Najviac transparentnú volebnú kampaň vedú strany Progresívne Slovensko, Sloboda a Solidarita a Kresťanskodemokratické hnutie. Len tieto tri strany získali vo finálnom hodnotení protikorupčnej organizácie Transparency International Slovensko (TIS) známku „Transparentná kampaň“.
Na opačnom konci rebríčka sa k „Netransparentnej kampani“ Smeru-SD pridali aj OĽaNO a tiež jej koaličný partner Kresťanská únia, ktorej kampaň výrazne vzrástla v posledných týždňoch pre vysoké výdavky na volebné noviny trojkoalície.
TIS zaradila do hodnotenia 17 z 27 kandidujúcich subjektov, ktorých kampane prekročili hranicu výdavkov 50-tisíc eur a na účte majú aspoň desať väčších výdavkových transakcií.
Aj pri SaS a PS má TIS výhrady
S hodnotením „S výhradami“ skončilo 11 strán. Vo finále kampane si hodnotenie zlepšili iba tri subjekty, zvyšné stagnovali alebo sa dokonca zhoršili. Prepad sa týka najmä kampane Modrých, Most-Híd (-16 percentuálnych bodov), hnutia OĽaNO (-11 percentuálnych bodov) a strany Za ľudí (-10 percentuálnych bodov).
Viac o téme: Predčasné voľby na Slovensku 2023
Progresívne Slovensko a SaS stále vedú najtransparentnejšiu kampaň, ktorú majú vrátane predkampane podrobne rozpísanú na ich transparentných účtoch. Aj pri nich má však organizácia výhrady.
Kandidátky a kandidáti pre predčasné voľby 2023 na Slovensku (24 strán, hnutí a jedna koalícia)
Okrem problémov Smeru či OĽaNO, Transparency opakovane upozorňuje aj na nehodnoverné financovanie kampane Republiky, postavené na vysokých pôžičkách lídrov strany. V súčasnosti je nejasné aj to, z čoho financuje už takmer 200-tisícovú kampaň Komunistická strana Slovenska.
Prelomený limit
Hlas-SD sa zase blíži k 3,5 miliónovému limitu na dary a pôžičky počas volebného obdobia zavedeného v roku 2019. Hrozí tak riziko podhodnocovania kampane (aktuálne vo výške 2,14 milióna eur), ktoré zvyšuje fakt, že Hlas-SD ako jediný neprijíma v kampani dary cez transparentný účet, iba o nich informuje na webe.
Antikampane denne útočia. Za jednou stojí exminister Smeru, ďalšia stála autora tisíce eur (foto)
TIS upozorňuje na to, že v aktuálnej kampani môže dôjsť k prvému prelomeniu trojmiliónového limitu na výdavky pre jednu stranu. Hnutie OĽaNO totiž využilo nedostatok v zákone a do kampane si nezarátalo 800-tisícový výdavok na nákup 79 veteránov Fiat500, ktoré využíva v kampani.
V prípade hnutia Igora Matoviča je problematické aj to, že mimo transparentného účtu sa ocitla veľká časť bilbordovej kampane uhradená vopred ešte pred oficiálnym začiatkom kampane.
Voličom sa tajnosti nepáčia
Netransparentná je aj kampaň Smeru. Strana Roberta Fica má niekoľko dní pred voľbami najvyššie výdavky spomedzi všetkých – až 2,5 milióna eur. Z nich už vyše štyri pätiny preliala z transparentného účtu cez veľké súhrnné platby do vlastnej agentúry. Verejnosť tak nedokáže skontrolovať hodnovernosť výdavkov v praxi, ani to, či skryte neprekročí trojmiliónový prah na výdavky, ktorý v minulých voľbách vyčerpala takmer na euro presne.
Fico vedie kampaň s proruským a protiamerickým posolstvom, Slováci majú slabosť pre slovanských rusov
„Že netransparentný prístup pred voľbami môže byť problém aj po nich, si uvedomujú aj voliči. Vyše polovica respondentov reprezentatívneho prieskumu agentúry IPSOS pre Transparency z polovice augusta sa stotožnila s tvrdením, že ak strana či politik postupuje neférovo v kampani, bude tak robiť aj po zvolení,“ pripomína riaditeľ organizácie Michal Piško.
Týždeň očami Pavla Urbana: Krava do každej rodiny a zvýšenie dôchodkov o 50 percent
Týždeň pred konaním volieb presiahli výdavky na transparentných účtoch už 19,5 milióna eur. Spolu s faktúrami za záver kampane a výdavkami z predkampane, teda spred 9. júna, tak TIS odhaduje prekonanie doposiaľ najdrahšej kampane z roku 2020 (23,6 milióna eur). Cez milión by mohlo tentokrát do kampane investovať až 12 strán, cez dva milióny sa môže dostať sedem z nich.
Najviac stála outdoorová reklama
Z nedávno zverejnenej analýzy takmer deväťtisíc výdavkových transakcií na transparentných účtoch vyplýva, že po rozpočítaní nešpecifikovaných platieb minuli strany doteraz asi tretinu výdavkov na outdoorovú reklamu, pätinu na propagačné materiály, asi šestinu na online propagáciu a menej ako desatinu na kampaňové podujatia.
Až polovica všetkých kampaňových výdavkov by pritom mohla byť financovaná zo súkromných zdrojov. Na transparentných účtoch stále nevidno všetkých sponzorov strán, keďže až 85 percent príjmov prišlo zo straníckych účtov.
Kým niektoré strany darcov a veriteľov netaja, u iných sa to zrejme dozvieme po voľbách, alebo až vo výročnej správe za rok 2023, upozornila Transparency International Slovensko.