčnika, tarifnú výnimku vtedy udelili do zavedenia tretej etapy integrovanej dopravy. Kritikou na hlavu súčasného primátora Nesrovnala vtedy nešetrili ani niektorí mestskí poslanci, ktorí tvrdili, že ich na rušenie zliav nik neupozornil a mysleli si, že ide len o technický materiál. Sami však neskôr priznali, že si materiál pred júnovým rokovaním nepreštudovali.