BRATISLAVA 5. februára (WEBNOVINY) – Krehké črty svojej osobnosti schováva česká herečka Aňa Geislerová radšej za protivnejšiu a neprístupnejšiu stránku. V novej tragikomédii Občiansky preukaz si však 34-ročná rodáčka z Prahy zahrala postavu, ktorá je podľa nej „láskavá, dobrá maminka bez nejakej vonkajšej drámy“, pričom snímka zobrazuje skôr jej „vnútorný svet“.“„Zaujalo ma, že odo mňa niekto chce, aby som ju zahrala takú nežnú, láskavú, proste obyčajnú,“ uviedla Geislerová v rozhovore pre agentúru SITA. „Ja som rada za tú pestrosť, ale myslím si, že sama seba k svetu staviam skôr tak, že svoje krehké stránky schovávam za tú protivnejšiu a neprístupnejšiu stránku,“ vysvetlila.
Ondřej Trojan vo svojom filme približuje obdobie totalitného Československa 70. rokov, ktoré dnešní mladí ľudia na vlastnej koži nezažili. „Môže im to doplniť, čo poznajú naozaj iba z papierov alebo od učiteľov. Môže to doplniť alebo ‚splastičniť‘ ich predstavu o tej dobe a myslím, že je dobré, keď to deti uvidia,“ myslí si známa česká herečka. Snímka zobrazuje obdobie dospievania štyroch mladíkov, ich snahu nepodriadiť sa vtedajšiemu režimu, ako aj činy ich rodičov o zlepšenie podmienok, v ktorých ich deti vyrastajú. „Myslím si ale, že niektoré veci pochopia omnoho neskôr. K takýmto témam človek dorastá a až neskôr pochopia, čo vlastne tí rodičia pre nich chceli a o čo im vôbec ide, keď sa snažia vychovať dieťa,“ dodala Geislerová, ktorá je sama matkou syna Bruna a dcéry Stelly.
Príbeh snímky, v ktorej si okrem červenovlasej herečky zahrali napríklad Martin Myšička, Kristýna Boková – Lišková, či Slováci Lukáš Latinák, Matej Landl a Juraj Nvota, sa zameriava na osudy Petra, Aleša, Popelku a Míťu, ich priateľstvo, lásky a rodiny. Okrem toho sa v ňom ale nachádzajú aj negatívne a nepríjemné situácie, ktoré patrili k vtedajšej dobe. „Pri tomto scenári som si vlastne prvýkrát uvedomila tú rovinu režimu, ktorá bola asi najrozšírenejšia a najzákernejšia, a to udávanie medzi najbližšími ľuďmi,“ priznala držiteľka 4 Českých levov za filmy Návrat idiota (1999), Želary (2003), Štěstí (2005) a Kráska v nesnázích (2006). „Keď si človek predstaví režim, totalitu, tak si predstaví politických väzňov, uránové bane a podobne, takú tú brutalitu na najvyššom stupni. Myslím si ale, že to bola len špička ľadovca. Ľudia, ktorí neboli dostatočne pevní, udávali svojich najbližších, vôbec sa nad tým nepozastavovali a klamali si do očí,“ vyjadrila sa Geislerová, ktorá pred kamerou debutovala pred viac ako 20 rokmi v ďalšej snímke Ondřeja Trojana s názvom Pějme píseň dohola (1990).
Päťdesiatjedenročný režisér si pri nakrúcaní Občianskeho preukazu zaspomínal aj na svoju mladosť. V 70. rokoch bol totižto rovnako starý, ako štvorica mladíkov. „Chcel som priblížiť aj dnešným divákom, ako sme vyrastali my, v akom prostredí, aké dôležité pre nás bolo kamarátstvo a čo vlastne znamenalo,“ uviedol Trojan v rozhovore pre agentúru SITA. „Na tej dobe, ktorá bola v mnohých ohľadoch veľmi zahumusená a zadusená tým prostredím, v ktorom sme vyrastali, bolo pekné najmä to, že ľudia, ktorí chceli niečo robiť spoločne, sa schádzali oveľa aktívnejšie. Vytvárali také ostrovčeky zelene v tej našej šedivej republike,“ dodal s úsmevom filmár, ktorý sa producentsky podieľal aj na snímkach Pelíšky (1999), Musíme si pomáhat (2000), Kruté radosti (2002), Pupendo (2003) či U mě dobrý (2008).
Občiansky preukaz, ktorý v Čechách videlo okolo 370-tisíc divákov, bude mať slovenskú premiéru 10. februára.