BRATISLAVA 23. februára (WEBNOVINY) – Prvý podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ počas svojej návštevy v Rusku rokoval s premiérom Vladimírom Putinom, pričom hlavnou témou bola práve doprava. Figeľ po stretnutí pripustil možnosť obnovenia letov medzi Bratislavou a Moskvou, ktorú vidí ako veľmi reálnu. V rámci rokovaní o projekte širokorozchodnej trate prvý podpredseda uviedol, že v súčasnosti prebieha štvorstranná analýza projektu jej predĺženia, na ktorom sa okrem Slovenska a Ruska podieľa aj Ukrajina a Rakúsko. „Čísla hovoria o tom, že technicky aj právne je to možné, ekonomicky a finančne je to však veľmi náročný projekt,“ povedal Figeľ.
Rezervovaný postoj slovenskej vlády k tomuto projektu Figeľ zdôvodnil nedostatkom financií na také rozsiahle investície. Na otázku peňazí podľa neho nemožno nazerať len čiernobielo, ale je potrebné brať do úvahy aj návratnosť a podnikateľský plán tohto projektu, ktorý ak bude racionálny, tak ho podporí aj súkromný sektor a banky. „Ak nebude racionálny, tak je zbytočné nalievať doňho peniaze,“ vysvetlil Figeľ. Minister zároveň potvrdil záujem Slovenska o modernizáciu širokorozchodnej trate a jej prekladísk na Slovensku.
„Tlmočil som záujem Slovenska zmodernizovať infraštruktúru širokého rozchodu, pretože my ho už desaťročia nielen vlastníme, ale aj využívame,“ informoval minister. Podľa neho táto infraštruktúra potrebuje nielen investície, ale hlavne väčšiu intenzitu využitia. „Len vtedy ma význam hovoriť o ďalších investíciách, ak sa ukáže, že to nie je len infraštruktúra, ale hlavne objemy a tovary, ktoré ju využívajú a z tohto pohľadu chcem uistiť ruskú stranu a slovenskú verejnosť, že modernizácia širokorozchodných koľají a prekladísk je veľmi dôležitá pre budúcnosť nielen východného Slovenska, ale celej slovenskej ekonomiky,“ doplnil Figeľ.
Minister sa stretol aj s prezidentom ruských železníc Vladimírom Jakuninom, ktorý potvrdil záujem ruskej spoločnosti o prístup k infraštruktúre krajín EÚ a spolupráci so železnicami členských štátov EÚ. „Projekt širokorozchodnej trate je prakticky a ekonomicky výhodný, ak sa však Slovensko rozhodne, že ho nezaujíma a nepodporí ho, nájde sa iný spôsob. Je to ako s riekou, ktorú aj keď prehradíte, nájde si iný spôsob kadiaľ potečie,“ uviedol Jakunin.
Poslanec a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v reakcii pre agentúru SITA vyhlásil, že Figeľ viackrát rezolútne vyhlásil, že nebude pokračovať v projekte širokorozchodnej trate. Pripomenul pritom programové vyhlásenie vlády, podľa ktorého sa vláda zaviazala vykonať analýzu štúdie realizovateľnosti tohto projektu, ale nepodporuje ho. „Žasnem nad tým, ako Figeľ klame ľudí, aby získal volebné hlasy v Čiernej nad Tisou a okolí rázne vystupoval proti projektu a keď pred troma mesiacmi bol v Čiernej nad Tisou presviedčať ľudí, že širokorozchodná nebude reálna a že on tým zachráni zamestnanosť,“ uviedol Vážny. Podľa neho je realita taká, že širokorozchodnú trať ide Figeľ podporiť, avšak má byť prepustených 400 ľudí.
Zmena postoja rezortu dopravy k projektu širokorozchodnej železnice napriek tomu exministra príjemne prekvapila. „Túto zmenu v koncepcii širokorozchodnej trate v pokračovaní procesu po oboznámení sa s významom a súvislosťami považujem za správnu a je to vlastne reálna podpora projektu Ficovej vlády,“ tvrdí Vážny. Projekt podľa neho prinesie nové pracovné miesta až vtedy, keď sa začne realizovať, a to nebude skôr než o 5 rokov. „Dovtedy sa budú musieť vybaviť projekty a príslušné povolenia,“ dodal.
Programové vyhlásenie vlády podľa ministra dopravy hovorí, že vláda chce nájsť strategického partnera pre slovenské železničné Cargo, ktoré v súčasnosti operuje aj na širokorozchodnej trati. „Na Slovensku sa stretávajú dva systémy, dve časti Európy, ktoré by mali vytvárať celok nielen formálne, ale aj prakticky. A práve Slovensko môže a malo by túto výzvu naplniť,“ povedal po rokovaní Figeľ.
Figeľ s premiérom Putinom rokoval aj o otázkach energetiky. Rusko je podľa podpredsedu pripravené rozpracovať novú 10-ročnú dohodu o dávkach ropy na Slovensko. Zároveň má ruská strana záujem o ďalšie investície v oblasti jadrovej energetiky, v rámci projektov, ktoré na Slovensku prebiehajú. „Rusko je pripravené naďalej nielen dodávať, ale aj zlepšovať dodávky energetických nosičov, či už ide o ropu, plyn alebo jadrové palivo,“ vyjadril sa po rokovaní Figeľ.
Štúdia realizovateľnosti projektu širokorozchodnej železnice, ktorú vlani v decembri predstavila nemecká poradenská firma Roland Berger, konštatovala, že predĺženie širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Viedne je technicky a právne realizovateľné. Navrhované predĺženie širokorozchodnej trate o 450 kilometrov by podľa štúdie vytvorilo 11-tis. nových pracovných miest a prinieslo viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám. Náklady na výstavbu trate sú odhadované na 6,3 mld. eur, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Investíciu by mohli podľa predpokladov podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov. Rozhodnutie o tom, či širokorozchodná železnica bude predĺžená cez Slovensko, by malo podľa ministerstva dopravy padnúť do konca tohto roka. V prípade, že SR z projektu odstúpi, nahradiť by ho mohlo Maďarsko.