BRATISLAVA 13. novembra (WEBNOVINY) – Exminister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) dal zhotoviteľovi mosta pri Kurimanoch voľnú ruku v type podpornej konštrukcie.
Tvrdí to súčasné vedenie ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVaRR). Skutočnosť, že súťaž uskutočnená ešte za čias ministrovania Figeľa umožnila použiť na zhotovenie mosta ľubovoľnú technológiu, vrátane typu skruže, dokazuje samotná zmluva o dielo.
„V otázkach a odpovediach, ktoré sú súčasťou zmluvy o dielo, sa jasne uvádza, že zhotoviteľ môže použiť akýkoľvek typ podpornej konštrukcie,“ vyhlásil hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa.
Ako ďalej uviedol, stovky otázok uchádzačov sú dôkazom toho, že súťaž bola nekvalitne pripravená a realizovaná vo veľkom časovom strese. „Podľa nášho názoru práve tu vidieť, že obstarávateľ v záujme zníženia ceny umožnil použiť ľubovoľnú technológiu. Presné príčiny tragédie určí až vyšetrovanie, už dnes je však zrejmé prostredie a podrobnosti súťaže, ktoré k tejto tragédii viedli,“ dodal Kóňa.
Obrazom: Tragédia pri Kurimanoch
Tragická nehoda pri výstavbe diaľničného mosta č. 206, ktorý je súčasťou stavby diaľničného úseku D1 Jablonov – Jánovce, sa stala v piatok 2. novembra po 14:00. Pri zrútení nosnej konštrukcie mosta vo výstavbe na diaľnici D1 na Spiši pri Kurimanoch zahynuli štyria robotníci. Dvanásti ľudia sa zranili ťažko alebo ľahko.
Plnú zodpovednosť za spadnutie podpornej konštrukcie mosta nesie podľa Počiatka dodávateľská spoločnosť Bögl a Krýsl, k.s. Ministerstvo dopravy vyzvalo spoločnosť k okamžitému odškodneniu pozostalých po obetiach tragédie, ako aj zranených.
Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpornej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. so sídlom v Poprade.
KDH trvá na tom, že na stavbe mosta mali použiť inú skruž
KDH naďalej trvá na tom, že zmluva o dielo pre výstavbu prvého úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, ktorá je zverejnená na internete a právne záväzná, hovorí jasne v rozpočtových položkách stavby o použití výsuvnej skruže na moste.
Počas betonáže mosta 2. novembra zlyhala pevná podperná konštrukcia.
„Otázky a odpovede slúžia na spresnenie zadania súťaže, pričom víťazné konzorcium vo svojej cenovej ponuke na zhotovenie stavby jasne hovorí o použití výsuvnej skruže pri tomto objekte. Na základe tejto cenovej ponuky sa stalo konzorcium aj víťazom súťaže, pričom podpísaný rozpočet, kde je uvedená aj technológia, je záväzný pre všetky zmluvné strany,“ uviedol v utorok pre agentúru SITA hovorca KDH Matej Kováč.
Kresťanskí demokrati tak reagovali na vyjadrenie rezortu dopravy, že exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) mal dať zhotoviteľovi mosta voľnú ruku v type podpernej konštrukcie.
To, že súťaž uskutočnená ešte v čase, keď bol Figeľ na čele ministerstva dopravy, umožnila použiť na zhotovenie mosta ľubovoľnú technológiu, vrátane typu skruže, má podľa ministerstva dokazovať samotná zmluva o dielo. „V otázkach a odpovediach, ktoré sú súčasťou zmluvy o dielo, sa jasne uvádza, že zhotoviteľ môže použiť akýkoľvek typ podpornej konštrukcie,“ informoval v pondelok hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Zlyhanie stavebného dozoru
Minister dopravy Ján Počiatek pôvodne tvrdil, že pri stavbe mosta mala byť podľa projektovej dokumentácie použitá pevná podperná konštrukcia.
Figeľ zas hovoril, že podľa zmluvy mala byť použitá výsuvná skruž a že niekto musel schváliť zmenu typu konštrukcie.
Podľa lídra KDH spoluzodpovednosť za nešťastie okrem zhotoviteľa nesie aj štát, pretože, ako dodal, zlyhal aj stavebný dozor. Ten vykonáva Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS).
KDH pripomenulo, že Počiatek po návrate z dovolenky v Dubaji 5. novembra najprv vylúčil akýkoľvek podiel zodpovednosti NDS na tragédii, či v úlohe dozoru alebo investora.
Zároveň pripustil vyvodenie politickej zodpovednosti, ak by firma pochybila.
V rozhovore pre denník SME z 10. novembra podľa KDH minister už jasne pripustil možné zlyhanie stavebného dozoru. „Dnes je aj známe, že geotechnik bol na stavbe naposledy v septembri, betónovalo sa však až v novembri. Statický posudok bol starý, robený ešte pred dažďami. Všetko sa to robilo so súhlasom Počiatkovej NDS. Je preto preukázateľné, že NDS, priamo podriadená ministrovi Počiatkovi, ako stavebný dozor zlyhala,“ uzavrel hovorca KDH.