BRATISLAVA 30. apríla (SITA) – Opozičná SDKÚ-DS opätovne vyzýva vládu, aby nepredražovala a nepredlžovala čas výstavby diaľnic cez PPP projekty. Ako na piatkovej tlačovej konferencii povedal podpredseda strany Ivan Mikloš, posunutie finančného uzavretia prvého balíka PPP projektov dáva vláde priestor, aby zabránila zdražovaniu a predlžovaniu výstavby.
Podpis štvrtého dodatku k prvému balíku PPP projektov je totiž podľa Mikloša proti logike. Pôvodne sa podľa neho obhajovala vysoká cena tým, že termíny výstavby sú pomerne napäté. „Dnes sa ide cena zvyšovať a termíny predlžovať, čo je absolútne proti logike,“ povedal Mikloš s tým, že ani ceny stavebných prác sa v čase krízy nezvyšovali.
„Celkom určite by som považoval za korektné, ak by sa minimálne nijaký dodatok neprijímal, alebo ak sa nejaký prijme, aby sa nepredražovalo a nepredlžovalo,“ doplnil podpredseda SDKÚ-DS. Zároveň dodal, že SDKÚ-DS nie je proti výstavbe diaľnic a nechce ich zastaviť, ale upozorňuje na to, že sa to dá robiť rýchlejšie a lacnejšie. Či by strana v prípade účasti v budúcej vláde takúto zmluvu zrušila, Mikloš nepovedal s odôvodnením, že ešte žiadnu zmluvu nevidel. Tým zároveň obvinil vládu, že proces prípravy tohto projektu je netransparentný.
Minister dopravy Ľubomír Vážny vníma vyjadrenia SDKÚ-DS ako „obohratú platňu“, keď strana stále hovorí o rýchlejšom a lacnejšom postupe výstavby diaľnic na Slovensku, pričom realita z obdobia ich vládnutia je úplne iná. SDKÚ ako vládnuca strana výrazne utlmila a pozastavila výstavbu diaľnic, nehovoriac o realizácii stavieb s množstvom dodatkov, ktoré predlžovali výstavbu napr. tunela Branisko, uviedol v reakcii minister dopravy, pôšt a telekomunikácií a zdôraznil, že ak chce niekto spochybňovať procesy alebo partnerov v týchto projektoch, mal by dávať na stôl nespochybniteľné fakty a nie dookola opakovať prázdne slová. „Nikto z nich doteraz nepovedal konkrétny scenár. Neviem to inak nazvať, len ukazovaním sa pred kamerami a získavaním si priazne voliča, ktorú v minulosti jasne stratili,“ dodáva Vážny.
Podľa premiéra Roberta Fica je potrebná pri uzatváraní PPP projektov trpezlivosť. Banky sú totiž podľa jeho slov pri poskytovaní úverov konzervatívne. „Ak sa angažujú v tomto projekte také významné banky ako je Európska banka pre obnovu a rozvoj a Európska investičná banka má záujem sa angažovať, my to môžeme len privítať, ale tento projekt by bola veľká škoda, keby skončil na tom, že nedôjde k dohode s EIB. Potom budeme určite hľadať nejaké iné alternatívy, pretože nám veľmi záleží na tom, aby sa to veľmi rýchlo uzatvorilo, aby tie finančné toky boli čo najrýchlejšie na Slovensku,“ povedal premiér pre média po piatkovom sneme Republikovej únie zamestnávateľov.
Na otázku, či by sa financovania prvého balíka PPP projektov mohli zúčastniť iné komerčné banky premiér Fico odpovedal, že by nepredbiehal. Podľa jeho slov je stále prioritou, aby sa na financovaní podieľala Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európska investičná banka (EIB).
Finančné uzatvorenie prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom sa posúva.Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR súhlasilo s predĺžením finančného uzatvorenia projektu diaľnice D1 do 18. mája. „Súhlasil som s predĺžením lehoty na finančné uzatvorenie projektu diaľnice D1 do 18. mája 2010. Rozhodol som o predĺžení lehoty po schválení financovania EBRD a po zvážení faktu, že schválenie financovania projektu D1 zo strany 20 financujúcich bánk, vrátane EIB, je v záverečnom štádiu,“ informoval v piatok minister dopravy Ľubomír Vážny. Zároveň zdôraznil, že rozhodnutie o predĺžení termínu v žiadnom prípade nemení koncesnú zmluvu, termín ukončenia výstavby, ani podmienky splácania.