BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) – Generálny riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Štefan Hlinka vo štvrtok na zasadnutí správnej rady spoločnosti požiadal o uvoľnenie zo svojej funkcie k 31. decembru 2014 z osobných dôvodov.
Správna rada a minister dopravy Ján Počiatek rozhodnutie Hlinku akceptovali. Informovala o tom hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková bez uvedenia konkrétnejších dôvodov odchodu generálneho riaditeľa.
Počiatek do funkcie nového generálneho riaditeľa ŽSR s účinnosťou od 1. januára 2015 vymenoval doterajšieho námestníka generálneho riaditeľa pre ekonomiku Dušana Šefčíka. Hlinka pôsobil v ŽSR v rôznych funkciách od decembra 2002.
Výkonom funkcie generálneho riaditeľa spoločnosti bol poverený od júna do júla 2003, generálnym riaditeľom bol od apríla 2008 do októbra 2010 a súčasnú funkciu na čele spoločnosti zastával od apríla 2012. Od augusta 2012 je aj v dozorných radách Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo).
Odchod riaditeľa je podľa Kravca prekvapujúci
Ministerstvo dopravy sa k odstúpeniu Hlinku nechcelo vyjadrovať. Predošlý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec označil odchod šéfa ŽSR za prekvapujúci, keďže bol dlhoročným topmanažérom. „Dôvody, prečo odstupuje sú nepochopiteľné,“ uviedol Kravec. Nového generálneho riaditeľa Šefčíka považuje za veľmi dobre zorientovaného odborníka v oblasti železníc.
Európska komisia v októbri vyjadrila obavy o súlade postupu príslušných orgánov SR s európskymi pravidlami o verejnom obstarávaní v tendri ŽSR na modernizáciu železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Ak by sa podozrenia z porušenia pravidiel o verejnom obstarávaní potvrdili, komisia bude môcť uplatniť finančné korekcie na projekt.
V závislosti od závažnosti porušenia pravidiel by komisia nepreplatila náklady v plnej výške. V prípade najzávažnejších porušení komisia môže rozhodnúť, že náklady na daný projekt nepreplatí vôbec.
Ministerstvo dopravy verí, že pokutu odvráti
Komisia otvorila konanie na základe sťažnosti stavebnej spoločnosti Skanska SK, a. s. ktorá v tendri predložila najlacnejšiu ponuku 201 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. ŽSR ju zo súťaže opakovane vylúčili, čo spoločnosť označila za diskrimináciu a mala podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení ponúk.
Ministerstvo dopravy vtedy vyslovilo nádej, že Slovensku sa podarí svojimi argumentmi Brusel presvedčiť a pokuta udelená nebude. „Ak by aj Slovensko pokutu dostalo, jej výška bude určená po niekoľkoročnom vyjednávaní a diskusiách oboch strán sporu a nedá sa dnes prejudikovať,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.
Ak by bol projekt modernizácie trate Zlatovce – Trenčianska Teplá vyňatý z financovania zo zdrojov EÚ cez Operačný program Doprava 2007 – 2013, SR by o tieto peniaze neprišla a môže ich využiť na iné železničné projekty.
vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. ŽSR majú základné imanie 800,17 milióna eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane 3 600 kilometrov tratí.